2026-04-27, 01:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det Oksanen och Edevald säger är ju faktiskt att det visst fanns en konspiration kring Estonias förlisning, bara det att det var i form av en rysk påverkansoperation.

Utifrån den positionen förhånar och misstänkliggör t ex Oksanen ”konspirationsteoretiker”. Det kan inte sägas vara något annat än en paradoxal och falsk inställning.

Om något gör deras beskrivning av Felixrapporten och dess ryska bakgrund det inte mindre utan mer troligt att det också eller istället finns en svensk-västlig underrättelseoperation kopplad till Estonia som kan eller inte kan bestå i att man mörklagt fakta och påverkat haverirapporterna pga att underrättelsetjänsterna regelbundet sysslade med smuggling på fartyget.

Med den bakgrund Oksanen och Edevald har är det förstås högst möjligt att de har i uppdrag att slå ännu mer blå dunster i ögonen på den svenska allmänheten.
Citera
2026-05-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Idag släpper Patrik Oksanen och Andreas Edevald en bok som handlar om hur ryska säkerhetstjänsten ligger bakom konspirationsteorier om Estonias förlisning:

https://newsroom.notified.com/news/413190/ny-bok-pekar-ut-rysk-paverkansoperation-bakom

https://www.svd.se/a/7p7j6w/rysk-spion-bakom-konspirationsteorier-om-estonia

Patrik Oksanen: En av Sveriges främsta experter på säkerhetspolitik,
verksam vid Centret för totalförsvar och samhällets säkerhet vid Försvarshögskolan och tankesmedjan Frivärld.

Andreas Edevald: har varit diplomat i Kina och Ukraina,
och är idag verksam på en försvarsmyndighet.

Så personer direkt underställda "DE MILITÄRINDUSTRIELLA KOMPLEXET" skriver alltså en bok om ((Estonia)) där man i princip pekar ut varenda tvättäkta svensk som spridare av "Sverige-fientliga" påverkansoperationer om de så mycket som andas ett ifrågasättande av ens den minsta lilla detalj om <<Estonia>> som inte först erkänts som korrekta av det numera mer eller mindre "krigsplacerade SVT" eller andra myndighets-institutioner underställda de militärindustriella komplexets normer och krav,, och i dessa fall bör syndarna självklart skändas, stigmatiseras och avhumaniseras för landets bästa!

Ha, är det så vi ska tolka bokens mest väsentliga budskap till läsaren, typ att "håll bara käften din tvättäkta svensk" för annars ser vi dig genast som ett allvarligt hot mot Sveriges rikes säkerhet, för myndigheterna (som de själva tillhör) gillar ju så klart inte att dess medborgare pissar på dom i ren avsmak genom att bara tänka lite för högt och därför börjar man direkt hota med det gamla vanliga tugget om att "RYSSEN kommer" och du är en av dem typ! Och det gör man ju för att det är så förbannat effektivt att göra just så, som alla vet!

Man vill väl också med bokens budskap skapa sig en arg mobb av så kallade "skrikande patrioter" antar jag som dräglande kommer in i alla trådar och sammanhang om Estonia och kallar debattörer för RYZZAR och PUTLERLOVER och Vatnik och sånt i en aldrig sinande ström. En typisk "psychological engineering situation" med andra ord, eller på ren svenska ett försök till en psykologisk påverkansoperation ifrån det militärindustriella komplexet på sin egna jävla befolkning i sitt egna jävla land! Ja för när dom gör såna grejer mot oss så är det förstås helt okej!

Att betänka dock,,, är att OM det förekommit "saker" som inte har eller får komma fram om Estonia så är det ju just det "MILITÄRINDUSTRIELLA KOMPLEXET" och dess tentakler som är krafterna bakom att allt döljs för oss stackare till svenskar. Och nu är det alltså DOM krafterna som vill brännmärka alla som gräver i skiten runt Estonia genom att ge dem epitetet "RYZZJÄVLAR"!

