Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-09, 20:05
Medlem
deckardrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Det är helt rätt att misstro Svensk charad och försöka få till rättegången i GBR på vilket sätt det görs nu.

Att rättegången skulle flyttas till GBR (sic) måste du väl ändå ha missförstått. Assange är misstänkt för brott mot svensk lag i Sverige. Han kommer att prövas av en svensk domstol, om åklagaren väljer att gå till åtal.
Det skulle inte vara rättvist om kändisar (men inte vanliga medborgare) får välja vilka länder de vill ha sin rättegång i.
Europadomstolen kommer säkert att få ta ställning till Sveriges agerande i framtiden, eftersom det finns stora tveksamheter i hur man behandlat Assange i den här utredningen. Att svenska lagar om våldtäkt verkar orimliga är bara en inrikespolitisk fråga, eftersom inga riksdagspartier vill ha en svensk konstitutionsdomstol. Rösta i nästa val.
Citera
2010-12-09, 20:05
Medlem
Nu har vi första indikationen på att Assange har ett beteende som tyder på att han kan vara skyldig till det han anklagas för.

Citat:
Assange's reputation is less the focus of scrutiny online, but an acquaintance who met him and both women in Stockholm around the time of the alleged assaults told the Guardian he had warned Assange that his behaviour towards women was going to get him into trouble.

"I don't think it was a conspiracy, but this provided a golden opportunity for the enemies of WikiLeaks to use the situation to neutralise him," said the man, who wanted to remain anonymous.

Mer i artikeln http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/julian-assange-rape-allegations
Citera
2010-12-09, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Visst fan är det så. Detta har varit en cirkus från första dagen med olika åklagare, brott som omformuleras flera gånger med en åklagare som helt har tappat allt förnuft och som förmodligen även har en egen agenda.

Assange försök att lösa detta innan han åkte från Sverige är också oklanderligt. Han har ingen skuld i denna cirkus som var från början. Att det ens gick ut en interntionell efterlysning är också, som jag tidigare sagt, en gåta men det beror förmodligen på att åklagaren ville starta en ny mediacirkus kring detta. Vi får se om detta kommer få konsekvenser för åklagaren framöver.

Men nu är det historia. Oavsett hur bra detta är skött tidigare från Assanges sida så är det nu han sitter i en jävligt knepig situation. En situation han inte kommer ur om inte någon i Sverige tar sitt förnuft till fånga och lägger ned utredningen, vilket med största sannolikhet inte kommer att ske. Då hamnar bollen, oavsett hur väl han tidigare har skött detta, hos Assange och han är den enda som kan reda ut detta därför han kommer aldrig att komma ifrån den situation han nu befinner sig i annars. Förvisso kan han vänta och mala på med överklagan men en dag kommer utlämningen att verkställas.

Om han inte blir utlämnad av England kommer den internationella efterlysningen att fortsätta att gälla och han sitter fortfarande i skiten och till slut kommer han bli utlämnad.

Att Assange väntade i 30 dagar innan han åkte visar att han försökte och visade sin goda vilja, men det hjälper honom inte nu. Ur moralisk synpunkt kan man tycka att han har gjort sitt. Men det kommer inte betyda något för hans utlämning och därför är det bättre han tar en egen kontroll över situationen och reder ut detta.

Vad är som är så svårt att förstå. Det duger inte att hänvisa till historien för det kommer inte lösa något. Hans enda chans att slippa bli utlämnad är att försöka få till ett förhör i England och där ge sin version och lägga fram det material som helt tar udden ur kvinnornas trovärdighet. Då kanske han kan få utredningen nedlagd, utan att resa till Sverige. Men nu verkar det som att inga förhör kommer att accepteras i England.

