Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ordet "troende" syftar på en gudstro. Är man inte troende har man ingen gudstro. Varför är det så viktigt för dig att jämställa tro med icke-tro? Jag vet, det är bara för att du ska kunna hävda att även icke-troendes position är en tro. Men det är det inte. Lika lite som att renrakade män har ett icke-skägg.
Jag kanske också är utan gudstro?
Det är helt enkelt så att jag tror om Gud(ar), och då lite mer väldefinierat än det du tror om Gud(ar).
Du kan förneka för dig själv att du tror om Gud(ar), men dina kognitiva bias är inte mina, så mig lurar du inte.
Vad vill du ha sagt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Einstein%E2%80%93Podolsky%E2%80%93Rosen-paradoxen
Att en variabel är stokastisk innebär inte att "slump" existerar - endast att kaossystem är en realitet även på kvantnivå
Citat:
Fråga en kristen om bibeln är guds ord eller inte.
Men nu var det väl dig jag diskuterar med? Peka inte på andra fundamentalister för att bortförklara dig själv.
Att det finns andra idioter rentvår inte dig din idioti.
Citat:
Nej det var de inte. Ur Einsteins biografi Min världsbild (1934)
" Varje tanke på en personlig gud eller ett gudomligt väsen. ”En gud, som belönar och bestraffar sina egna skapelser, som har en vilja, liknande den, som vi erfara hos oss själva, kan jag ej föreställa mig. Ej heller en individualitet, som sträcker sig bortom döden, kan jag tänka mig; må svaga själar, fyllda av ångest eller löjlig egoism, nära dylika tankar.” Det är i själva verket svårt att finna någon som mer konsekvent och benhårt försvarar ett rationellt och logiskt vetenskapligt tänkande, liksom övertygelsen om en rationell och kausalt lagbunden världsordning. ”För den, som är genomsyrad av den kausala lagbundenheten i allt som sker, är idén om ett väsen som ingriper i världsförloppet, en absurditet”
Att du inte kan läsa bibeln, det är en sak. Men att du inte ens kan läsa ett citat på några rader är illa.
Läs igen vad som står. Jag och Einstein är överens. För mig är Gud inget annat än 'sanningen' om världsalltet.
Citat:
I ett nyligen upphittat brev till filosofen Eric Gutkind skriver han också "Gud är för mig inget annat än ett uttryck för och en produkt av mänsklig svaghet".
Einstein talade här med största sannolikhet om de "Gud(ar)" som framställts i politiska religioner.
Citat:
För att de inte blev accepterade annars. För 100 år sedan fanns ingen annan norm än kristendomen. Även idag kan det vara svårt att få anställning, forskningsanslag, etc som uttalad ateist i USA.
Trams. Visst har du rätt i att religion kan vara politisk och vetenskapsfientlig - men religion är i i grunden motsatsen.
'Gud' är ett filosofiskt begrepp, varken mer eller mindre. Ett BEGREPP, alltså en förutsättning för att Begripa.
'GUD' är "världens
väsen"..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologi
Citat:
Ontologi (av grekiskans on, genitiv ontos "varande" och logia "lära", av logos "ord") är inom filosofin, antropologin och andra besläktade vetenskaper, namnet på läran om det varande gällande hur världen eller tingen är beskaffade och vilka deras väsensbetingade drag är.
En grundläggande del av ontologin är att försöka beskriva vilka egenskaper som ligger i ett tings natur (väsen), och vilka som är accidenser. Om ett ting saknar en av de egenskaper som ligger i dess natur, så kallas det att tinget har en ontologisk privation, det vill säga det är utan en del av sitt vara. En ontologisk privation innebär inte att föremålet upphör att vara vad det är i ontologisk mening, utan endast att det är i avsaknad av detta något. Till exempel har en blind människa en ontologisk privation i det att syn är en del av människans natur, men den personen upphör inte att vara av naturen människa på grund av det.
Ontologin utgår i regel från att varat kan indelas i olika nivåer. Man utgår i dessa resonemang från statusarna abstrakter, substanser och egenskaper, och ibland även tid. Detta har en parallell i Bertrand Russells typteori. En annan viktig fråga inom ontologin är att utröna skillnaden mellan varat och det varande. Ontologin och dess begrepp är viktig i bestämmandet och definitionen av väsen och av fiktioner.
Citat:
Vilket koncept har du förstått? Gud i bibeln är olik gud i koranen. De hinduistiska gudarna är olika de kinesiska, Inkafolkets gud har andra egenskaper än de egyptiska.
Vad är det du har förstått?
Konceptet som sådant...
Jag VET att jag inte tror på Gud(ar), jag endast Tror om Gud(ar).
Jag Tror helt enkelt en massa saker om "Gud(ar)", precis som du gör - fast oändligt mycket mer handfast.