2012-09-23, 10:23
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Varför är du motståndare till att Bergwall undersöks av andra än de på Säter, som helt uppenbarligen hjälpte till att få honom fälld för 8 mord, genom sin "terapi" och att dom pumpade honom full med knark? Vore det inte bättre att han undersöks av några han litar på?
Du missförstår mig. Jag anser att personalen på Säter är sämst lämpad att "undersöka" SB inför ett frisläpningsbeslut. (Undersöker honom gör de väl för övrigt löpande.) Den bedömningen och det beslutet bör naturligtvis ske genom utomstående.

Min invändning riktar sig mot dem som sitter här på Flashback och anser att han ska släppas fri.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2012-09-23 kl. 10:32.
Citera
2012-09-23, 10:46
Medlem
OldWolfs avatar
Dåvarande riksåklagaren Klas Bergstrands agerande kommer i ett nytt ljus i samband med DN:s artikel:
http://www.dn.se/kultur-noje/quick-riksaklagaren-och-de-andra-skandalerna

När kriminalaren Jan Olsson inte fick något gehör för sina åsikter hos Kwasten, skrev han till riksåklagaren, men det blev ingen reaktion (Levi-målet).
http://www.magasinetparagraf.se/inifran/min-rattskansla-forbjod-mig-att-fortsatta

Som jag skrev i min blogg, så var det många som visste, men ingen som reagerade. Tydligen var det viktigare då, precis som nu, att hålla varandra om ryggen.
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/2012/09/fallet-quick-manga-visste-och-blev.html
Citera
2012-09-23, 10:47
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Min invändning riktar sig mot dem som sitter här på Flashback och anser att han ska släppas fri.

Vilka på Flashback har sagt det? Mig veterligen så är det försvinnande få som krävt att han ska släppas idag utan vidare undersökning?

Att han däremot behöver komma bort från Säter med omedelbar verkan är en annan femma.
Citera
2012-09-23, 10:48
Medlem
Dallbens avatar
Det här med huruvida Sture Bergwall kan släppas ut eller inte. För länge sedan gjordes en utvärdering av Eva Lundgrens forskning som påstod att hustrumisshandlare återfanns likafördelat i alla samhällsskikt medan granskarna hävdade att man ur materialet kunde utläsa att: "Makens alkoholkonsumtion, arbetslöshet och ålder påverkar våldsfrekvensen på ett signifikant sätt.". Jag undrar om inte man kan applicera det tänkandet på Bergwall - han är mycket gammal, drogfri och (sjuk?)pensionär.

Man ska inte släppa ut honom om man tror han kan begå nya övergrepp men chansen för det måste väl ändå anses minska ju äldre han blir?
Citera
2012-09-23, 11:00
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dallben
Man ska inte släppa ut honom om man tror han kan begå nya övergrepp men chansen för det måste väl ändå anses minska ju äldre han blir?
Det finns nog åtskilligt med gamlingar som är både farliga och sjuka.

Quick är väl omhändertagen för tvångsvård pga den medicinska bedömning som gjorts om honom i anslutning till att han dömdes. Det som nu diskuteras (se trådrubrik) är enbart den rättsliga sidan. Om tidigare domar mot Quick måste rivas upp därför att bevisningen inte längre anses tillräcklig så är det automatiskt tillräckligt för att "släppa ut honom". Att Lambertz, Kwast, Penttinen kanske begått tjänstefel, att Borgström brutit mot god advokatsed är en fråga om ansvar för dem - och inte heller ett tillräckligt underlag för att "släppa ut Quick".

Om de medicinska bedömningarna ("...cum sadismus...") inte heller håller så bör naturligtvis en frigivning kunna vara aktuell. Särskilt om domarna mot honom upphävs.

Egentligen tycker jag trådrubriken är felställd. I vart fall utifrån diskussionen som nu förs - om Quick är feldömd. Att vara feldömd eller oskyldig är också olika frågor som bör hållas isär.
Citera
2012-09-23, 11:01
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Vilka på Flashback har sagt det? Mig veterligen så är det försvinnande få som krävt att han ska släppas idag utan vidare undersökning?

Att han däremot behöver komma bort från Säter med omedelbar verkan är en annan femma.
Då får jag väl be om ursäkt för att jag anfört en annan åsikt än detta fåtal. Jag lovar att följa strömmen bättre i fortsättningen.
Citera
2012-09-23, 11:08
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Då får jag väl be om ursäkt för att jag anfört en annan åsikt än detta fåtal. Jag lovar att följa strömmen bättre i fortsättningen.
Du anför en annan åsikt än dina halmgubbar, vad är det du inte förstår egentligen? Följer strömmen är precis vad du gör, alltmedan du försöker ge sken av att säga emot någon (som inte finns, därav begreppet halmgubbar).
Senast redigerad av Nirp 2012-09-23 kl. 11:10.
Citera
2012-09-23, 11:12
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Du anför en annan åsikt än dina halmgubbar, vad är det du inte förstår egentligen? Följer strömmen är precis vad du gör, alltmedan du försöker ge sken av att säga emot någon (därav begreppet halmgubbar).
Jag antar att du menar William Haines halmgubbar eftersom det var dem jag refererade till.

Beträffande SBs ålder och förmenta avtagande våldsbenägenhet kan hänvisas till den här krutgubben.

http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3937299-morddomd-vill-ut
Citera
2012-09-23, 11:19
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och att "John" avbröt studierna och aldrig fullt ut hämtat sig givetvis tragiskt. Men nu är det faktiskt något som är fel på bilden. Dels finns det personer som har utsatts för betydligt större trauman, typ nästan blivit dödade och fått större delen av sin familj dödade, men ändå fått någon slags rätsida på sina liv. Sedan så har vi personer som aldrig har utsatts för några trauman, men som ändå inte lyckas med stuider. När "John" skrev texten så hade det gått 34 år sedan dådet. Så om han hade uttalade ambitioner att börja studera igen - vad var det då för kvackare som felbehandlade honom och lät han sitta och sjuda i sina egna safter i årtionden?

Har för mig att de flesta av den gigantiska mängd inlägg du förärat detta forum med genom åren varit ganska vettiga, om än lite dumdrygt von oben. Så kommer du in i den här tråden och visar dig vara en hetsig och onyanserad Quick-kramare som häver ur sig störda analyser som den här. Ganska sorgligt faktiskt.
Citera
2012-09-23, 11:21
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Jag antar att du menar William Haines halmgubbar eftersom det var dem jag refererade till.

Beträffande SBs ålder och förmenta avtagande våldsbenägenhet kan hänvisas till den här krutgubben.

http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.3937299-morddomd-vill-ut
Citat:
Ursprungligen postat av http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
]...]
Att hitta på en fiktiv person som sedan får representera en grupp personer till vilka debattören är kritisk.

Är vad jag syftar på, eller försöker du säga att William Haines har uttryckt åsikten att Sture Bergwall omedelbart ska släppas fri?
Citera
2012-09-23, 11:21
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Eller så citerar du ett enda inlägg som säger det du påstår och får ingång en diskussion med denna/dessa, vad tror du om det?
Citera
2012-09-23, 11:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Mig veterligen så är det försvinnande få som krävt att han ska släppas idag utan vidare undersökning?

Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Är vad jag syftar på, eller försöker du säga att William Haines har uttryckt åsikten att Sture Bergwall omedelbart ska släppas fri?
Lär dig läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Eller så citerar du ett enda inlägg som säger det du påstår och får ingång en diskussion med denna/dessa, vad tror du om det?
Det verkar inte behövas, diskussionen är det sannerligen inget fel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in