2013-09-15, 10:19
Medlem
Men hjälp till nu då, vad för hydralcylinder ser vi på filmen????
Den är ganska stor så det är inte cylindrarna till bogporten, var finns det mer stora cylindrar jo på bogvisiret men det ska ha lossnat enligt haverikommissionen så frågan återstår vart på båten sitter det i såna fall en sådan här stor cylinder????

Tala om för mig var tills ni inte kan göra det så är det cylindern som sitter på bogvisiret.

Jag vågar nästan hävda det finns inga såna här stora cylindrar någonstans på båten förutom på bogvisiret.
Citera
2013-09-15, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Det är så här nån har läst härinne om dessa filmer och alltså lagt ut dom på nätet vem vet jag inte och det är inte jag för hade det varit jag hade dykningarna från bildäck funnits med som man av någon anledning tagit bort det hör man oxå Sven Aner kommentera att man sagt att man inte dök på bildäck man hör även Rockwaters dykare säga han är inne på bildäck så det råder inga som helst tveksamheter att man är på bildäck man kan även se cementsäckar och pallar ligga lite överallt men dock inga fordon viket är lite skumt.
Okej, men det är fint att du länkar så vi får ta del av dom, riktigt spännande filmer!
Jag är 99,999% säker på att det inte är en hydraulik-arm till bogvisiret, troligtvis till bilrampen, eller för uppfarten till bilplan 2 på bildäck!
1. Jag litar på datumet till 75% på filmen och då var bogvisiret bärgat.
2. Om det skulle vara hydraulik-armen till bogvisiret skulle man även se bogvisiret, annars måste dykarna tagit bort den och sedan skruvat fast den på bogvisiret innan bogvisiret kom upp till ytan.
3. Proportionerna stämmer inte med hydraulik-armarna till bogvisiret.

Det kan ligga till så här!
Tack vare att M/S Estonia sjönk med aktern först, aktern träffade botten när fören fortfarande var ovanför vattenlinjen samlades alla fordon i aktern, lutningen på M/S Estonia var då runt 33 grader längsgående. Fordonen släppte från sina spännband och rasade mot aktern, därav fanns det inga bilar vid början på fören och kanske 60-70 meter in på bildäck, alla fordon=bilar, bussar, lastbilar, containers, låg i en hög längst bak på M/S Estonia!

Filmsekvensen i inlägg 3258 https://www.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI är inspelad 3 december 1994.
Man kan se att det inte är första gången dykarna jobbat där, men på samma gång finns det inga filmer när dom var där innan, eller finns det, jag har inte sett några?
Det finns säkert filmer från den platsen när dom jobbade där, men dom är 100% säkert hemligstämplade därför att dom visar att bogvisiret låg där, se sonarbilderna!

Datumet på filmerna är viktiga!
Vad jag har sökt och sätt finns det inga filmer innan bogvisiret bärgades från den platsen sonarbilderna visar bogvisiret (efter bogvisiret bärgades finns det filmer), om det finns skulle man kunna skriva av teorin att bogvisiret inte satt kvar och då kan man även skriva av sonarbilderna.
Datumen på filmerna är otroligt viktiga, dom kan man dra slutsatser av vad dom inte vill visa!
Citera
2013-09-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Okej, men det är fint att du länkar så vi får ta del av dom, riktigt spännande filmer!
Jag är 99,999% säker på att det inte är en hydraulik-arm till bogvisiret, troligtvis till bilrampen, eller för uppfarten till bilplan 2 på bildäck!
1. Jag litar på datumet till 75% på filmen och då var bogvisiret bärgat.
2. Om det skulle vara hydraulik-armen till bogvisiret skulle man även se bogvisiret, annars måste dykarna tagit bort den och sedan skruvat fast den på bogvisiret innan bogvisiret kom upp till ytan.
3. Proportionerna stämmer inte med hydraulik-armarna till bogvisiret.

Det kan ligga till så här!
Tack vare att M/S Estonia sjönk med aktern först, aktern träffade botten när fören fortfarande var ovanför vattenlinjen samlades alla fordon i aktern, lutningen på M/S Estonia var då runt 33 grader längsgående. Fordonen släppte från sina spännband och rasade mot aktern, därav fanns det inga bilar vid början på fören och kanske 60-70 meter in på bildäck, alla fordon=bilar, bussar, lastbilar, containers, låg i en hög längst bak på M/S Estonia!