Jag vet inte vad du anser, men jag anser det till 99% säkert att Sverige utlämnar Assange till USA så fort MN lägger ner utredningen, vilket kommer ske omedelbart efter ett eventuellt förhör på svensk mark. Jag tycker självklart INTE att Assange ska sära skinkorna och låta Sverige och USA gängknulla honom i röven.
Citera
2010-12-09, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Att rättegången skulle flyttas till GBR (sic) måste du väl ändå ha missförstått. Assange är misstänkt för brott mot svensk lag i Sverige. Han kommer att prövas av en svensk domstol, om åklagaren väljer att gå till åtal.
Det skulle inte vara rättvist om kändisar (men inte vanliga medborgare) får välja vilka länder de vill ha sin rättegång i.
Europadomstolen kommer säkert att få ta ställning till Sveriges agerande i framtiden, eftersom det finns stora tveksamheter i hur man behandlat Assange i den här utredningen. Att svenska lagar om våldtäkt verkar orimliga är bara en inrikespolitisk fråga, eftersom inga riksdagspartier vill ha en svensk konstitutionsdomstol. Rösta i nästa val.

"Rättegången" inleds de facto när GBR domaren (namn?) tar del av bevismaterialet som han efterfrågat.
I övrigt håller jag med dig.
Senast redigerad av worldcitizen 2010-12-09 kl. 20:16.
Citera
2010-12-09, 20:16
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag kan inte hitta den men är i det här fallet helt säker på att någon tidningsartikel var källan.
Det här kommer inte från en spekulation på Flashback, det är jag helt övertygad om.

Borgströmscitat!

Tack vare översättning från hejhejpoalla finnd hans senaste citering i AFtonbladet nu även på engelska här (med länk till orginalartikeln):

http://assangerape.tumblr.com/

Tanken är att översätta alla dumheter vi hittar i tidningarna till förmån för engelsktalande som uppenbarligen tragglar sig igenom flashback via Google translate, och därmed kanske förhindra idiotiska felöversättningar.

Skicka PM om ni vill lend a hand, jag skall tyvärr på konferens och kommer att vara nätlös ett tag. Det går att emaila denna tumblr för att lägga upp en post.
Citera
2010-12-09, 20:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Ja, vi diskuterar brottet i den här tråden. Och relaterad information. Vinnaren är okänd hitills.

Du gör det väldigt enkelt för dig
Det är helt rätt att be Sverige och Svenskt rättsväsende att dra åt helvete i det här fallet och många andra.
Det är helt rätt att misstro Svensk charad och försöka få till rättegången i GBR på vilket sätt det görs nu.
Det ska bli intressant när domaren (vad heter han?) får tillgång till bevisen från utvecklingscentrum och M Ny.
Underkänns den Svenska FUPen mot JA är det en stor seger för rättsmedvetna Svenskar av både manligt och kvinnligt kön.
Då blir även dina fegisspekulationer meningslösa.
Du sammanblandar smart och feg på ett väldigt konstigt sätt.
JA har även rätt till att förekomma eventuell utlämning till USA från Sverige, ett koncept som INTE kan avfärdas så enkelt som du gör DÅ DET REDAN HÄNT I ANDRA FALL och från vad som framkommit i Svensk press på sistone angående det här fallet.

Men, detta är bara massa tyckande och förhoppningar. På vilket sätt kommer detta att förändra den nuvarande situationen?

Det verkar vara svårt för vissa att få grepp om hur situationen är just nu och vad det förmodligen kommer att innebära, oavsett vad vi tycker och hoppas på.

Fakta är att Assange sitter där han sitter och oavsett om det tar en månad, 3 månader eller längre tid så kommer han en dag att utlämnas.

Och när det sker vore det jävligt pinsamt om han direkt efter förhör frias från misstankar och är fri att åka vart han vill. Vilket jävla jobb och vilka uppoffringar som då skett till ingen nytta.

Varför tar man då inte tag i skiten så man kan lämna det bakom sig och fortsätta med sitt uppdrag.
Citera
2010-12-09, 20:18
Medlem
Citat:
Nu har jag googlat och jag hittar inte citatet men jag är säker på att det fanns någonstans
innan det skrevs om det i tråden. Jag kommer ihåg hur starkt jag reagerade på hans
uttalande och att jag tänkte skriva om det i tråden, men någon annan hann före.

Jag läser inte papperstidningar så där kan jag inte ha sett det.
Möjligen kan det ha varit någon inspelad intervju på tv.
Det är svårt att hitta tv-inspelningar genom att googla.

Det kan också vara så att någon raderat eller redigerat artikeln (Aftonbladet?)
eftersom uttalandet är så vansinnigt.

