Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2014-07-24, 21:25
Medlem
longbow4ys avatar
AA (RealArdin)har plockat bort ett inlägg på sin blogg om Palestina-Israel, muslimer och judar.
http://annaardin.wordpress.com/
Kan vara så enkelt att AA där träffade en för Expressen/Bonnier öm tå.

MEN;
Hotet är som vanligt övertydligt med given bäring på Assange. Mer som en symbolhandling. Igen.
Nästan som det var en överenskommen och iscensatt konflikt för att påvisa att den kopplingen inte existerar. Som vi vet att den gjorde i Ship to gaza Maj 2010. Och troligen i läckan till Expressen i JA fallet 20 Aug 2010.
Citera
2014-07-24, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Konflikt mellan Anna A och Niklas Svensson. Vad handlar det om?

Anna Ardin hoppar på Expressen och särskild Niklas Svensson för drevjournalistik. Det är väl en korrekt anklagelse? Men vad handlar den om konkret? Vet Anna något om Niklas som Expressen inte vill skall komma ut? Niklas Svensson har varit inblandad i Expressens drev mot Assange från dag 1, som bekant. Men vad har han för otalt med Anna?

Expressen slutreplik till Anna Ardin efter flera tweets:
”@therealardin Finns nog blandade erfarenheter. Vi avstår t ex många uppgifter när vi skriver om misstänkta brott.”
https://twitter.com/Expressen/status/491609506716319745

Det senare kan ju tolkas som en förtäckt varning till Anna. Pass Dig så vi inte publicerar uppgifter om ”kondomen utan DNA”, den som Du lämnat in som bevismaterial trots att den aldrig använts. Expressens antydan fick tydligen slut på diskussionen. Men vad är det för konflikt där Niklas Svensson skyddas mot Ardin?
Ardin är i största allmänhet en knepig människa, Niklas Svensson är mer eller mindre förste reporter på Expressen sedan ett antal år tillbaka, Svensson har 100% uppbackning från Thomas Matsson. En möjlighet är att Niklas Svensson gör ett gräv gällande muslimska extremister och dessa är kopplade till Ardin via SAP på något sätt. Ardin är sur över detta. Känns inte som Expressen och Svensson kommer byta inställning gällande Julle-affären.
Citera
2014-07-24, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Konflikt mellan Anna A och Niklas Svensson. Vad handlar det om?

Anna Ardin hoppar på Expressen och särskild Niklas Svensson för drevjournalistik. Det är väl en korrekt anklagelse? Men vad handlar den om konkret? Vet Anna något om Niklas som Expressen inte vill skall komma ut? Niklas Svensson har varit inblandad i Expressens drev mot Assange från dag 1, som bekant. Men vad har han för otalt med Anna?

Expressen slutreplik till Anna Ardin efter flera tweets:
”@therealardin Finns nog blandade erfarenheter. Vi avstår t ex många uppgifter när vi skriver om misstänkta brott.”
https://twitter.com/Expressen/status/491609506716319745

Det senare kan ju tolkas som en förtäckt varning till Anna. Pass Dig så vi inte publicerar uppgifter om ”kondomen utan DNA”, den som Du lämnat in som bevismaterial trots att den aldrig använts. Expressens antydan fick tydligen slut på diskussionen. Men vad är det för konflikt där Niklas Svensson skyddas mot Ardin?

Eller också sedvanligt tjafs mellan "kulturarbetare", jag tror inte att man behöver tolka in för mycket i deras tjafs, det kan lika gärna vara vanligt gnabb "kulturarbetare" emellan, inget behöver beröra JA om du förstår hur jag tänker.
Citera
2014-07-24, 22:19
Medlem
outoftheblues avatar
På tal om Niklas Svensson, så har Rixstep en version av "scoopet" den 20-21 augusti 2010 som innehåller för mig nya detaljer. Det var Diamant Salihu som lyckades få jouråklagaren att verifiera namnet på den misstänkte, och det var en Stefan Söderström som först fick SMSet som tipsade om historien. Niklas Svensson tycks ha överdrivit sin egen roll.

Lustigt att tråden och Ardin i alla fall enas kring sina känslor för Niklas Svensson. Kan det vara början på en vacker vänskap?

Citat:
HARPSUND (Rixstep) — The story of the Swedish smear against WikiLeaks founder Julian Assange starts at a crayfish party in the countryside on Friday 20 August 2010.

