Citat:
Ursprungligen postat av
oelek
Det är så här nån har läst härinne om dessa filmer och alltså lagt ut dom på nätet vem vet jag inte och det är inte jag för hade det varit jag hade dykningarna från bildäck funnits med som man av någon anledning tagit bort det hör man oxå Sven Aner kommentera att man sagt att man inte dök på bildäck man hör även Rockwaters dykare säga han är inne på bildäck så det råder inga som helst tveksamheter att man är på bildäck man kan även se cementsäckar och pallar ligga lite överallt men dock inga fordon viket är lite skumt.
Okej, men det är fint att du länkar så vi får ta del av dom, riktigt spännande filmer!
Jag är 99,999% säker på att det inte är en hydraulik-arm till bogvisiret, troligtvis till bilrampen, eller för uppfarten till bilplan 2 på bildäck!
1. Jag litar på datumet till 75% på filmen och då var bogvisiret bärgat.
2. Om det skulle vara hydraulik-armen till bogvisiret skulle man även se bogvisiret, annars måste dykarna tagit bort den och sedan skruvat fast den på bogvisiret innan bogvisiret kom upp till ytan.
3. Proportionerna stämmer inte med hydraulik-armarna till bogvisiret.
Det kan ligga till så här!
Tack vare att M/S Estonia sjönk med aktern först, aktern träffade botten när fören fortfarande var ovanför vattenlinjen samlades alla fordon i aktern, lutningen på M/S Estonia var då runt 33 grader längsgående. Fordonen släppte från sina spännband och rasade mot aktern, därav fanns det inga bilar vid början på fören och kanske 60-70 meter in på bildäck, alla fordon=bilar, bussar, lastbilar, containers, låg i en hög längst bak på M/S Estonia!
Filmsekvensen i inlägg 3258
https://www.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI är inspelad 3 december 1994.
Man kan se att det inte är första gången dykarna jobbat där, men på samma gång finns det inga filmer när dom var där innan, eller finns det, jag har inte sett några?
Det finns säkert filmer från den platsen när dom jobbade där, men dom är 100% säkert hemligstämplade därför att dom visar att bogvisiret låg där, se sonarbilderna!
Datumet på filmerna är viktiga!
Vad jag har sökt och sätt finns det inga filmer innan bogvisiret bärgades från den platsen sonarbilderna visar bogvisiret (efter bogvisiret bärgades finns det filmer), om det finns skulle man kunna skriva av teorin att bogvisiret inte satt kvar och då kan man även skriva av sonarbilderna.
Datumen på filmerna är otroligt viktiga, dom kan man dra slutsatser av vad dom inte vill visa!