Jag ändrade sökningen på något sätt och lyckades faktiskt hitta lite:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8244615.ab

Inte riktigt så som det målas ut här kanske, men ändå en snarlik formulering.

Dessa tycks vara referenser till den "hemska" versionen:

https://www.flashback.org/sp25307719
http://www.newsmill.se/artikel/2010/08/29/assange-aff-ren-visar-att-politiseringen-av-sex-hotar-grundl-ggande-samh-llsv-rde
Citera
2010-12-09, 20:19
Medlem
MilitantCanibals avatar
Citat:
Nu har jag googlat och jag hittar inte citatet men jag är säker på att det fanns någonstans
innan det skrevs om det i tråden. Jag kommer ihåg hur starkt jag reagerade på hans
uttalande och att jag tänkte skriva om det i tråden, men någon annan hann före.

Jag läser inte papperstidningar så där kan jag inte ha sett det.
Möjligen kan det ha varit någon inspelad intervju på tv.
Det är svårt att hitta tv-inspelningar genom att googla.

Det kan också vara så att någon raderat eller redigerat artikeln (Aftonbladet?)
eftersom uttalandet är så vansinnigt.

Det ursprungliga citatet fanns nog bara i papperstidningen i augusti, men det här nya citatet visar att Borgström står för den uppfattningen, att det ibland behövs en jurist (underförstått hans egen advokatbyrå) som talar om för en kvinna att hon är ett offer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8244615.ab

Citat:
Claes Borgström säger att det ibland kan vara svårt för en person att avgöra vad som är ett sexuellt övergrepp.

– Kvinnor som utsätts för övergrepp definierar det inte alltid på det viset. Det är ett stort problem i vårt samhälle och det kan vara svårt att bedöma vad som hänt om man inte är jurist.
Citera
2010-12-09, 20:21
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Jag vet inte vad du anser, men jag anser det till 99% säkert att Sverige utlämnar Assange till USA så fort MN lägger ner utredningen, vilket kommer ske omedelbart efter ett eventuellt förhör på svensk mark. Jag tycker självklart INTE att Assange ska sära skinkorna och låta Sverige och USA gängknulla honom i röven.

Det var min ståndpunkt också från början att risken var övervägande.

Idag är jag dock säker på att det omöjligt kan ske.
Citera
2010-12-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Men, detta är bara massa tyckande och förhoppningar. På vilket sätt kommer detta att förändra den nuvarande situationen?

Det verkar vara svårt för vissa att få grepp om hur situationen är just nu och vad det förmodligen kommer att innebära, oavsett vad vi tycker och hoppas på.

Fakta är att Assange sitter där han sitter och oavsett om det tar en månad, 3 månader eller längre tid så kommer han en dag att utlämnas.

Och när det sker vore det jävligt pinsamt om han direkt efter förhör frias från misstankar och är fri att åka vart han vill. Vilket jävla jobb och vilka uppoffringar som då skett till ingen nytta.

Varför tar man då inte tag i skiten så man kan lämna det bakom sig och fortsätta med sitt uppdrag.

Problemet är att du utgår från att han kommer bli friad. På vilka grunder gör du denna bedömning? Det kan nog vara betydligt bättre att försöka avstyra det här "på avstånd" istället för att åka till sverge och bli dömd, vilket väl iallafall verkar vara 50/50 att det skulle kunna ske.
Citera
2010-12-09, 20:24
Medlem
guldankans avatar
Julian Assange - Spermadonatorn
Citera
2010-12-09, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Nu har vi första indikationen på att Assange har ett beteende som tyder på att han kan vara skyldig till det han anklagas för.

Mer i artikeln http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/julian-assange-rape-allegations

Nja... säger bekanten verkligen det? Han säger väl att Assange är lite för kåt för sitt eget bästa och tar varenda chans att ligga och att det är lite för farligt i hans situation.

Men tänkte bidra med lite humor, inte från mig utan från the daily show som hade ett inslag om denna verkligt märkliga situation och hur synen på Assange är ska vi säga lite olika....

http://www.thedailyshow.com/watch/wed-december-8-2010/julian-assange--to-catch-a-somewhat-pasty-predator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in