Harpsund is the official summer residence of the prime minister of Sweden. There's a big crayfish party there every year after the opening of the crayfish season. The media make sure they're on hand too. This year was not any different.

Niklas Svensson from Expressen and freelance journalist Stefan Söderström were both there. Söderström was contacted via SMS at 19:52. The message told him Julian Assange had been arrested in absentia under suspicion of rape and that the case involved two women.

'I relayed this to my colleagues - including Niklas Svensson - out in Harpsund where we were on assignment', said Söderström. 'I rang in the scoop to the editor's desk. Diamant Salihu took charge of the scoop and got it corroborated by the prosecutor on duty. He wrote the article, put it all together. Then Niklas Svensson got the scoop from another source and added more detail.'

Diamant Salihu concurs.

'Stefan Söderström got the tip and sent it to the editor's desk. I checked it out and got corroboration. Then Niklas brought in some details from another source. So it was a team effort.'

But Niklas Svensson tried to take sole credit for the story, even though he didn't get the scoop, didn't write the article, and could very well have made up the bit about having his own 'sources'.

läs mer

edit: Det har varit uppe tidigare i tråden, första gången redan 31/8 2010 (efter resumes artikel deagen innan), och senast 8/4 2012. (Sök tråden på Söderström för att hitta inläggen.) Söderström är liksom Sofia fotograf, och det har spekulerats över om hon var källan. Nu vet vi ju att hon omedelbart visste att han arresterats (i sin frånvaro).

Jag har till och med funderat över om hennes SMS från polisstationen kan ha varit avsedda att informera, typ "Jag är chockad att de arresterat honom" var till för att, på ett skenbart oskyldigt sätt, förmedla information om arresteringen till mottagaren (eller någon som avlyssnade hennes telefon).
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-24 kl. 23:17.
Citera
2014-07-24, 23:51
Medlem
outoftheblues avatar
Det vore intressant att veta vem Sofia SMSade till från polisstationen, och varför den personen inte var den som följde med som stödperson. I stället valde hon Anna, som hon knappt kände och var mer eller mindre konkurrent med, kanske avundsjuk på.

Kan det inte vara så att hon försökte sätta dit JAsom hon hotat, och hänga ut honom i Expressen som de "skämtat" om.

SMSen hennes verkar tyda på att den person hon textar redan är väl insatt i situationen. Hon tycks inte behöva förklara närmare vad det handlar om. Vem stod hon så nära? Kan hon ha textat någon som i sin tur tipsade Stefan Söderström, kanske när hon satt på tåget? Kanske för att de planerat det så?

Journalistiska källor får naturligtvis inte efterforskas hur som helst. Gäller det även om någon misstänks göra en polisanmälan och hänger ut någon i pressen bara för att hämnas?
Senast redigerad av outoftheblue 2014-07-25 kl. 00:06.
Citera
2014-07-25, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
....
Journalistiska källor får naturligtvis inte efterforskas hur som helst. Gäller det även om någon misstänks göra en polisanmälan och hänger ut någon i pressen bara för att hämnas?

Är ingen expert på vad lagen säger men i pågående brottsutredning så får Polisen fräga/förhöra vem som helst var som helst och när som helst inom Sverige. Även om denne inte är direkt inblandad i brottet.

Men Polisen får inte fråga/förhöra en journalist om från vem och var och när och hur journalisten fått tag i källmaterialet. Skulle det röra sig om mycket allvarliga brott så kan de ändå ta in en journalist för förhör. Men journalisten behöver inte svara. Tryckfrihetslagen har viss inverkan här.

Detta kallas väl för efterforsknings-skydd ? Dvs Polisen får inte snoka tex hos journalisten var materialet kommer ifrån.

Men Polisen kan ju använda sig av andra källor än från journalisten, det är dem tillåtet att göra.
Är det ngn som kan det här bättre tro ?

För att få ngn styrsel på det här, så krävs en anmälan om påstådd falskanmälan, dvs en sk motanmälan görs hos Polisen av tex JA elr hans advokater elr ngn vanlig medborgare. Om det inte kommer in ngn sådan så händer det nog inget.

Iofsig så kan ev åklagaren själv anmäla påstådd falskanmälan (falsk tillvitelse heter det)

Särskilt allvarlig blir falsk tillvitelse om det sker i rättegångssalen, det kallas då mened. Dvs lögn under ed.

Det verkar annars som att Polisen sällan hanterar sådana här falskanmälningsärenden. Det kanske inte kommer in sådana så ofta?

Är det ngn som kan det här bättre tro ?
Citera
2014-07-25, 07:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannyK
Verkar som desinformatörerna och mörkläggarna försöker dränka diskussionen. dannyK är jobbig och svårstoppad

Mina frågor:

Sista dokumenterade livstecknet från SW?

Familjespåret, vad kan vi göra där?

UK ser Julle som ett lika stort hot som USA gör. UK vill givetvis ha uppdateringar när något händer. Detta är inget brottmål längre, det är politik.
Vad jag minns så flyttade hon till en ny adress i Enköping (bytte lägenhet) och strax därefter fick hon skyddad identitet. Efter det tror jag att det inte har framkommit någon info om henne.
Citera
2014-07-25, 07:43
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad jag minns så flyttade hon till en ny adress i Enköping (bytte lägenhet) och strax därefter fick hon skyddad identitet. Efter det tror jag att det inte har framkommit någon info om henne.
Jag är fortfarande övertygad om att hon är nyckeln till hela teatern bakom det här.
Citera
2014-07-25, 08:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
AA (RealArdin)har plockat bort ett inlägg på sin blogg om Palestina-Israel, muslimer och judar.
http://annaardin.wordpress.com/
Kan vara så enkelt att AA där träffade en för Expressen/Bonnier öm tå.

MEN;
Hotet är som vanligt övertydligt med given bäring på Assange. Mer som en symbolhandling. Igen.
Nästan som det var en överenskommen och iscensatt konflikt för att påvisa att den kopplingen inte existerar. Som vi vet att den gjorde i Ship to gaza Maj 2010. Och troligen i läckan till Expressen i JA fallet 20 Aug 2010.

Vad stod det? Har du sparat inlägget?
Citera
2014-07-25, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
När det gäller vittnen som känner sig hotade finns det ju goda skäl till att använda videolänk eller att personen sitter i ett rum bredvid med videouppkoppling. Motsvarande gäller inte för den brottsmisstänkte, där behöver rätten kunna bedöma hur personen reagerar på det som händer och då går för mycket förlorat om man använder videolänk. Sen kan det komma till ett läge där man begär kompletterande förhör av den misstänkte i rätten. Då kan personen säga att "nej det har jag inte lust med" om man skulle använda sig av videolänk. Skulle möjligen kunna fungera om det finns polis närvarande i den lokal den misstänkte sitter i men det lär ju inte vara aktuellt i JA:s fall.

Det finns alltså goda skäl till att man inte tycker att den brottsmisstänkte ska kunna närvara via videolänk i våldtäktsmål, även helt bortsett från det absurda i att låta den misstänkte diktera villkoren för rättegångens genomförande.

Vad är det med dessa uppblåsta personer som inte finner sig i vad som gäller för alla andra och ska ha specialhantering? Sen när personen hamnar i fängelse så ska det skrivas insändare (Peter Sunde) om hur hemskt det är i fängelset. En helt vanlig tjuv/våldsverkare tjafsar inte om sånt här inför en rättegång eller fängelsevistelse, nej det krävs enormt uppblåsta personer för att ställa så orimliga krav på specialbehandling, till enorma kostnader för samhället.

En åtalad är lika oskyldig som ett vittne och ska ha samma rättigheter. Om lagen är fel så ska den ändras. Ett vittne kan vittna över telefon och säga vad skit denne vill utan att någon i rättssalen överhuvudtaget kan se vittnet. Ett vittne kan bli straffat för mened när denne ljuger och ett vittne svär ju vittneseden innan. Problemet är att detta säger ju inte ett skit, har personligen suttit på rättegångar där vittnena sitter och blåljuger utan att sedan bli åtalade.

Varför ska man finna sig i ett rättsystem som är korrupt, där man själv har bra tankar och ideer om hur saker och ting kan göras annorlunda utan att någonting händer. Politikerna sitter bara på arslet och slickar USA i röven samtidigt som du har åklagare som förvränger bevisning och har ansiktet ända in i Carl Bilds arsle.

På dig låter det som att han redan är skyldig. En vanlig tjuv eller våldsverkare tjafsar förmodligen inte om sånt här eftersom denne vet med sig att denne är skyldig. Julian Assange vet att han inte är skyldig så vad är problemet. Att det har blivit enorma kostnader för samhället har ju med åklagaren Marianne Ny att göra, det är ju inte Assange som förhalar processen. Det är åklagaren som ska se till att kostnaderna kan hållas nere och göra detta så smidigt som möjligt. Assange kommer aldrig att sätta sin fot i Sverige, då har man valen att förhöra genom videolänk eller förhöra på plats.

