Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2012-08-25, 00:41
  #46153
Medlem
Snälla läs FUP innan ni svarar! Länkar finns på första sidan.


Julian har säkert varit något "star strucked" och tagit varje chans han fick till att ligga! Kanske rent av ett svin. Men gör detta han till den våldtäktsman som media målar upp?
Vad tycker ni?
Jag vet att detta diskuterats tidigare i tråden. Men vad tycker ni nu?

1. Eftersom det hela i slutändan verkar handla om en kondomfråga, är detta verkligen en våldtäkt?

2. Vad tror ni straffpåföljden skulle bli om det går till rättegång i Sverige?

3. Är wikileaks ett dött varumärke?
Citera
2012-08-25, 00:46
  #46154
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brotir
Snälla läs FUP innan ni svarar! Länkar finns på första sidan.


Julian har säkert varit något "star strucked" och tagit varje chans han fick till att ligga! Kanske rent av ett svin. Men gör detta han till den våldtäktsman som media målar upp?
Vad tycker ni?
Jag vet att detta diskuterats tidigare i tråden. Men vad tycker ni nu?

1. Eftersom det hela i slutändan verkar handla om en kondomfråga, är detta verkligen en våldtäkt?

2. Vad tror ni straffpåföljden skulle bli om det går till rättegång i Sverige?

3. Är wikileaks ett dött varumärke?
Varför utmåla Assange som ett svin när brudarna var med på ligget.

Snarare tycker jag brudarna är sviniga som efter varanns vetskap om ligg dragit igång en hämnd som nu blivit storpolitik.
Efter att ha läst förundersökningen så tycker jag absolut att det är kvinnorna som ska stå till svars för falska anklagelser om sexbrott.
Citera
2012-08-25, 00:56
  #46155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Varför utmåla Assange som ett svin när brudarna var med på ligget.

Snarare tycker jag brudarna är sviniga som efter varanns vetskap om ligg dragit igång en hämnd som nu blivit storpolitik.
Efter att ha läst förundersökningen så tycker jag absolut att det är kvinnorna som ska stå till svars för falska anklagelser om sexbrott.


Inte min mening att utmåla Assange som ett svin i den bemärkelsen.
FUP visar precis som du säger att det var ett frivilligt ligg! Vad jag försökte säga är att för Assange kanske detta bara var ett ligg, medan kvinnorna kanske förväntade sig mer än ett one night stand.
Citera
2012-08-25, 00:57
  #46156
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det går ju lite trender i historien. På medeltiden trodde man på häxor..men det var några 100-år sen.
Sen kan man förflytta sig till mer modern tid och då hade vi på 1980-talet väldigt mycket incest i landet och med hjälp av psykologer så kunde man återskapa förträngda incestminnen.
På 90-talet blev det satanism.

Så antagligen trodde både Quick, psykologen och Claes Borgström på dessa historier.

Fast det är ju lite skillnad mellan häxeri och incest. Den främsta är att incest, som du Tulpanpernilla tar upp, då och då faktiskt förekommer i verkligheten, medan resor till Blåkulla and the like inte gör det.

De senaste hundra åren (alltså inte bara sen 80-talet!) har man i väst börjat prata om det (och ja, jag inser hur kul det låter i sammanhanget ). Det har kommit upp på dagordningen som fenomen men är ett himla jobbigt ämne, och det är inte klarlagt i vilken omfattning det förekommer. Därav många skiftande tolkningar.

Måste säga att jag teoretiskt sett har större förståelse för Borgström, som (inte minst i Quick och Assange-historierna) famlar i mörker runt företeelser som trots allt existerar på sina håll, än vad jag förmår uppbringa för de präster som satte eld på folk på 1600-talet.

Men att det förekommer våld och incest i stugorna betyder inte att just Assange är en våldtäktsman. Och det är ju Borgströms stora logiska miss här.

EDIT: Och att det här ärendet tillåts kosta så mycket tid och pengar, på bekostnad av andra ärenden där läget kan vara betydligt mer akut för de drabbade, är skandalöst. Den som känner för det kan ju göra en genomräkning när det här är klart, och se hur många kvinnor som hunnit slås ihjäl i tystnad medan allt fokus låg på JA. Vad säger feminister om en sådan prioritering?
__________________
Senast redigerad av SiriusBlack 2012-08-25 kl. 01:11.
Citera
2012-08-25, 01:06
  #46157
Medlem
Fast ni tror väl inte att CBs agerande i Quick målet var inkompetens?
Citera
2012-08-25, 01:09
  #46158
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack
Fast det är ju lite skillnad mellan häxeri och incest. Den främsta är att incest, som du Tulpanpernilla tar upp, då och då faktiskt förekommer i verkligheten, medan resor till Blåkulla and the like inte gör det.

