Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du har helt rätt förstås. Det jag menade, men slarvigt nog inte alls skrev, är att liksom du tror jag inte alls att det har förekommit något hot.
Sen vet jag inte riktigt om den ändrat riktning nu. Det har nästan alltid funnits en debatt om TQ's skuld. Inte ens när resningarna började gå igenom blev det så mycket till storm. Det är nu i och med de häpnadsväckande uppgifterna om hur dessa bekännanden kommit fram som det börjat röra på sig ordentligt.
Notera här alltså att de ansvariga, Borgström, van der Kwast, Penttinen och Stråhle inte alls gått ut pch påstått att sättet de fått fram erkännandena är felaktigt. Vilket är det absolut viktigaste just nu.
Det skulle de aldrig göra, för då misstänker jag att de skulle erkänna brott av såpass allvarlig karaktär att de fortfarande kan åtalas, men det är bara en gissning. Men att de genom sitt arbete pressat fram erkännanden från TQ är ju ganska klart vid det här laget, visste de om vid tidpunkten att de var felaktiga? Svårt att säga, åtminstone Van der Kwast verkar ha förstått det. Oavsett vilket så är bara uppsåtet att bara ta fram saker som talar till den åtalades nackdel och effektivt gömma undan det som talade för oskuld den i särklass viktigaste skandalen i sammanhanget. För där behöver man inte veta om de förstod eller ej, för det strider helt enkelt mot svensk lag.
Det är nog Penttinen som får bära största konsekvenserna av detta, han kommer att anmälas och det finns goda grunder för att anta att han kommer att fällas (grov mened). I det läget blir det uppsägning från polisen, samt böter min gissning. De kommer inte att ge honom fängelse med motiveringen att han kommer att bli av med jobbet.
Lambertz kommer att få sluta, men har sannolikt ett sådant där anställningsavtal att det kommer snarast att berika honom än motsatsen.