Kan det bli något mer genomskinligt beteende än så ifrån vårat kära myndighetssverige? Svensk myndighetsutövning i ett nötskal eller!? Så dumt att bara dumma dumjävlar till svenskar som av någon anledning vägrar att använda huvet sitt går på, men det är förstås till "ALLA er" som budskapet är riktat till!
Så varsågoda era dumjävlar, G A P A _ O C H _ S V Ä L J _ N U _ Ä R _ N I _ S N Ä L L A !

https://youtu.be/rQJXhb_pI5Q?si=cd5BtRRwqaxsGOea&t=25
Citera
2026-05-03, 23:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Oksanen, är det inte han som av någon anledning vill leda bort uppmärksamhet från det faktum att Sverige och Europa givit bort sin suveränitet till USA genom att stå och vifta med båda armarna och skrika om att kinesen kommer? Han driver någon slags agenda helt klart, och det är inte nödvändigtvis Sveriges.
Citera
2026-05-11, 23:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Nu har jag läst Oksanens och Edevalls Den sista lögnen.

Eftersom jag är kritisk till den så letade jag fel. En sak som slog mig som märklig även om den inte är avgörande på något sätt är att författaren Stephen Davies som skrivit boken Truthteller där det finns ett avsnitt om att underrättelsekällor för honom avslöjat att det finns information som pekar på att ryssarna sänkt fartyget pga att väst använt det för att smuggla militärt kontraband och information.

https://news.postimees.ee/7096784/new-zealand-journalist-estonian-intelligence-knew-ms-estonia-was-carrying-weapons-systems

Någon Stephen Davies dyker inte upp i Den sista lögnen, men det gör på s. 218 en Stephen Miller som tillskrivs författarskapet till Davies bok!

Det är klart man kan kalla detta slarv om man vill, men det säger ändå något om både författare och bok här då det som man kan beskriva som en teori författarnas tes vänder sig emot behandlas med sådan nonchalans.

Som jag påpekade ovan kan man ändå slås av att det i långa stycken inte är så att Den sista lögnen innehåller en motteori till idén om en konspiration bakom Estonias förlisning. I både Davies och Oksanen/Edevalls beskrivningar rör vi oss inom en värld av statliga hemliga operationer som ett led i en pågående strid mellan länder och deras hemliga tjänster där framför allt Ryssland använder sig att både desinformation och riktiga operationer där våldsanvändning och andra fysiska aktioner förekommer och att blanda båda dessa saker för att bekämpa inre och yttre fiender.

I grunden är det mycket gemensamt i hur Davies å sin sida och Oksanen/Edevall å sin beskriver ryska hemliga operationer. Det är då svårt att förstå varför det skulle vara uteslutet per se att ryssar som i Davies beskrivning utfört en militär operation mot Estonia istället för som Oksanen/ Edevall nu menar utnyttjade tillfället till att utföra en underrättelseoperation under GRU-översten Anton Surinov.

I andra sammanhang har i alla fall Oksanen inte varit främmande för att anta ryskt sabotage bakom haverier.

https://www.tv4.se/artikel/4IU5AoTMSlH8WEsDYB04d9/experten-uppenbart-att-ryssland-ligger-bakom

Men att Estonia skulle sänkts av hårdföra grupper inom rysk militär och hemlig tjänst var alltså inte bara mindre sannolikt utan med nödvändighet en konspirationsteori som bara obildade kunde tro på och som borde avfärdats direkt?
Citera
2026-05-12, 02:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Samtidigt som jag klagar på författarna för slarv lyckas jag ovan konsekvent kalla Andreas Edevald för Edevall. Lite sten i glashus. Mittåt.
Citera
2026-05-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte täckt helt, men många hundra kilo cement hälldes ju in. Ja, innan de avbröt täckningsförsöken.

