Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
På vilket sätt kommer han att kunna avstyra detta på avstånd?
Han kan
Ja, jag vet inte. Poängen var mest att jag tycker inte det verkar vara ett uppenbart genidrag att åka hit bara sådär. Men en ide är väl att försöka tvinga fram ett åtal iallafall, för som det är nu så är det ju som många påpekat rätt skumt. Han är häktat för att åklagaren vill tala med honom... Assange har ingen skyldighet att på något sätt bidra till utredningen. Det är åklagaren som ska visa att det står bortom rimligt tvivel (tror jag iallafall, men rent praktiskt så har vi väl knappast det beviskravet i sådanna här mål) att han är skyldig till det åklagaren hävdar. Han kan ju bara sitta och hålla käften för sin del. (Hur nu svenskt rättsväsende tolkar det, det kan jag inte uttala mig om.).
Annars skulle han ju kunna producera ett väldigt noggrant och uttömmande dokument som detaljerar precis allt han tycker har hänt under dessa dagar och sedan överlämna detta, men det gör givetvis att Borgström och Co kan "frisera" målsägnades berättelser så det passar, så denna ide har ju också problem. Kanske skulle han kunna lämna detta dokument hos någon tillräckligt trovärdig tredje part som han litar rimligt på. (Eller använda någon typ av public key krypto, men här kommer ju svenskt rättsväsendes inkompentens krångla till det, så denna i teorin optimala lösning lär ju inte hända heller (och foliehattarna kommer ju påpeka att CIA kommer använda sin kvantdator för att förstöra denna ide också)).
Ja, jag vet inte, men som sagt, det förefallar inte uppenbart att en resa till Sverige är det bästa draget. Nu har han ju iofs lycakts bli inlåst "incommunicado" ändå i UK så jag vettefan vad han sysslar med.