2012-08-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nja, skillnaden var väl att C.P. inte alls var lika duktig på att sopa igen spår efter sig. Han gjorde väl inte ens ett försök - vilket T.Q gjorde i allra högsta grad:

http://www.expressen.se/nyheter/lennart-70-ar-quicks-okanda-offer/

Uppenbarligen var han inte mer påverkad och hade inte värre vanföreställningar än att förstod att det var läge att torka bort fingeravtryck och ta med sig vapnet från platsen ... anmärkningsvärt kan man tycka.

Lite bekant känns ju också hela konceptet .... TQ är klar och medveten men ändå inte... Hållbart det där.

Ja han är en manipulativ narkoman. Det har du rätt i.
Citera
2012-08-25, 16:40
Medlem
Citat:
Torka av en kniv?

Han torkade bort sina fingeravtryck i lägenheten och tog kniven med sig - samtidigt som han själv hävdar att han var drogad och hade vanföreställningar och därför slog och högg ner Lennart. Någonstans håller inte historien ihop ..

Det har du också rätt i. Historien "gick aldrig ihop" och detta avslöjades av Hannes Råstam. Bergwall är störd men de mord som tillskrevs "Thomas Quick" var påhittade av Bergwall.
Citera
2012-08-25, 18:14
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ja han är en manipulativ narkoman. Det har du rätt i.

Var menar Du väl han är ren sen många år tillbaka nu
Citera
2012-08-25, 18:15
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Nja, skillnaden var väl att C.P. inte alls var lika duktig på att sopa igen spår efter sig. Han gjorde väl inte ens ett försök - vilket T.Q gjorde i allra högsta grad:

http://www.expressen.se/nyheter/lennart-70-ar-quicks-okanda-offer/

Uppenbarligen var han inte mer påverkad och hade inte värre vanföreställningar än att förstod att det var läge att torka bort fingeravtryck och ta med sig vapnet från platsen ... anmärkningsvärt kan man tycka.

Lite bekant känns ju också hela konceptet .... TQ är klar och medveten men ändå inte... Hållbart det där.
Mja - jag vet inte om det är såvärst märkligt egentligen. TQ förefaller vara en ganska inteligent människa, oh kan nog förstå att det kan vara lämpligt att röja undan spår. Detta utesluter inte som jag ser det att han hade vanföreställningar, eller var påverkad av droger.
Citera
2012-08-25, 18:52
Medlem
QkNNs avatar
Jag tror han är oskyldig.

han verkar helt enkelt inte kapabel till att mörda folk, han vill säkert bara ha uppmärksamhet och att någon ska ta hand om honom.
Citera
2012-08-25, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
TQ förefaller vara en ganska inteligent människa.
Inte ett dugg intelligent, mer som en sopa.
Citera
2012-08-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Mindre känt är att de två journalisterna som hjälpte Hannes Råstam med Quickgranskningen i ett privat mail till Dala Demokratens ansvarige utgivare hotat med att sätta igång en förtalsprocess mot tidningen om inte Gubb Jan tystas.

En rätt billig åtgärd att tysta honom, tidningen vill väl inte låta Gubb-Jan "go wild" och på så sätt riskera en förtalsdom. Sen kan man tycka att det var onödigt att skicka det där mailet, men de har kanske inte all tid i världen att ägna åt den här soppan utan väljer att rikta de stora kanonerna på de i toppen av näringskedjan.
Ja, det förefaller vara grova formuleringar. Vad som är ännu märkligare är att dala-demokraten inte tog han av isen före detta "hot". Extraordinära ärenden kräver kreativa lösningar, kanske. Lite grann som fan der Plast resonerade. Inte utpressning, men formuleringar av hotfull karaktär...
Citera
2012-08-25, 21:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
Inte ett dugg intelligent, mer som en sopa.

Jag är övertygad om att hans intelligens är klart över genomsnittet. Tyvärr verkar han även djupt störd.
Citera
2012-08-25, 21:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Ja, det förefaller vara grova formuleringar. Vad som är ännu märkligare är att dala-demokraten inte tog han av isen före detta "hot". Extraordinära ärenden kräver kreativa lösningar, kanske. Lite grann som fan der Plast resonerade. Inte utpressning, men formuleringar av hotfull karaktär...

Jag förstår inte varför Dalademokraten ska ha några problem. Det är bara för den ansvarige utgivaren, som faktiskt är ansvarig för vad Stigson skriver i tidningen, att säga till honom att hans alster rörande TQ inte kommer att publiceras.
Citera
2012-08-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag förstår inte varför Dalademokraten ska ha några problem. Det är bara för den ansvarige utgivaren, som faktiskt är ansvarig för vad Stigson skriver i tidningen, att säga till honom att hans alster rörande TQ inte kommer att publiceras.
Visst, visst, men likväl så fick han fortsätta. Lite märkligare är tidpunkten när dala-demokraten aktualiserar kravet på att han ska sluta blogga om Quick på deras hemsida. Först när vinden har ändrat riktning i riksdebatten...
Så skyller de detta på utpressning, något får mig att tänka att Dala-Demokraten har tyckt att det har varit rätt trevligt att läsa gubb-jan Stigssons beskyllningar fram till "hotet".
Citera
2012-08-25, 21:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Visst, visst, men likväl så fick han fortsätta. Lite märkligare är tidpunkten när dala-demokraten aktualiserar kravet på att han ska sluta blogga om Quick på deras hemsida. Först när vinden har ändrat riktning i riksdebatten...
Så skyller de detta på utpressning, något får mig att tänka att Dala-Demokraten har tyckt att det har varit rätt trevligt att läsa gubb-jan Stigssons beskyllningar fram till "hotet".

Du har helt rätt förstås. Det jag menade, men slarvigt nog inte alls skrev, är att liksom du tror jag inte alls att det har förekommit något hot.

Sen vet jag inte riktigt om den ändrat riktning nu. Det har nästan alltid funnits en debatt om TQ's skuld. Inte ens när resningarna började gå igenom blev det så mycket till storm. Det är nu i och med de häpnadsväckande uppgifterna om hur dessa bekännanden kommit fram som det börjat röra på sig ordentligt.

Notera här alltså att de ansvariga, Borgström, van der Kwast, Penttinen och Stråhle inte alls gått ut pch påstått att sättet de fått fram erkännandena är felaktigt. Vilket är det absolut viktigaste just nu.
Citera
2012-08-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du har helt rätt förstås. Det jag menade, men slarvigt nog inte alls skrev, är att liksom du tror jag inte alls att det har förekommit något hot.

Sen vet jag inte riktigt om den ändrat riktning nu. Det har nästan alltid funnits en debatt om TQ's skuld. Inte ens när resningarna började gå igenom blev det så mycket till storm. Det är nu i och med de häpnadsväckande uppgifterna om hur dessa bekännanden kommit fram som det börjat röra på sig ordentligt.

Notera här alltså att de ansvariga, Borgström, van der Kwast, Penttinen och Stråhle inte alls gått ut pch påstått att sättet de fått fram erkännandena är felaktigt. Vilket är det absolut viktigaste just nu.
Det skulle de aldrig göra, för då misstänker jag att de skulle erkänna brott av såpass allvarlig karaktär att de fortfarande kan åtalas, men det är bara en gissning. Men att de genom sitt arbete pressat fram erkännanden från TQ är ju ganska klart vid det här laget, visste de om vid tidpunkten att de var felaktiga? Svårt att säga, åtminstone Van der Kwast verkar ha förstått det. Oavsett vilket så är bara uppsåtet att bara ta fram saker som talar till den åtalades nackdel och effektivt gömma undan det som talade för oskuld den i särklass viktigaste skandalen i sammanhanget. För där behöver man inte veta om de förstod eller ej, för det strider helt enkelt mot svensk lag.

Det är nog Penttinen som får bära största konsekvenserna av detta, han kommer att anmälas och det finns goda grunder för att anta att han kommer att fällas (grov mened). I det läget blir det uppsägning från polisen, samt böter min gissning. De kommer inte att ge honom fängelse med motiveringen att han kommer att bli av med jobbet.

Lambertz kommer att få sluta, men har sannolikt ett sådant där anställningsavtal att det kommer snarast att berika honom än motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in