Intressant inlägg ifrån 2019. Just tillvägagångssättet att täcka förlista fartyg med betong används generellt för att dölja bevis och förhindra utredning. Det har inte minst tillämpats för att dölja att passagerarfartyg varit tomma på passagerare, när de gått till botten. En teori är ju att Estonia inte hade några passagerare ombord, utöver besättningen. Både Bildts och Carlssons regering var delaktiga i att försöka täcka Estonia med betong och om det stämmer att man hann hälla in många hundra kilo cement, före mörkningsprojektet avbröts, lär det ha skett på utvalda ställen, man visste var särskilt känsliga för insyn.
Citera
2026-05-24, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetegerfrihet
Intressant inlägg ifrån 2019. Just tillvägagångssättet att täcka förlista fartyg med betong används generellt för att dölja bevis och förhindra utredning. Det har inte minst tillämpats för att dölja att passagerarfartyg varit tomma på passagerare, när de gått till botten. En teori är ju att Estonia inte hade några passagerare ombord, utöver besättningen. Både Bildts och Carlssons regering var delaktiga i att försöka täcka Estonia med betong och om det stämmer att man hann hälla in många hundra kilo cement, före mörkningsprojektet avbröts, lär det ha skett på utvalda ställen, man visste var särskilt känsliga för insyn.
Det stämmer inte att cement hälldes in. Det var inte ens aktuellt att gjuta med cement i eller på vraket. Planen var att täcka vraket med prefabricerade betongelement, inte hälla flytande betong.
Citera
2026-05-24, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det stämmer inte att cement hälldes in. Det var inte ens aktuellt att gjuta med cement i eller på vraket. Planen var att täcka vraket med prefabricerade betongelement, inte hälla flytande betong.

https://sok.riksarkivet.se/estonia?Fritext=SE%2FSPF%2F1%2FES%2F3%2FSerie+2%2F Akt+1%2F153&page=1&postid=Arkis+c48a25e6-beb6-4eef-97b4-4d053e2d643e&tab=post&s=Balder

Förledande rubrik och jag lyckas inte få fram dokumentet.

Jag har också minne av att det handlade om betongelement. Rent praktiskt är det mest rimligt. Uppgiften att flera 100 kilo "cement" hällts in var helt ny för mig. Märkligt att ingen reagerat i tråden på 7 år. Oavsett, kvarstår min grundläggande poäng: enhällig omsvängning på högsta pol nivå, att täcka fartyget med betong, istället för att bärja, vittnar om en strävan att dölja och försvåra bevisföring.
Citera
2026-05-24, 11:47
Medlem
Citat:
https://sok.riksarkivet.se/estonia?Fritext=SE%2FSPF%2F1%2FES%2F3%2FSerie+2%2F Akt+1%2F153&page=1&postid=Arkis+c48a25e6-beb6-4eef-97b4-4d053e2d643e&tab=post&s=Balder

Det du länkar är ett dokument på två sidor med förslag på övertäckningsmetod insänt till Sjöfartsverket av anonym person. I Estoniasamlingen finns ett flertal dokument insända av privatpersoner och företag med olika förslag på metod för övertäckning.

Citat:
Jag har också minne av att det handlade om betongelement. Rent praktiskt är det mest rimligt.
I Estoniasamlingen finns väl dokumenterat hur hela övertäckningsprojektet var tänkt att genomföras. Metoden att gjuta med betong, liksom att täcka med fyllnadsmassor fanns med som förslag under utredningsstadiet, men ströks tidigt av praktiska och tekniska skäl.

Citat:
Uppgiften att flera 100 kilo "cement" hällts in var helt ny för mig. Märkligt att ingen reagerat i tråden på 7 år.
Det är ett ofta förekommande missförstånd att betong hällts i/på vraket och har upprepade gånger i tråden förklarats att så inte skett utan att metoden som var tänkt användas var nedsänkning av prefabricerade betongelenent.
(För övrigt motsvarar 300 kg - flera hundra kilo - betong mindre än 150 liter i volym så det förslår inte det minsta.

