Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
När det gäller vittnen som känner sig hotade finns det ju goda skäl till att använda videolänk eller att personen sitter i ett rum bredvid med videouppkoppling. Motsvarande gäller inte för den brottsmisstänkte, där behöver rätten kunna bedöma hur personen reagerar på det som händer och då går för mycket förlorat om man använder videolänk. Sen kan det komma till ett läge där man begär kompletterande förhör av den misstänkte i rätten. Då kan personen säga att "nej det har jag inte lust med" om man skulle använda sig av videolänk. Skulle möjligen kunna fungera om det finns polis närvarande i den lokal den misstänkte sitter i men det lär ju inte vara aktuellt i JA:s fall.
Det finns alltså goda skäl till att man inte tycker att den brottsmisstänkte ska kunna närvara via videolänk i våldtäktsmål, även helt bortsett från det absurda i att låta den misstänkte diktera villkoren för rättegångens genomförande.
Vad är det med dessa uppblåsta personer som inte finner sig i vad som gäller för alla andra och ska ha specialhantering? Sen när personen hamnar i fängelse så ska det skrivas insändare (Peter Sunde) om hur hemskt det är i fängelset. En helt vanlig tjuv/våldsverkare tjafsar inte om sånt här inför en rättegång eller fängelsevistelse, nej det krävs enormt uppblåsta personer för att ställa så orimliga krav på specialbehandling, till enorma kostnader för samhället.
En åtalad är lika oskyldig som ett vittne och ska ha samma rättigheter. Om lagen är fel så ska den ändras. Ett vittne kan vittna över telefon och säga vad skit denne vill utan att någon i rättssalen överhuvudtaget kan se vittnet. Ett vittne kan bli straffat för mened när denne ljuger och ett vittne svär ju vittneseden innan. Problemet är att detta säger ju inte ett skit, har personligen suttit på rättegångar där vittnena sitter och blåljuger utan att sedan bli åtalade.
Varför ska man finna sig i ett rättsystem som är korrupt, där man själv har bra tankar och ideer om hur saker och ting kan göras annorlunda utan att någonting händer. Politikerna sitter bara på arslet och slickar USA i röven samtidigt som du har åklagare som förvränger bevisning och har ansiktet ända in i Carl Bilds arsle.
På dig låter det som att han redan är skyldig. En vanlig tjuv eller våldsverkare tjafsar förmodligen inte om sånt här eftersom denne vet med sig att denne är skyldig. Julian Assange vet att han inte är skyldig så vad är problemet. Att det har blivit enorma kostnader för samhället har ju med åklagaren Marianne Ny att göra, det är ju inte Assange som förhalar processen. Det är åklagaren som ska se till att kostnaderna kan hållas nere och göra detta så smidigt som möjligt. Assange kommer aldrig att sätta sin fot i Sverige, då har man valen att förhöra genom videolänk eller förhöra på plats.
Jag förstår att du vill ha ett rättvist samhälle, det vill jag också ha. Men för att kunna skapa ett rättvist samhälle så ska inte personer som politiker, kungen, amerikanska staten och dess jävla hantlangare bli särbehandlade och ha någon form av åtalsimmunitet. Kom tillbaka när politiker blir inlåsta på livstid för allt skit de har haft för sig, eller när sådana som Bush får 2000 år i fängelse för sina jävla folkmord i Irak. Sådant man ville dölja, som sedan kom upp till ytan tack vare sådana som Manning och Assange. Alla ska vara lika inför lagen, men det krävs också att man upprättar lagar där alla är lika inför lagen. Om en person är oskyldig, varför ska denne då tvingas till att utstå en så pass brutal behandling som inlåsning på häkte, förhör när det bäst passar åklagaren etc. En åklagare som har alla rättigheter att göra precis vad som passar denne utan att lyssna på den tilltalade.
Personligen hade jag aldrig själv accepterat en häktesvistelse eftersom jag anser att om staten anser att jag ska vara frihetsberövad, då får man bygga ett lyxhotell med vakter där man frihetsberövar mig så att jag kan göra precis samma saker under min tid i häkte som jag gör annars. Varför i helvete ska man acceptera att bli inlåst i en tom jävla cell när man inte ens är dömd för något brott?
Men du verkar anse att han redan nu är skyldig, innan rättegång ens har varit. Vad har du för information i ärendet som styrker att han är skyldig?