2019-09-30, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89

Troligtvis såld av korropta militärer i öst efter sovjetunionens fall (lite som i Lord of War).

Mycket blev säkert stoppat, men inte allt. Kunde säkert bli stoppat i Sverige med, men betydligt svårare med utenlandska agenter i Sverige jämfört med EST.

När färjan sen sänkts har Sverige 2 alternativ

Bästa lösning blir således = hålla käft. Täcka över skipet. Gravfrid. Rädda sig själv. Ryssen är nöjd med, dom har bevisat vem som är boss.

Du har vild fantasi och sett på lite för mycket film.
Du uttalar dig väldigt säkert om hur saker fungerar på hög nivå inom militärmakten , men har förmodligen inte ens varit i närheten av den...

Vadå 2 alternativ?
Brukar du vara med vid sådana sammanhang där sådana beslut fattas?

De kanske hade 21 alternativ....
Bara för ett litet cp barn som du inte kan fantisera ihop mer än två, är ju bara löjligt att du tror sig veta saker.

De kunde väl ha skyllt sänkningen på en terroristcell?
En icke namngiven 3e part.
På en glömd mina i östersjön....
Citera
2019-09-30, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Inte särskild sofistikerad plan

. Ryssen får reda på smuggling.

Fixar jobb åt agent på dom lägra decken på båten.

Plantar bomben, behövs inte mycket för att spränga upp 1x2 meter hål. Hur tjockt är skoget? 1 tum?. Sen klart.

Cover operations, dykningar med mera har inte ryssen med att göra.

1. Vilken ryss?

Är du medveten om hur nedmonterad fd Sovjets militär var vid tillfället

2. Hur får dom reda på det då?
3. Och hur god tid på sig?

4. Vilka agenter?

5. Hur ska dom betalas?

6. Varför ska agenterna iht spränga en färja ?

Du resonerar på samma sätt som en 10 årigt barn.
Men fattar inte själv hur löjligt du framstår, med en vild liten ide inspirerad från hollywoodfilmer.

Du hittar på saker medans du skriver, fyller i logiska luckor med långsökta dumheter bara för att behålla historien.

7. Borde dom inte kunnat stjäla materialet i Estland?
Eller i Sverige?

Jag menar, om du hade kunnat tänka själv så låter det ju konstigt att :

en aktör med såpass goda resurser, starka intressen /incitament, underrättelseverksamhet tipsas i god tid om... ja vadå?

"Sa någon att datumet X kommer materialet hamna på en båt" ?

Nej.knappast.
De som fraktar militärt, känsligt material skriver knappast ner någon jävla JÖNSSONLIGAN plan på ett papper med en planerad rutt.

Som krävs för att din påhittade tipsare därefter ska kunna i smyg se färdplanen och tipsa Ryssen.

Och man fraktar INTE radioaktivt material på en passagerarfärja.

Man går helst inte via civila hamnar iht till att börja med.

Men alldeles oavsett så kanske din påhittade aktör får reda på att material riskerar att forslas ut. Men inte specifik tid eller plats.

Vipps anställer dom 10 dolda agentet då som lurpassar på varenda färja?

Har alla dessa 10 lyckats ordna sprängmedel dessutom, och fraktat utan risker till Estland?

Eller passar det din lata hjärna att nu säga:

"Öhh nämem estland kryllade redan av sovande ryssar sk sleeping cells . Och alla var lixooom just av en slump tränade på sprängmedel och hur man bedriver gerillakrig på båtaaar. "

Slutligen.
Att spränga och sänka en färja är helt enkelt ingen aktör som gör för sådana småsaker.
Man tar hellre bytet vid andra tillfällen.
Det finns ingen aktör som ens kunde dra av en sådan operation, och än mindre komma undan med det.
Citera
2019-09-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
De flesta hävdar att den tillkom när visiret hängde och slängde framför E.
Dock är bucklan utformad för att smällen, skadan, tillkom underifrån och då samtidigt slets loss.
Vad kan ha gjort det?
Troligen i en krock med en u-båt där tornet eller fören kom underifrån och lyfte visiret av sina fästen.
Troligast är nog att man träffade u-båten tvärs och då tornet skapade skadan.
Vid ramningen fick E en snabb slagsida och gled av u-båten som förmodligen trycktes runt åt styrbord för att sedan hasa ner utefter E:s styrbordssida och kapade bort stabilisatorvingen och därmed skapade et stort hål i E där vatten forsade in.
I och med det lade sig E på styrbordssidan och så sakteliga sjönk.
Varför förvarats visiret oåtkomligt för vidare undersökningar?

Då bör det ligga en ubåt inte långt ifrån Estonia.
Citera
2019-09-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ett hål i botten hade ju motverkat en kantring då slutna utrymmen vattenfylls i botten.
Då blir hon tyngre i botten och skulle försvåra en kantring.
Stabiliteten på fartyget hade ökat.
Var skulle en bomb vara placerad i botten nånstans? På utsidan? På insidan i en hytt..
Att en bomb skulle smälla av i samma veva som visiret ramlat av låter helt osannolikt.

Men nu föl inte visiret av
Citera
2019-09-30, 14:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Men dom har väl inte täckt Estonia? Moskva erbjöd sig att ta upp fartyget dagen efter, Norge erbjöd sig att ta upp människorna, det hade nog varit det bästa för alla parter och speciellt för dom anhöriga.
Inte täckt helt, men många hundra kilo cement hälldes ju in. Ja, innan de avbröt täckningsförsöken.
Citera
2019-09-30, 14:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Bjergning er ikke nødvendig.