Filmsekvensen i inlägg 3258 https://www.youtube.com/watch?v=pKvX_r84dJI är inspelad 3 december 1994.
Man kan se att det inte är första gången dykarna jobbat där, men på samma gång finns det inga filmer när dom var där innan, eller finns det, jag har inte sett några?
Det finns säkert filmer från den platsen när dom jobbade där, men dom är 100% säkert hemligstämplade därför att dom visar att bogvisiret låg där, se sonarbilderna!

Datumet på filmerna är viktiga!
Vad jag har sökt och sätt finns det inga filmer innan bogvisiret bärgades från den platsen sonarbilderna visar bogvisiret (efter bogvisiret bärgades finns det filmer), om det finns skulle man kunna skriva av teorin att bogvisiret inte satt kvar och då kan man även skriva av sonarbilderna.
Datumen på filmerna är otroligt viktiga, dom kan man dra slutsatser av vad dom inte vill visa!

Det är inte cylindrarna till bogporten för dom är mindre och att det skulle vara till någon bilramp tror iag inte på alls.
Ja det har jag oxå insett att lasten tryckts ihop men det beror ju på om hon var fullastad eller ej var hon fullastad kan ju inte lasten tryckas ihop så himla mycket då den packas på varandra.så det är ändå nåt somminte stämmer med lasten.
Citera
2013-09-15, 22:47
Bannlyst
Citat:
Det är inte cylindrarna till bogporten för dom är mindre och att det skulle vara till någon bilramp tror iag inte på alls.
Ja det har jag oxå insett att lasten tryckts ihop men det beror ju på om hon var fullastad eller ej var hon fullastad kan ju inte lasten tryckas ihop så himla mycket då den packas på varandra.så det är ändå nåt somminte stämmer med lasten.

Hade man uran eller kärnvapen i lasten?
Citera
2013-09-15, 22:48
Medlem
Citat:
Jag ser inte något som påminner om bogvisiret där hydraulik-armen syns.

Då måste du mena på att dom:
1. Har tagit med sig hydraulik-armen och sedan satt på den på bogvisiret innan det kom upp till ytan.
2. Att datumet på filmen är manipulerat.
Citera
2013-09-16, 18:28
Medlem
Citat:

Att det är nåt som inte stämmer med lasten är väl ett Understatement av guds nåde.
Med tanke på den last som den svenska regimen snabbt ville få bort från dagordningen (samt från den f.d. Flytande Likkistan Estonia).

Om E. var ca 130m lång på bildäcket och det var välfyllt med fordon (jo, det var det) och det stod ett par tre trailers närmast fören, så har ju hela paketet tryckts ihop med åtminstone 10-15 meter i samband med sjunkningen med aktern före ner mot bottnen.
Såklart det sedan var rent på däcket, närmast den kör-ramp som torde ha öppnats först när likkistan låg på 60 m. djup......
Citera
2013-09-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Att det är nåt som inte stämmer med lasten är väl ett Understatement av guds nåde.
Med tanke på den last som den svenska regimen snabbt ville få bort från dagordningen (samt från den f.d. Flytande Likkistan Estonia).

Om E. var ca 130m lång på bildäcket och det var välfyllt med fordon (jo, det var det) och det stod ett par tre trailers närmast fören, så har ju hela paketet tryckts ihop med åtminstone 10-15 meter i samband med sjunkningen med aktern före ner mot bottnen.
Såklart det sedan var rent på däcket, närmast den kör-ramp som torde ha öppnats först när likkistan låg på 60 m. djup......
Ja, första delen in på M/S Estonia ca 30-50 meter, måste varit ren på fordon.
Att bilarna stod lika fint uppradade på bildäck när hon lämnade Tallin som när hon till slut låg på Östersjöbotten har jag svårt att tro.
Bilarna låg huller om buller på varandra tryckta mot akterportarna när M/S Estonia till slut la sig på botten, det måste varit ett kusligt ljud på fartyget, folk som överlevde i timmar i luftfickor på fartget, vacker panik blandat med skräck.

Det hade varit lätt för dykarna att hitta rätt bil om dom hade stått rakt och fint uppradade men det gör dom inte nu.
I princip går det att titta igenom dom främsta fordonen sen blir det svårt att komma mellan, längre in i högen.
Om det nu var krigsmateriel på M/S Estonia så måste dom haft tur att fått tag i det, materialet måste funnits i den första bilraden.
Men dom kanske har gjutit igen bildäck därför att fordonet som dom ville ha tag i låg för långt in i högen och mycke svår att komma åt!

Lite vilda fantasier!
Rätta mig om jag har fel, jag har för mig att dom började gjuta på M/S Estonia men att dom avbröt.
Det som dom i själva verket gjorde var att fylla upp hela bildäcket med betong!
Omöjligt att ta sig in på bildäck och M/S Estonia blev ca 50,000 ton tyngre att bärga!

Fattar ni vilken höjdare, M/S Estonia börjar läcka radioaktivt!
Senast redigerad av sovvandring 2013-09-16 kl. 21:45.
Citera
2013-09-16, 21:48
Medlem
Citat:
Jag ser inte något som påminner om bogvisiret där hydraulik-armen syns.

Då måste du mena på att dom:
1. Har tagit med sig hydraulik-armen och sedan satt på den på bogvisiret innan det kom upp till ytan.
2. Att datumet på filmen är manipulerat.

Man ser bara en cylinder och bilder som jag tittat på av bogvisiret sitter det bara en cylinder kvar och den är fäst där cylindern är som grovast precis som man ser på filmen.
Sonarbilder säger ju oxå enligt många att visiret ligger vid båten.
Har man ljugit om bogvisiret så kan man väl lätt ljuga om datumen.
Citera
2013-09-16, 23:21
Medlem
Citat:
Man ser bara en cylinder och bilder som jag tittat på av bogvisiret sitter det bara en cylinder kvar och den är fäst där cylindern är som grovast precis som man ser på filmen.
Sonarbilder säger ju oxå enligt många att visiret ligger vid båten.
Har man ljugit om bogvisiret så kan man väl lätt ljuga om datumen.
Dom här 2 bilderna visar att cylindrarna satt kvar på bogvisiret.
På land.
http://www.estoniasamlingen.se/images%5CBogvisir1b.jpg
När visiret kom upp till ytan.
http://www.nyteknik.se/multimedia/bilder/article180182.ece/BINARY/w468/estonia_sp5dffe6%282%29
Citera
2013-09-19, 19:46
Medlem
Citat:
På land.
http://www.nyteknik.se/multimedia/bilder/article180182.ece/BINARY/w468/estonia_sp5dffe6%282%29

ja det kan vara möjligt men ta din första bild om du skulle rikta en kamera mot den lika den som på filmen så skulle du bara observera en cylinder och den är lite böjd precis som den på bilden.

Jag menar ni kan fortfarande inte hävda att den cylindern man ser i en snabb sekvens på filmen inte kan vara den cylindern man ser på din första bild.
Citera
2013-09-19, 19:49
Medlem
Citat:
På land.

Den vänstra cylindern på första bilden är vikt uppåt den skulle du aldrig se i mörkret därnere, det man ser tydligt på filmen är den högra cylindern som dessutom är utdragen och därför blänker den till på filmen när ljuset från kameran sveper förbi, den ser även ut enligt mig att va lite böjd precis som på den första bilden.

Även om det sitter 2 cylinder kvar så tror jag bara vi kan observera en på filmen men det betyder inte att den andra inte sitter där, förstår ni mig?
Citera
2013-09-22, 02:06
Medlem
Citat:
Den vänstra cylindern på första bilden är vikt uppåt den skulle du aldrig se i mörkret därnere, det man ser tydligt på filmen är den högra cylindern som dessutom är utdragen och därför blänker den till på filmen när ljuset från kameran sveper förbi, den ser även ut enligt mig att va lite böjd precis som på den första bilden.

Även om det sitter 2 cylinder kvar så tror jag bara vi kan observera en på filmen men det betyder inte att den andra inte sitter där, förstår ni mig?
Vad jag kan se så är det inte en hydraul-kolv till bogvisiret, utan måste vara en hydraul-kolv till rampen.
M/S Estonia är filmat ur en konstig vinkel så för att se den från rätt vinkel så måste du vrida lappen ca 110 grader medurs för att få båten på rätt köl och få en uppfattning om vad som är filmat.
Det som är intressant med kolven är att du överhuvudtaget kan se den i filmen, därför att hela hydraulik-armen är normalt bakom vägg så det borde vara omöjligt att filma den om dykarna inte har tagit bort väggen eller något annat har hänt.

Tack vare att M/S Estonia ligger på sidan ca 110 grader och dykaren fladdrar med kameran blir det svårt att lokalisera var man är och vad det är man ser, men det går om man viker lite tid.
Senast redigerad av sovvandring 2013-09-22 kl. 02:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in