Citat:
Oavsett, kvarstår min grundläggande poäng: enhällig omsvängning på högsta pol nivå, att täcka fartyget med betong, istället för att bärja, vittnar om en strävan att dölja och försvåra bevisföring.
Det skedde ingen omsvängning (även om en spontan avsikt att bärga iofs initialt uttrycktes av statsministern, men det var inte ett förankrat regerinsbeslut)
Alternativen bärga fartyget, ta upp omkomna eller täcka vraket övervägdes alla innan man efter utredning och undersökning av vrakplatsen landade i beslutet att täcka vraket. På grund av instabil havsbotten pausades förberedelsearbetet inför övertäckning. Senare beslutades att permanent avbryta projektet och regeringen bad offentligt om ursäkt och medgav att övertäckning var ett dåligt beslut.
Inga vitala delar av vraket täcktes under förberedelsearbetet, tvärtom var det ett krav att inga öppningar fick täckas med grus eller sand under förberedelserna.
Citera
2026-05-24, 12:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Intressant inlägg ifrån 2019. Just tillvägagångssättet att täcka förlista fartyg med betong används generellt för att dölja bevis och förhindra utredning. Det har inte minst tillämpats för att dölja att passagerarfartyg varit tomma på passagerare, när de gått till botten. En teori är ju att Estonia inte hade några passagerare ombord, utöver besättningen.

Tramsa inte. Varenda människa i Sverige kände någon som kände någon som omkom. Vissa kommunala verk förlorade en hel avdelning (jobbresa).

Om du ska välja en konspirationsteori så välj åtminstone rätt konspirationsteori. Det finns en ganska intressant teori där Bildt i samråd med företaget Ericsson smugglade ut mängder av ny teknik (fiberoptik, mobiltelefoni) som stals från Ryssland (gamla Sovjet-grejer) till Sverige. Ryssland ska ha fått reda på det och sänkt Estonia med missil efter att ha varnat svenskarna (Ericsson) för stölden/smugglandet två gånger tidigare.

Bildt var först för en bärgning, men när han fick reda på att smuggelgodset låg ombord var han het på gröten att betongfylla den istället.

OBS konspirationsteori om än intressant som fan.
Citera
2026-05-24, 12:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Jag har också minne av att det handlade om betongelement. Rent praktiskt är det mest rimligt. Uppgiften att flera 100 kilo "cement" hällts in var helt ny för mig. Märkligt att ingen reagerat i tråden på 7 år. Oavsett, kvarstår min grundläggande poäng: enhällig omsvängning på högsta pol nivå, att täcka fartyget med betong, istället för att bärja, vittnar om en strävan att dölja och försvåra bevisföring.

Jag kan erkänna att jag skrev tvärfel, naturligtvis menade jag betong och inte cement. Det där är något jag snappat upp någonstans att det skulle gå ett rör med den flytande varan för att täcka skeppet som ett skal. Men det var länge sen nu och minnet är ju inte vad det alltid varit. Men minnesbilden är från en bild från en nyhetssändning där de hade ett rör med på bild. Men någon på SVT (som jag fordom brukade titta på) kan ju bara ha hittat på det.

Hope this helps.
Citera
2026-05-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tramsa inte. Varenda människa i Sverige kände någon som kände någon som omkom. Vissa kommunala verk förlorade en hel avdelning (jobbresa).

Om du ska välja en konspirationsteori så välj åtminstone rätt konspirationsteori. Det finns en ganska intressant teori där Bildt i samråd med företaget Ericsson smugglade ut mängder av ny teknik (fiberoptik, mobiltelefoni) som stals från Ryssland (gamla Sovjet-grejer) till Sverige. Ryssland ska ha fått reda på det och sänkt Estonia med missil efter att ha varnat svenskarna (Ericsson) för stölden/smugglandet två gånger tidigare.

Bildt var först för en bärgning, men när han fick reda på att smuggelgodset låg ombord var han het på gröten att betongfylla den istället.

OBS konspirationsteori om än intressant som fan.

Jag "tramsar" inte. Personangrepp undergräver din trovärdighet, precis som ditt felaktiga inlägg ifrån 2019, för att inte tala om att du försöker styra vilka teorier som andra får föra fram i tråden.
Senast redigerad av arbetegerfrihet 2026-05-24 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in