De senaste hundra åren (alltså inte bara sen 80-talet!) har man i väst börjat prata om det (och ja, jag inser hur kul det låter i sammanhanget ). Det har kommit upp på dagordningen som fenomen men är ett himla jobbigt ämne, och det är inte klarlagt i vilken omfattning det förekommer. Därav många skiftande tolkningar.

Måste säga att jag teoretiskt sett har större förståelse för Borgström, som (inte minst i Quick och Assange-historierna) famlar i mörker runt en företeelse som trots allt existerar på sina håll, än vad jag förmår uppbringa för de präster som satte eld på folk på 1600-talet.

Men att det förekommer våld och incest i stugorna betyder inte att just Assange är en våldtäktsman. Och det är ju Borgströms stora logiska miss här.
Men visst gick det trend i incest på 80-talet när klienter tågade in till psykologer med en viss diagnos på depression och kom ut med att de förträngt att de varit utsatta för incest, ett minne framkallat av psykologen.

Likaså masshysterier av incestanmälningar vid skilsmässor/vårdnadstvist.

Tyvärr så är svenskar nog rätt naiva till att okritiskt se att det finns en marknad för dessa idiotier.

T.o.m Svea HR dömde för något år sen utomkroppsliga upplevelser som ett auteniskt minne. Och då är vi tillbaks till medeltiden.
__________________
Senast redigerad av Tulpanpernilla 2012-08-25 kl. 01:37.
Citera
2012-08-25, 01:14
  #46159
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Men visst gick det trend i incest på 80-talet när klienter tågade in till psykologer med en viss diagnos på depression och kom ut med att de förträngt att de varit utsatta för incest, ett minne framkallat av psykologen.

Likaså masshysterier av incestanmälningar vid skilsmässor/vårdnadstvist.

Tyvärr så är svenskar nog rätt naiva till att okritiskt se att det finns en marknad för dessa idiotier.

Ja, trender är alltid farliga. De innebär ju att man inte ser den enskilda situationen för vad den är, utan väljer att tolka in, eller bortse från, ett visst fenomen. Lika illa åt vilket håll trenden än bär, eftersom själva verkligheten kommer bort på vägen.
__________________
Senast redigerad av SiriusBlack 2012-08-25 kl. 01:18.
Citera
2012-08-25, 01:16
  #46160
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brotir
Inte min mening att utmåla Assange som ett svin i den bemärkelsen.
FUP visar precis som du säger att det var ett frivilligt ligg! Vad jag försökte säga är att för Assange kanske detta bara var ett ligg, medan kvinnorna kanske förväntade sig mer än ett one night stand.
Tjejerna kanske hade en större förväntan på att det skulle bli kärlek.

Men man kan inte anmäla någon pga att personen endast var intresseras av sex.

Livet är inte som "little blue pony" och dessutom var brudarna över 15 år.
Citera
2012-08-25, 01:17
  #46161
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Fast ni tror väl inte att CBs agerande i Quick målet var inkompetens?

Vet inte, har inte haft tid att sätta mig in så djupt i ämnet. Vad tror du själv att det var som drev hans agerande?
Citera
2012-08-25, 01:21
  #46162
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Fast ni tror väl inte att CBs agerande i Quick målet var inkompetens?
Det framkommer nu att så var.
Citera
2012-08-25, 01:23
  #46163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiriusBlack
Vet inte, har inte haft tid att sätta mig in så djupt i ämnet. Vad tror du själv att det var som drev hans agerande?

Pengar tror jag drev hans agerande. Men jag menar att han måste vetat att det fanns stor risk att Quick skulle ha dragit tillbaka anklagelserna. Så han måste ha varit rätt desperat efter just pengar.
Citera
2012-08-25, 01:27
  #46164
Medlem
SiriusBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alemanha
Pengar tror jag drev hans agerande. Men jag menar att han måste vetat att det fanns stor risk att Quick skulle ha dragit tillbaka anklagelserna. Så han måste ha varit rätt desperat efter just pengar.

Jag kanske är trög här, men Quick dra tillbaka anklagelserna? Var det inte Q som var anklagad (och dömdes)? Och vilka (stora) pengar fanns i Quick-målet för just Borgström?

Är som sagt inte så insatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback