Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-09, 20:59
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Nu har vi första indikationen på att Assange har ett beteende som tyder på att han kan vara skyldig till det han anklagas för.

Mer i artikeln http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/julian-assange-rape-allegations

Ursäkta hur tyder det på att han skulle vara skyldig menar du?

Om hans polare vet att han går i säng med många kvinnor så är det självklart att han säger till han att han kan få trubbel för det. Helt enkelt för polaren vet att kvinnor är hämndlystna skator som kommer göra allt för att sätta dit han för nåt om han skulle missa ringa dagen efter eller nåt.
Citera
2010-12-09, 21:01
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Varken han själv eller hans försvaradvokater (eller någon som hängt i den här tråden länge) tror att han kommer att frias efter förhör. Och det oberoende av hur hans version av händelserna ser ut. Skälet till det är att att åklagaren MN har skrivit en artikel (eller en konferenspresentation) som handlar om hur man får fler fällande domar i våldtäktsmål. Metoden går i princip ut på att först samla in tillräckligt med stödbevisning för att ha klart för åtal, först därefter så kallas den misstänkte till förhör och direkt efter förhöret låser man in personen och väcker åtal. Ingenstans i metoden nämns med ett enda ord hur saker som talar till den misstänktes fördel ska komma fram annat än genom att försvaret gör en helt egen förundersökning.

Artikeln finns (eller fanns tidigare) länkad i den här tråden.

Just det, poängen är att oavsett vad JA hade gjort så skulle han blivit inlåst.
I det läget kan det ju vara bättre att sitta i ett engelskt fängelse, förhoppningsvis
är inte det engelska rättssystemet infekterat av feministiska irrläror.

Att tro att MN skulle droppa åtalet i det här läget är bara naivt, kom ihåg hur
Billy Butt fick sina fiskar varma i en likartad situation.

//Reimer
Citera
2010-12-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Detta är en krimtråd. Det är naturligt att diskutera brottet och den anklagades likväl målsägarnas hantering kring detta likväl deras agerande. Detta handlar inte om politik. Killen är anklagad för våldtäkt och han vågar inte bemöta dessa anklagelser i domstol.

Detta är ju som sagt en krimtråd om JA och just nu tilldrar det sig i UK. Och nu ett inlägg om JA:s agerande.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-11949771

I länken ovan svarar BBC på frågor (från sig själva?). Här kan man utläsa några intressanta saker:

1. Det verkar vara enklare för USA att få JA utlämnad från UK än utlämnad från Sverige (och detta gäller då för ev. spioneri e. dyl.). Då är det i JA:s intresse att så fort som möjligt ta sig till Svedala. Det ska dock poängteras att det inte verkar finnas någon större anledning till oro för åtal i USA (se http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-11952817).

2. Det handlar till viss del om politik. Kan JA visa på politisk inblandning i Svensk rättskipning så kanske UK beslutar sig för att inte lämna ut honom. Det är alltså ett argument i utlämningsprocessen. Det innebär att JA inte vill åka till Sverige för att rentvå sig.

Så vad motiverar JA:s beteende? Antingen är han oskyldig men litar inte på det Svenska rättssystemet, eller sä tror han att han verkligen kan åtalas och fällas korrekt. Rädsla för utlämning till USA från Sverige är inte lika troligt.

Väntar med spänning på att JA kommer tillbaka till oss så att föreställningen kan börja. Till dess får vi nöja oss med "trailern" i Storbrittanien.
Citera
2010-12-09, 21:06
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Varken han själv eller hans försvaradvokater (eller någon som hängt i den här tråden länge) tror att han kommer att frias efter förhör. Och det oberoende av hur hans version av händelserna ser ut. Skälet till det är att att åklagaren MN har skrivit en artikel (eller en konferenspresentation) som handlar om hur man får fler fällande domar i våldtäktsmål. Metoden går i princip ut på att först samla in tillräckligt med stödbevisning för att ha klart för åtal, först därefter så kallas den misstänkte till förhör och direkt efter förhöret låser man in personen och väcker åtal. Ingenstans i metoden nämns med ett enda ord hur saker som talar till den misstänktes fördel ska komma fram annat än genom att försvaret gör en helt egen förundersökning.

Artikeln finns (eller fanns tidigare) länkad i den här tråden.

Hmm, oavsett Marianne Nys egna rön och värderingar så lär hon inte få spela efter annat än spelets regler. Det kommer garanterat världspressen och hennes chefer att se till.

Jag skulle kunna älta i evigheter men det är svårt när man inte vill förstå.

Jag är säker på att detta inte kommer att leda till åtal. Inget annat fall som jag tidigare har satt mig in i har haft så dåliga förutsättningar för åtal som detta fall. Men allt beror på om Assange kommer att medverka i förhör eller inte. Utan hans medverkan så ökar förstås risken för åtal.
Citera
2010-12-09, 21:06
Medlem
skjutsnutens avatar
Citat:
Var och vem har påstått att han är åtalad?

Varför skulle han vända upp och ned på hela sitt liv i ett halvår. Du förstorar inte upp det hela nu med tanke på att åklagaren knappt har så det räcker för åtal och då är Assange inte ens hörd ännu om de nya uppgifterna.

Jag kan garantera dig att jag hade tagit itu med saken omgående, först med rättssystemet och sedan med dig.

hahaha ojdå tuffing.

Hans liv har ju varit upp o ner i ett halvår nästan för fan.. och kommer ha varit upp o ner i mer än ett halvår innan den här historien är klar. Eller du har helt missat hela cirkusen som pågått?

Och sen tror jag inte ett skit på att MN kommer lägga ner detta fallet, även om hon inte har ett piss att gå på. Det är rent för mycket prestige som hänger i det här för att göra det.
Citera
2010-12-09, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
Ursäkta hur tyder det på att han skulle vara skyldig menar du?

Om hans polare vet att han går i säng med många kvinnor så är det självklart att han säger till han att han kan få trubbel för det. Helt enkelt för polaren vet att kvinnor är hämndlystna skator som kommer göra allt för att sätta dit han för nåt om han skulle missa ringa dagen efter eller nåt.

Alltså inte i nån juridisk betydelse, men det är en indikation på att någon annan sett honom göra saker som han inte borde. Om detta bara är att ha sex med för många kvinnor utan att kolla deras psykiska stabilitet först, eller om han gjort saker som kanske tom är åtalsbara, det vet vi inte.

Men detta kan vara värt att försöka gräva i om man vill veta vad som faktiskt har hänt.
Citera
2010-12-09, 21:17
Medlem
Citat:
Nu är preskiberingstiden för våldtäkt 10 år och det är en lång tid för en man i hans position att hålla sig undan. Men som läget ser ut idag så har han kanske andra allvarligare problem att hålla sig undan från framöver.

Som jag tolkar Borgströms uttalande så kan i princip bara ett erkännande från Assange leda till att det blir åtal. Han kan vara tyst eller utebli från förhör vilket då tvingar åklagaren att ta ett beslut på det material hon har och det kan säkert innebära att det blir ett åtal då.

Ett förhör med Assange kan alltså få utredningen nedlagd. Just nu väger det enligt Borgström 50/50 att det ens blir ett åtal.

Med så svag grund för åtal kan han aldrig dömas med tanke på kvinnornas agerande efter brottet.

Vilket uttalande är detta? Vad jag sett så är väl CB/MN otroligt tystlåtna i allmänhet och bevisläget i synnerlighet? Jag såg att MN gått ut och sagt något i stil med "Ja vi har ju bara hört ena sidan bla bla" på nyheterna. Men det tog iallafall jag inte speciellt seriöst på. Som sagt, hon kommer knappast släppa det här nu, det kommer bli åtminstonde 3 månader i häkte när MN ska leta folk som kan vittna om JAs "paranoida" och "konstiga" beteende i allmänhet. (Eller något liknande.)

Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Men nu e det ju inga reguljära våldtäkter.

Jag förstår inte riktigt hur detta är relevant? De kan ju bara köra något i stil med "Då förstod jag inte riktigt hur allvarligt det här var. Det är först nu i efterhand [då CB lärt upp mig] som jag verkligen fått insikt i vilken hemsk upplevelse det var den där natten." eller kanske "Ja, jag var ju så förälskad i JA att jag inte ville erkänna för mig själv vad det var som skedde. Så jag skrev de där twitterna i något desperat försök att övertyga mig själv att det här inte var sant. Jag trodde bara det här var sådant som kunde hända andra, inte en välkänd feminist som mig själv." Möjligheterna att komma på bra historier där deras beteende "stärker" deras bevisläge förefaller oändliga. (Eller, ja, nu är det väl inte AA som har våldtäktsgrejen iofs, men iden är väl densamma.)
Citera
2010-12-09, 21:18
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Alltså inte i nån juridisk betydelse, men det är en indikation på att någon annan sett honom göra saker som han inte borde. Om detta bara är att ha sex med för många kvinnor utan att kolla deras psykiska stabilitet först, eller om han gjort saker som kanske tom är åtalsbara, det vet vi inte.

