2016-05-17, 05:50
Medlem
Har hört en hel del helt otroliga saker om katasrofen. Att det är så få som inte fäster sej mer vid det faktum att en hel del material är hemligstämplat? Minst sagt en hel del om jag är rätt informerad, vilket jag har anledning att tro att jag är. Jag har fått information om olyckan från enligt mej väldigt seriösa och pålitliga källor som berättat om de otroligt fruktansvärda saker som hemligstämplats i 30 år. Jag är ingen mytoman och jag kan inte bevisa att det är så, men OM det jag fått berättat för mej är sant så kommer det helt garanterat bli en större nyhet än vad hela olyckan varit hittils. Och ordet skandal kommer inte räcka till på långa vägar. Jag har all anledning att tro att det jag syftar på (flera omständigheter varav den ena värre än den andra) är helt sanna, och det kommer att visa sej om ca tio år då hemligstämpeln går ut. Och nej, jag tänker inte skriva vad det är här, då bryter jag mot lagen.
Men jag kan ju skriva att det enligt mej kanske är lite konstigt att en olycksplats med ett 20 år gammalt vrak ute till havs än i dag har hårdare bevakning än vad en värde depå har...
Citera
2016-05-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
Har hört en hel del helt otroliga saker om katasrofen. Att det är så få som inte fäster sej mer vid det faktum att en hel del material är hemligstämplat? Minst sagt en hel del om jag är rätt informerad, vilket jag har anledning att tro att jag är. Jag har fått information om olyckan från enligt mej väldigt seriösa och pålitliga källor som berättat om de otroligt fruktansvärda saker som hemligstämplats i 30 år. Jag är ingen mytoman och jag kan inte bevisa att det är så, men OM det jag fått berättat för mej är sant så kommer det helt garanterat bli en större nyhet än vad hela olyckan varit hittils. Och ordet skandal kommer inte räcka till på långa vägar. Jag har all anledning att tro att det jag syftar på (flera omständigheter varav den ena värre än den andra) är helt sanna, och det kommer att visa sej om ca tio år då hemligstämpeln går ut. Och nej, jag tänker inte skriva vad det är här, då bryter jag mot lagen.
Men jag kan ju skriva att det enligt mej kanske är lite konstigt att en olycksplats med ett 20 år gammalt vrak ute till havs än i dag har hårdare bevakning än vad en värde depå har...

Lämna gärna hänvisningar, tips på omständigheter att kolla osv. Annars är dina rader totalt meningslösa.
Citera
2016-05-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperCobra
Jag är övertygad om att det fortfarande finns grova oegentligheter kring de militära transporterna på Estonia och andra rutter som vi inte känner till. I synnerhet då man valde att förstöra bakgrundsmaterialet till den utredning Hirschfeldt gjorde i frågan. Huruvida dessa omständigheter påverkade utgången av olyckan är väl kanske tveksamt, men förmodligen desto större sannolikhet att de påverkat det politiska efterspelet.

Sitter det folk med konkret information om eventuella kvarvarande oegentligheter, hoppas jag för de anhörigas och deras egen skull lättar på samvetet oavsett vad lagen nu säger. Idag finns bra kanaler för att nå ut med information anonymt.
Citera
2016-05-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag är övertygad om att det fortfarande finns grova oegentligheter kring de militära transporterna på Estonia och andra rutter som vi inte känner till. I synnerhet då man valde att förstöra bakgrundsmaterialet till den utredning Hirschfeldt gjorde i frågan. Huruvida dessa omständigheter påverkade utgången av olyckan är väl kanske tveksamt, men förmodligen desto större sannolikhet att de påverkat det politiska efterspelet.

Sitter det folk med konkret information om eventuella kvarvarande oegentligheter, hoppas jag för de anhörigas och deras egen skull lättar på samvetet oavsett vad lagen nu säger. Idag finns bra kanaler för att nå ut med information anonymt.