Håkon Bergmark fortæller her hvordan man med moderne udstyr kan undersøge vraget:

https://m.youtube.com/watch?v=GhVZXUqVs5A
Intressant. Väldigt bra youtube-kanal, har sett flera av deras. Ska se videon.
Citera
2019-09-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Då bör det ligga en ubåt inte långt ifrån Estonia.

Nejdå, u-båtar är ett segt släkte.

U-båten har utanpå sitt "tryckrör" en massa plåt som döljer ett och annat. Dock bör en påkörning från sidan av E:s storlek demolera den lite grann men det beror på hur E träffade.
Jag tror att E träffade u-båten precis bakom tornet och det är ungefär mitt på u-båten. Så när E rände upp på u-båtens skrov fick E en snabb slagsida och u-båten sjönk ner med en styrbordsvridning som följd eftersom E träffade precis bakom tornet.
När u-båten sjönk ner och svängde lite runt sin axel så träffade tornet eller utrustning i tornet visiret underifrån och skapade bucklan samtidigt som visiret slogs ur sitt läge.
U-båtens vridning runt sin axel gjorde då att u-båten gled utefter E:s sida och skalade bort höger stabilisatorvinge med påföljd att vatten forsade in och E lade sig på sida och sjönk med aktern före.
Man såg ett eko på radarn för ett ögonblick av något litet som fjärmade sig från E. Kanske var det ett
u-båtstorn man såg.
U-båten klarade sig men den måste ha fått rejäla plåtskador.

Varför gör ryssen så här?
Jag tror att man började få nog av åderlåtningen av rysk högteknologiskt materiel och man satte allt på ett kort; "Nu jävlar skulle man minsann stoppa hanteringen".
Citera
2019-09-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Det snackas mycket om ett hål i skrovet och att metallen vikts ut som av en sprängning inifrån. Finns det bilder på det eller är det en myt?

Titta på Juta rabes dokumentär på youtube, där ser du hålet i skrovet, där metallen buktar UTÅT och ser ut enligt experter som en typisk sprängskada, som ingen kan förklara.

Finns även mystiska orange färgade paket som ser ut som sprängladdningar om du söker på Sven Anér på youtube, tror dem heter estoina sprängdes del 1
Citera
2019-09-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
Titta på Juta rabes dokumentär på youtube, där ser du hålet i skrovet, där metallen buktar UTÅT och ser ut enligt experter som en typisk sprängskada, som ingen kan förklara.

Finns även mystiska orange färgade paket som ser ut som sprängladdningar om du söker på Sven Anér på youtube, tror dem heter estoina sprängdes del 1

jag har för mig att ha läst att man kan ha sprängt när E sjunkit för att nå fördelar. Ex.vis sprängt för att få bort porten (rampen) till bildäck.
Citera
2019-09-30, 16:27
Medlem
Citat:

U-båten har utanpå sitt "tryckrör" en massa plåt som döljer ett och annat. Dock bör en påkörning från sidan av E:s storlek demolera den lite grann men det beror på hur E träffade.
Jag tror att E träffade u-båten precis bakom tornet och det är ungefär mitt på u-båten. Så när E rände upp på u-båtens skrov fick E en snabb slagsida och u-båten sjönk ner med en styrbordsvridning som följd eftersom E träffade precis bakom tornet.
När u-båten sjönk ner och svängde lite runt sin axel så träffade tornet eller utrustning i tornet visiret underifrån och skapade bucklan samtidigt som visiret slogs ur sitt läge.
U-båtens vridning runt sin axel gjorde då att u-båten gled utefter E:s sida och skalade bort höger stabilisatorvinge med påföljd att vatten forsade in och E lade sig på sida och sjönk med aktern före.
Man såg ett eko på radarn för ett ögonblick av något litet som fjärmade sig från E. Kanske var det ett
u-båtstorn man såg.

Jag tror att man började få nog av åderlåtningen av rysk högteknologiskt materiel och man satte allt på ett kort; "Nu jävlar skulle man minsann stoppa hanteringen".

Så du tror på fullaste allvar att om en ubåt tappar sitt torn som du skrev så klarar den sig? Ingen chans i världen.
Om de nu gick till som du skrev så bör man ha hört klart o tydligt när ubåten skrapar upp mot sidan av Estonia. Några sånna ljud har aldrig rapporterats.
Även jag har läst det där ang radar ekot o såg nån bild på det. Sen om bilden är fejk eller inte kan man inte avgöra.
Citera
2019-09-30, 16:40
Medlem
Citat:

u-båtstorn man såg.

Så du tror på fullaste allvar att om en ubåt tappar sitt torn som du skrev så klarar den sig? Ingen chans i världen.
Om de nu gick till som du skrev så bör man ha hört klart o tydligt när ubåten skrapar upp mot sidan av Estonia. Några sånna ljud har aldrig rapporterats.
Även jag har läst det där ang radar ekot o såg nån bild på det. Sen om bilden är fejk eller inte kan man inte avgöra.
Citera
2019-09-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso

U-båten blev inte av med tornet utan fick skador när visiret slogs av.
Att visiret fanns på "plats", hängde och slängde, när E sjönk finns det vittnen på av bl.a av dem som gick fram mot stäven innan de hoppade i plurret.

Skrapande och metallgnissel behöver inte ha överröstat all annan larm som var för handen men jag vill minnas att det finns vittnesmål om metallskrap.

Varför skulle en bild av radareko vara fejk? U-båten kunde säkert dyka efter kollisionen men vad jag undrar är;"Varför har man inte forskat efter en u-båt som kommit i hamn med skador? Å andra sidan har ju R resurser att dölja nästan vad som helst. R är ju liksom inte Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in