Men detta kan vara värt att försöka gräva i om man vill veta vad som faktiskt har hänt.
som jag uppfattat den där mannens uttalande så hade han moraliska synpunkter på att assange ligger runt väldigt mycket (enligt honom). och man kan mycket väl ha moraliska synpunkter på det. men hur det ska ha relevans för huruvida sexbrott har begåtts förstår jag inte.
Citera
2010-12-09, 21:20
Medlem
Det låg som betalartikel på nätet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7703822.ab?teaser=true

Förvirringen blir inte mindre av att rutinerade Claes Borgström anser att Assange gjort sig skyldig till två fall av våldtäkt och har begärt överprövning av beslutet.
- Jag vill understryka att det saknas väsentliga uppgifter i detta reportage, uppgifter som jag grundar mitt påstående om våldtäkt på. Men jag är förhindrad att säga vad som saknas, säger Borgström som har fått läsa denna text.
Det låter som att det skulle gynna dina klienter om du berättade. Varför detta hemlighetsmakeri?
- Det skulle skada utredningen att ge offentlighet åt detta på det här stadiet. - Jag anser att åklagaren gjort en felaktig bedömning. Jag tror att Assange kommer att bli misstänkt för sexbrott.

Men Lena tyckte först inte att hon blivit våldtagen?
- Hon är inte jurist.

Julian Assange själv säger att han inte förstår vad ofredandet handlar om. Han är kvar i Sverige och säger till Aftonbladet att han inte tänker smita från polisutredningen. De två kvinnorna har getts möjlighet att ge sina versioner i detta reportage, men har avböjt. som hade goda grunder att tro att hon utsatts för något slags sexbrott, i det läget måste upprätta en anmälan.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu har jag googlat och jag hittar inte citatet men jag är säker på att det fanns någonstans
innan det skrevs om det i tråden. Jag kommer ihåg hur starkt jag reagerade på hans
uttalande och att jag tänkte skriva om det i tråden, men någon annan hann före.

Jag läser inte papperstidningar så där kan jag inte ha sett det.
Möjligen kan det ha varit någon inspelad intervju på tv.
Det är svårt att hitta tv-inspelningar genom att googla.

Det kan också vara så att någon raderat eller redigerat artikeln (Aftonbladet?)
eftersom uttalandet är så vansinnigt.
Citera
2010-12-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Det låg som betalartikel på nätet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7703822.ab?teaser=true
[...]
Men Lena tyckte först inte att hon blivit våldtagen?
- Hon är inte jurist.
[/i]

Nice.

En sak som slår mig dock. Är att tidigare i tråden antogs det att denna Lena var AA. Nu när det verkar vara SW så verkar det hela stämma mycket bättre. (Man tog upp att AA var väl insatt i hur sexualbrott fungerar och att detta var ett fånigt påstående från Borgströms sida. Att det talade emot etc.)
Citera
2010-12-09, 21:33
Medlem
BurnThePriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Om du haft ditt ordinarie konto här skulle jag bemött dig annorlunda, ogillar de som drar till med trollkonton med 10 postningar och leker Allan. Sen behöver man inte vara agent för att lämna uppgifter till främmande makt eller vara de behjälplig på uppdrag av sin politiske mentor(inna).

jag har faktiskt mitt ordinarie konto. kontot jag använde förut kunde möjligtvis kopplas till min person.

om dessa kvinnor var på uppdrag av främmande makt, varför väntade de så länge med att gå till polisen och sen dessutom inte anmäla honom utan söka stöd för en tvångstestning av JA?

hade det varit politiskt motiverat så tror jag man inte hade tillåtit så mycket konstigheter som det är kring den här historien. om man ska sätta dit någon för övergrepp så borde väl det enklaste vara att först se till att bli förgripen på, sen springa hystertiskt gråtandes till polisen direkt? inte skriva en massa trevliga twitterinlägg, hålla fest i JAs ära, låta förbrytaren bo kvar i ens lägenhet osv.. allt det där talar ju emot deras utsagor.

jag spelar inte allan utan försöker bara bemöta dina konspirationsteorier med någorlunda logik.
Citera
2010-12-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
som jag uppfattat den där mannens uttalande så hade han moraliska synpunkter på att assange ligger runt väldigt mycket (enligt honom). och man kan mycket väl ha moraliska synpunkter på det. men hur det ska ha relevans för huruvida sexbrott har begåtts förstår jag inte.

Jag tycker det låter som om Assange kan ha begått åtminstone sexuellt ofredande i vittnens närvaro. Det beror naturligtvis på vilken syn den varnande personen själv har på saker. Men själv skulle jag aldrig brytt mig om att varna en person som Assange för att han borde ta det lugnt med groupies, däremot skulle jag varna honom om jag såg honom göra saker han kanske inte förstår är olagliga i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in