Du menar det ryska spåret? För det ser jag som skrattretande.
Citera
2016-05-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Något som däremot knappast är skrattretande öht, är att svenska kretiner har (miss-)brukat h-stämpeln på ett sätt som förhindrat lagföring av vissa svenskar, avseende deras inverkan på dödstalet.
Tullaren L Henriksson blev visst aldrig lagförd för att han glappade till vänstermurveln Borgnäs, men vissa andra hade nog mått bra av ett rättsligt efterspel.
Citera
2016-05-17, 21:56
Medlem
Citat:
Det är ett konstaterat faktum att militär utrustning smugglades på passagerarfärjor runt omkring den här tiden. Det är inte något som är lustigt överhuvudtaget då man utsatte civila för onödiga risker. Det är knappast särskilt långsökt att något följde med ner i djupet som man inte vill prata om. Det behöver dock inte vara olycksorsaken.
Citera
2016-05-17, 21:59
Medlem
Citat:
Det är ett konstaterat faktum att militär utrustning smugglades på passagerarfärjor runt omkring den här tiden. Det är inte något som är lustigt överhuvudtaget då man utsatte civila för onödiga risker. Det är knappast särskilt långsökt att något följde med ner i djupet som man inte vill prata om. Det behöver dock inte vara olycksorsaken.

Ja men det är ändå inget spår att ta seriöst kring Estoniaolyckan. Bara ett önsketänkande av svenska, rasistiska journalister. Är inte värt ett SMACK.

Det senare håller jag med om. Men har hittills inte påträffat något bevis för någonting som omskrivits. Allting sammantaget ger mig en liknande känsla som kring Palmemordet.
Citera
2016-05-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ja men det är ändå inget spår att ta seriöst kring Estoniaolyckan. Bara ett önsketänkande av svenska, rasistiska journalister. Är inte värt ett SMACK.

Det senare håller jag med om. Men har hittills inte påträffat något bevis för någonting som omskrivits. Allting sammantaget ger mig en liknande känsla som kring Palmemordet.
Nej, man har ju förnekat att några sådana laster förekom vid olyckstillfället. Jag har dessvärre mycket svårt att tro att berörda myndigheter skulle erkänna om det trots allt gjorde det. De består inte av mer än människor som är rädda om sitt eget skinn. Finns det trots allt kvar några oegentligheter så kommer sanningen oftast fram förr eller senare.
Citera
2016-05-17, 22:21
Medlem
Citat:
Nej, man har ju förnekat att några sådana laster förekom vid olyckstillfället. Jag har dessvärre mycket svårt att tro att berörda myndigheter skulle erkänna om det trots allt gjorde det. De består inte av mer än människor som är rädda om sitt eget skinn. Finns det trots allt kvar några oegentligheter så kommer sanningen oftast fram förr eller senare.

Ja man kan ju hoppas. För helt klart är det något som inte stämmer med Estoniaolyckan.
Citera
2016-05-17, 22:54
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:

Varför har man hemligstämplat info om "olyckan"?
Varför dykförbud?
Varför täcka skiten med betong?
Varför inte bärga båten?
Varför inte ens utreda och filma bildäck?

Hade det varit svårt för en främmande makt att sänka båten?
Citera
2016-05-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Varför dykförbud?
Varför inte bärga båten?

Ja men ingenting är något bevis för rysk inblandning.

Det du tar upp ser jag som obesvarade frågor. Självklart finns anledningar vi inte vet om.
Citera
2016-05-18, 00:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Varför dykförbud?
Varför inte bärga båten?

Men för helvete Varför ställer du frågor om sådant som du kan läsa på Wikipedia och sådant som inte är sant ens?

Vilken info är det som är hemligstämplad? Något som du tror är relevant för olyckan?

Dykförbudet är för gravfridens skull. Hade jag haft en släkting som låg där hade jag inte tyckt det var så kul med en massa vrakletare som rotar runt bland hennes kvarlevor. Det har dykts så mycket som rimligen behövs för att utreda olyckan.

Estonia täcktes aldrig med betong, det var bara en idé men den genomfördes inte.

Två skäl: Kostnad samt att en majoritet av de omkomnas anhöriga inte ville det.

Bildäck har filmats.

Självklart hade någon kunnat sänka färjan men nu var det inte vad som hände utan hon tappade bogvisiret pga dåligt underhåll, dåligt sjömanskap och en idiotisk konstruktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in