Jag förstår att du vill ha ett rättvist samhälle, det vill jag också ha. Men för att kunna skapa ett rättvist samhälle så ska inte personer som politiker, kungen, amerikanska staten och dess jävla hantlangare bli särbehandlade och ha någon form av åtalsimmunitet. Kom tillbaka när politiker blir inlåsta på livstid för allt skit de har haft för sig, eller när sådana som Bush får 2000 år i fängelse för sina jävla folkmord i Irak. Sådant man ville dölja, som sedan kom upp till ytan tack vare sådana som Manning och Assange. Alla ska vara lika inför lagen, men det krävs också att man upprättar lagar där alla är lika inför lagen. Om en person är oskyldig, varför ska denne då tvingas till att utstå en så pass brutal behandling som inlåsning på häkte, förhör när det bäst passar åklagaren etc. En åklagare som har alla rättigheter att göra precis vad som passar denne utan att lyssna på den tilltalade.

Personligen hade jag aldrig själv accepterat en häktesvistelse eftersom jag anser att om staten anser att jag ska vara frihetsberövad, då får man bygga ett lyxhotell med vakter där man frihetsberövar mig så att jag kan göra precis samma saker under min tid i häkte som jag gör annars. Varför i helvete ska man acceptera att bli inlåst i en tom jävla cell när man inte ens är dömd för något brott?

Men du verkar anse att han redan nu är skyldig, innan rättegång ens har varit. Vad har du för information i ärendet som styrker att han är skyldig?
Senast redigerad av kavalen2 2014-07-25 kl. 11:15.
Citera
2014-07-25, 12:05
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vad stod det? Har du sparat inlägget?

Sparade inte det inlägget.

Fritt ur minnet:

Problematiskt med palestiniernas judehat. Men att Palestinierna ändå är de som har den moraliska rätten då det var Europa i efterdyningarna av kriget som gav bort Palestiniernas mark till Europeiska Judar. Hon väljer alltså palestiniernas sida.

Valda Tweet från AA som visar ungefärliga positionen:

Citat:
Anna Ardin ‏@therealardin 18 jul

Israel-Palestinakonflikten får mig att tänka på hustrumisshandel, där Paleatina är den misshandlade frun som omvärlden lägger skuld på.

Citat:
jonas ‏@mvhjonas 21 jul

@therealardin fast den sionistiska rörelsen har väl aldrig varit intresserade av att bilda staten israel i tyrolen?

00:09 - 21 jul 2014

@mvhjonas nej, men kanske hade alternativet Europa varit attraktivt för många om erbjudandet funnits?

Citat:
@mvhjonas nä, fast nu menar jag egentligen att inte kicka ut judar in the first place
Anna Ardin ‏@therealardin 21 jul

Kort sagt hon gav sig in på minerad mark.

Och Expressen hotar direkt.

Är VÄLDIGT förundrad över hur så många kopplingar till Israel finns i detta ärende.

Donald Boström, Johannes Wahlström, Shamir, AA och Ship to Gaza, (där Niklas Svensson gjorde ett scoop) beskyllningar om Antisemitism, I bland annat Expressen). Hela Broderskapsrörelsens agerande.

Fattas nu bara att SW bott på Kibbutz en längre tid (värnplikt) så faller alla bitar på plats om vem som lurar vem.
Citera
2014-07-25, 12:15
Medlem
Janemans avatar
Dom har fallit i "Bråvallavåldtäkten". Straffet blev 200 tim samhällstjänst eftersom våldtäkten bedömdes som "mindre grov". Känns termen igen!?! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19271990.ab

Men domstolen anser att det har rört sig om ett tämligen kortvarigt förlopp, enligt domen. Tingsrätten har mot bakgrund av detta och vissa andra omständigheter tillämpat straffskalan som gäller för mindre grov våldtäkt.

Mindre grov eftersom våldtäkten pågick under kort tid, som i morgonligget med SW. SW var ju som bekant med på noterna när hon väl gnuggat "halvsömnen" ur ögonen. Och "vissa omständigheter" rådde väl mellan JA och SW efter en hel natts intimiteter!?

Låt oss leka med tanken att Ny lyckas få JA fälld.
Wow!! häktning och EAW för eventuellt några hundra timmar samhällstjänst!!
Senast redigerad av Janeman 2014-07-25 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in