2012-09-11, 13:10
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
DN har idag en ledare där man tycker det är rimligt att Sture Bergwall skall få flytta från Säter till en annan klinik. Det tycker jag med, men varför detta hårdnackade motstånd från Säter och Susanne Nyberg? Vad är dom rädda för på Säter? Prestigeförlust

Det kan vara så enkelt som att när han flyttas därifrån så kommer hela sanningen fram för han köper varenda sida av sin journal kontinuerligt och det kan ingen hindra.Detta är uppgifter som funnits på blogg han haft

MAO när han flyttar ifrån Säter har de inte längre kontroll på något som sägs...

Kan den sk behandlingen leda till rättsliga åtgärder? Är min fråga
Citera
2012-09-11, 13:17
Medlem
OldWolfs avatar
Då kan vi fortsätta med Madeleine Leijonhuvud:
"– Det är förvisso mycket svårt att få en fällande dom för förtal. Men det betyder inte att det inte kan vara förtal när en domare påstår att Sture Bergwall är skyldig till brott som han har frikänts från, säger Madeleine Leijonhufvud."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/finns-inte-utrymme-for-lambertz-personliga-tyckanden
Citera
2012-09-11, 13:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Konstig åsikt.Om någon vanlig person gick omkring och sa sånt i media skulle det kallas för förtal!
Senast redigerad av Stina-Lina 2012-09-11 kl. 14:32.
Citera
2012-09-11, 14:28
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
För mig är det ganska lätt att avgöra vilken sida som pratar skit. Ta ett av "bevisen" som finns. Till exempel blodet på Levis tröja som Gubb-Jan pratade om igår. Kan man få fram förhör, förundersökningsprotokoll med mera och gå till botten med det?

Om det nu är så som Gubb-Jan säger att det finns klara bevis för att Quick har blodat ner insidan av Levis tröja måste det ju finnas dokumenterat.

Gå till botten med alla punkterna. Gärna öppet så att alla sidor har full insikt och kan bidra med material.
Nu är det ju så att när TQ smekte Levi så sa han att tack vare allt hår Levi hade på kroppen så tappade TQ all upphetsning och upphörde med smekningen, vid polisens kontroll av Levi så återfanns inte ett hårstrå på kroppen. Alla så kallade bevis har fullständigt smulats sönder, när till och med åklagarna själva söker resning så säger väl det mest om fallet TQ.

En fråga till juridisk expertis: Finns det innan TQ ett dokumenterat fall i Sverige eller Världen där åklagaren själv söker resning?
Citera
2012-09-11, 14:32
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
En fråga till juridisk expertis: Finns det innan TQ ett dokumenterat fall i Sverige eller Världen där åklagaren själv söker resning?

Nej det finns det inte vad jag vet i alla fall inte i Sverige eller Europa.Jag har skrivit om detta i den här tråden minst två gånger förut om men ingen verkar ha läst det
Jag har gjort det därför att det är så oerhört uppseendeväckande att åklagare begär rening i resningsärenden
Citera
2012-09-11, 14:51
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina

Nej det finns det inte vad jag vet i alla fall inte i Sverige eller Europa.Jag har skrivit om detta i den här tråden minst två gånger förut om men ingen verkar ha läst det
Jag har gjort det därför att det är så oerhört uppseendeväckande att åklagare begär rening i resningsärenden
Har du någon gissning på varför dom gjorde det själva?
Citera
2012-09-11, 14:56
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
För mig är det ganska lätt att avgöra vilken sida som pratar skit. Ta ett av "bevisen" som finns. Till exempel blodet på Levis tröja som Gubb-Jan pratade om igår. Kan man få fram förhör, förundersökningsprotokoll med mera och gå till botten med det?

Om det nu är så som Gubb-Jan säger att det finns klara bevis för att Quick har blodat ner insidan av Levis tröja måste det ju finnas dokumenterat.

Gå till botten med alla punkterna. Gärna öppet så att alla sidor har full insikt och kan bidra med material.
Inget konstigt med blodet under tröjan. Mordet var förmodligen ett rånmord, och fickor på BO söktes egenom. VI denna tid var det inte ovanligt att man hade en peningspung i ett snöre om halsen. Bloden kan ha kommit dit då mördaren stal pungen.
Citera
2012-09-11, 15:06
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Har du någon gissning på varför dom gjorde det själva?

Nån gissning har jag inte men fakta.Vad sägs om att åklagarna lämnat som svar att det finns inga som helst bevis för att TQ skulle vara skyldig,han borde aldrig ha blivit fälld.I det läget ansåg dom att det vara relevant att de själva skulle göra resningsansökningar på de sista målen
Citera
2012-09-11, 15:06
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina

Jag vet inte varför. Frågan är faktiskt intressant, därför att resningen skulle ha kommit någon gång i alla fall. Har åklagaren förklarat varför han gjorde det?
Citera
2012-09-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ok, men du läser å andra sidan i Frescati. Hörde från initierad källa att högskoleverket överväger att dra in pengarna till juristundervisningen i Stockholm p.g.a. den låga utbildningskvalitén. OT men sant.

Precis så igger det till. Stod tom i DN härom veckan. Juristutbildnigen i Sthlm har under många år haft usel kvalitet och pedagogik som hör hemma någonstans på 1800-talet. Ja jag är insatt på området.

Justitiemordsförnekarna är fortfarande svaret skyldigt. Hur kan en människa på de grunder som skett dömas för 8 mord utan att det samtidigt är en rättsskandal/justitiemord av gigantiska mått? Vad är då en rättsskandal Vinnys?

Hur många mordutredningar (Olle Högbom mfl) har man lagt ner då man från polis/åklagare ansett det som löst pga Quicks erkännanden? Att det finns jurister/juriststudenter som rycker på axlarna åt detta är för mig helt ofattbart och jag vill råda er att byta karriär.
Citera
2012-09-11, 16:35
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnys
frågan e ju om det inte snarare är en journalistskandal som blåst upp då alla murvlar blåser åt samma håll... det där med objektivitet är inte svenska journalisters paradgren

Quick är friad för tre mord och kommer att frias för resten av morden han är fälld för. Det är inte en subjektiv uppfattning, det är en objektiv sanning. Det handlar inte om tyckande, det handlar om fakta.
Citera
2012-09-11, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Quick är friad för tre mord och kommer att frias för resten av morden han är fälld för. Det är inte en subjektiv uppfattning, det är en objektiv sanning. Det handlar inte om tyckande, det handlar om fakta.
oj här har vi en domare från HD som är inne och skriver på fb, sweetmacaronies!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in