2023-07-25, 23:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkraceAnka
Här finns klippet. Ca 0:41 och framåt. Notera att det bara rör sig om spekulationer från mitt håll då ingen regskylt syns på bilen.

denna stillbild syns även att man varit innanför de bakre portarna och filmat, vet dock inte vilket av klippen det kommer ifrån. Dvs i närheten av var AEC 769 bör finnas.
Tackar!

Ingen nummerplåt på vår 93M tyvärr. Jag tror dock inte att man gått in från aktern. Det kom en uppgift igår via Prudent att man lyckats ta sig hela vägen från fören till aktern med ROV. Det är väl möjligt eftersom bilarna bara var lastade i ett plan av två, så det var högt i tak och när de ihoppackade bilarna föll framåt då fartyget lade sig på botten kan en fri väg ha uppstått. En märklig detalj här är att lastbilen ser ut att stå på hjulen. Jag antar att de betyderr att den roterat 90 eller 180 grader.

Skulle man gått in från aktern så skall det vara en mycket liten ROV, för akterportarna har sett stängda ut.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-07-25 kl. 23:42.
Citera
2023-07-27, 17:31
Medlem
Fizzbacks avatar
Hur kan returoljeledningen fattas på ena cylindern på bogvisiret?
https://digitaltmuseum.se/011014893476/m-s-estonias-bogvisir-placerat-pa-musko-orlogsbas-foremalsnummer-sm-2829/media?slide=0
Citera
2023-07-28, 09:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Hur kan returoljeledningen fattas på ena cylindern på bogvisiret?
https://digitaltmuseum.se/011014893476/m-s-estonias-bogvisir-placerat-pa-musko-orlogsbas-foremalsnummer-sm-2829/media?slide=0
Den uppenbara förklaringen är att cylindern slitits ut genom frontskottet när bogvirets lås lossnat. Vi kan se en mängd skrapmärken på cylinder och kolv, så att en hydraul-ledning saknas är väl inte konstigt alls.

Om jag ser rätt är det SB cylinder vi ser och den har alltså rivits ut ur det ökända ”hålet med kronbladsliknande kanter” som FE skriver om med jämna mellanrum. Att en ledning då saknas är inte konstigt.
Citera
2023-10-15, 16:26
Medlem
Ny serie om Estonia ute på tv4 play. Släpptes 2 avsnitt av totalt 8 idag.
Citera
2023-10-15, 17:17
Medlem
SVT tror alltså att: "M/S Estonia almost crashed like an aircraft".
https://youtu.be/Wc7S-DcJjow?si=GRU4L7TYmFX-gjFX&t=55
Å det blir inte som ett löv som singlar ner ........ det är nästan som en flygplanskrasch alltså.

Vad tror ni om det experter?
Senast redigerad av sovvandring 2023-10-15 kl. 17:21.
Citera
2023-10-17, 21:49
Medlem
Tittade just på de två första avsnitten av nya serien. Måste vara jobbigt för anhöriga och överlevande. Men alltså, hur kunde Carl Bildt veta att det var bogvisiret, bara timmar efter olyckan? Innan de ens hade hittat det? Det är ju inte rimligt.
Citera
2023-10-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tittade just på de två första avsnitten av nya serien. Måste vara jobbigt för anhöriga och överlevande. Men alltså, hur kunde Carl Bildt veta att det var bogvisiret, bara timmar efter olyckan? Innan de ens hade hittat det? Det är ju inte rimligt.

I krislägen är det inte alls ovanligt att personer i ledande ställning gör uttalanden baserad på ofullständig information även om den är osäker. Finns också möjlighet att det förekommit någon förhandsinformation som har spelat roll i det hela.

Finns många orsaker som kan ha lett fram till hans uttalanden och så är det ofta i krissituationer att det kommer information, kontrainformation, ofullständig information osv osv.
Citera
2023-10-18, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Skall nog ta en titt på den nya serien. Får man följa Bildt också? Nyfiken på att se vem det är han känner ombord och dessutom ringer anhöriga till under natten/morgonen(?). Känns som en ganska nära vän/medarbetare.
Citera
2023-10-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Skall nog ta en titt på den nya serien. Får man följa Bildt också? Nyfiken på att se vem det är han känner ombord och dessutom ringer anhöriga till under natten/morgonen(?). Känns som en ganska nära vän/medarbetare.

Inte än men det har bara kommit två avsnitt. Det har varit en finsk räddningsdykare, en svensk präst, en svensk anhörig och olika utredare och politiker mest än så länge.
Citera
2023-10-22, 20:06
Medlem
Mörkläggningen fortsätter. Dom utreder aldrig visirets skador som är omfattande. Bogrampen ligger i en låda i Visiret så visiret kan omöjligt bara ramlat av. Efter gångjärnen gick av så fick visiret rida på bogrampen. Därav bogrampens flärpar är knäckta åt styrbord. Rampen dämpar visirets fall tills visiret släpper till styrbord. Lyftarmarna hamnar rakt upp och visiret får 100% flytkraft.
Hydraulsystemet har även gått sönder på olika ställen.
Visiret hamnar i estonias svallvågor vrider sig ca 180°.( Passagerare vittnar om skrapljud).
Visiret flyter till stabilisatorn fortfarande i 180° (det är visirets styrbord sida som skrapar mot skrovet).
Skrapmärken syns på visiret.
Visirets reling ligger ann mot skrovet. Relingen har en mycket spetsig kant som är knäckt ca 90°. Detta syns tydligt på bild spetsen penetrerar skrovet och visiret fylls med vatten. Detta gör att fartyget kränger till och tappar fart. Relingens balk är tillplattad och syns på bild men syns dåligt. När fartyget tappar fart då trycks stabilisatorerna in i sina fack o visiret får minst i buckla. Stabilisatorerna fälls in frammåt så ev skador syns då inte samt under 5 knopp fälls dom in automatiskt. Visiret lossnar faller till botten och estonia rätar upp sig något en kort stund för återgå till slagsida och förlisa.

Detta är min egen berättelse om alla skador efter visiret lossnade.

Så det är en stor jävla skam av utredarna som ignorera dessa fakta som är 100% lätt för dom och studera.

Behöver inga svar att jag har fel. Alla andra har fel också så länge inte utredarna studerar min historia av sanna upplysningar som finns
Senast redigerad av Westbeastboy 2023-10-22 kl. 20:38.
Citera
2023-10-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tackar!

Ingen nummerplåt på vår 93M tyvärr. Jag tror dock inte att man gått in från aktern. Det kom en uppgift igår via Prudent att man lyckats ta sig hela vägen från fören till aktern med ROV. Det är väl möjligt eftersom bilarna bara var lastade i ett plan av två, så det var högt i tak och när de ihoppackade bilarna föll framåt då fartyget lade sig på botten kan en fri väg ha uppstått. En märklig detalj här är att lastbilen ser ut att stå på hjulen. Jag antar att de betyderr att den roterat 90 eller 180 grader.

Skulle man gått in från aktern så skall det vara en mycket liten ROV, för akterportarna har sett stängda ut.

Tunga fordon garanterat fastkedjade.
Citera
2023-10-23, 00:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westbeastboy
Tunga fordon garanterat fastkedjade.
Om du kollar i andra tråden så gick jag igenom de nysläppta filmerna från bildäck. Det framgår av ROVs roll-vinkel att stora delar är filmat med ROV (eller iaf kameran) upp och ner. Men det gällerninte alla delar.

Således står lastbilen på hjulen, men på insidan av taket av bildäck. Om den var surrad så har dessa surrningar brustit.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-10-23 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in