2012-08-21, 17:06
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
SKYLDIG. Jag tror absolut han är skyldig till en del av morden. Quick vill komma ut och begå nya brott, det är inte svårt att lista ut. Men han lär aldrig bli en fri man.

Berätta gärna vilka mord du absolut tror han begått. Kom gärna med hänvisningar till bevis som styrker dina teorier.
Citera
2012-08-21, 17:10
Medlem
why123s avatar
Hörde ni Kwast, så pinsam han var! Domstolen fick givetvis inte reda på hur många ggr Q sagt fel, innan de ledde honom rätt. Dessutom sitter han och försvarar det med att Q var en "speciell" peson.

En som inte har medverkat i radio är Seppo Pentinnen, det förstår jag, det var han som höll i förhören. Seppo var tydligen förhörsledare i samtliga fall där Q dömdes och Kwast åklagare, bara det är skandalöst.

Självklart borde det få konsekvenser för de inblandade, både för att de mörkat hur förhören gick till, sedan för att de anhöriga fått lida i många år och mördare gått fria. De borde få kicken!
Citera
2012-08-21, 17:11
Medlem
ischtivans avatar
Citat:
SKYLDIG. Jag tror absolut han är skyldig till en del av morden. Quick vill komma ut och begå nya brott, det är inte svårt att lista ut. Men han lär aldrig bli en fri man.

Kwast ropar från fotöljen med en stadig congac i näven:
"Lambertz för helvette, skriv såhär: Jag tror absolut han är skyldig till en del av morden. Quick vill komma ut och begå nya brott, det är inte svårt att lista ut. Men han lär aldrig bli en fri man. Det blir skitbra!"

Han tittar sedan på Borgström i fotöljen bredvid och säger:
"Fan Clabbe, nu får du inte ta nån mer benzo, du dreglar ju ner mattan!"
Citera
2012-08-21, 17:12
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Antagligen för att Lambertz ensam besitter större kunskaper om rättssamhället än hela den granskande redaktionen på SVD.... Antagligen för att han både kan läsa och förstå innehållet i en förundersökning och vad det har för betydelse för de juridiska kvarnarna. SVDs granskning ger jag inte mycket för, journalister har ofta lite väl höga tankar om sin kompetens inom diverse områden de inte vet ett skit om och dessutom har det förbannat svårt att skilja på personlig agenda och objektivitet.
/m

Nåja, länken till SvD slängde jag mest in för att jag läste artikeln precis innan jag skrev inlägget. Detta är heller inte en kamp mellan SvD och Lambertz, utan mellan ett föregivet fungerande rättssamhälle och ett gäng hänsynslösa och/eller korkade opportunister. Men SvD har naturligtvis rätt i den här frågan ändå!

Citat:

Quick/Bergwall är allvarligt störd och troligen, även utan droger i kroppen, alldeles för labil för att springa omkring oövervakad. Men en mördare är han ingalunda.

Din avatar och vad du säger passar förresten väldigt bra ihop med pappskallarnas nuvarande hållning i frågan
Citera
2012-08-21, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Det är tragiskt nog du som är lurad. Du rapar likt en drönare samma ramsa som alla andra som vill behålla illusionen av att Sture skulle vara en massmördare.
Men, detta handlar om andra brott, brott som han har tagit på sig ivrigt påhejad av personer som glömt bort sin egentliga roll i systemet.
En läkare som såg sin chans att bli ett namn, hålla föredrag och skriva böcker. Hon hade sitt bokmanus klart när Hannes började rota i detta.
En polis vars jobb är att ALLTID kunna bevisa/motbevisa det du säger i ett förhör med andra bevis. Den här polisen har medvetet "glömt" bort sin roll.
Åklagaren, spindeln i nätet. Den person som har drivit och samordnat saker.
Försvarsadvokaten, den personen som har varit avskyvärdast i hela denna fars. På vallningsfilmerna hasar han runt minst lika nerdrogad som sin klient. Inte en enda gång reagerar han på hur läkaren och polisen hjälper hans klient att minnas rätt. En försvarsadvokat som aktivt deltar så tydligt i ett justitiemord som till på köpet låter det fångas film är ett mysterium.
Du är allt annat än läskunnig ser jag..

Jag har inte ifrågasatt er på frågan om Sture begått morden han dömts för, jag ifrågasätter såna som dig som bara ser svart eller vitt och därför tror på att Sture är helt oskyldig.

Och där är ni ute och seglar, den mannen har gjort ett flertal vidriga brott även om just de mord han dömts för är utförda av helt andra personer. Det är givetvis tråkigt att dessa brott inte kunnat bli utredda pga detta men att tro att Sture är en oskyldig och ofarlig man är sinnesslött.
Citera
2012-08-21, 17:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taoiseach
Du är allt annat än läskunnig ser jag.. Jag har inte ifrågasatt er på frågan om Sture begått morden han dömts för, jag ifrågasätter såna som dig som bara ser svart eller vitt och därför tror på att Sture är helt oskyldig. Och där är ni ute och seglar, den mannen har gjort ett flertal vidriga brott även om just de mord han dömts för är utförda av helt andra personer. Det är givetvis tråkigt att dessa brott inte kunnat bli utredda pga detta men att tro att Sture är en oskyldig och ofarlig man är sinnesslött.

Det är ju morden vi diskuterar, inte Sture Bergvalls vandel i övrigt!
Citera
2012-08-21, 17:19
Medlem
Eftersom ledande frågor varit ett så stort problem i den havererade rättsprocessen , så är det störande att lyssna till journalisten Jörgen Huitfeldts ledande utfrågning av Thomas Quick/Sture Bergwall i Studio Ett tisdag 21 augusti Thomas Quick – en rättsskandal

Det man vill höra är Thomas Quick/Sture Bergwalls egna ord, istället för hans bekräftelse av de ord som serverats honom

EDIT:
direktlänk till sändingen
Senast redigerad av kalle2525 2012-08-21 kl. 17:25.
Citera
2012-08-21, 17:25
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
Eftersom ledande frågor varit ett så stort problem i den havererade rättsprocessen , så är det störande att lyssna till journalisten Jörgen Huitfeldts ledande utfrågning av Thomas Quick/Sture Bergwall i Studio Ett tisdag 21 augusti Thomas Quick – en rättsskandal

Det man vill höra är Thomas Quick/Sture Bergwalls egna ord, istället för hans bekräftelse av de ord som serverats honom

Du ser inte den ganska distinkta skillnaden mellan en journalist och en förhörsledare va?
Citera
2012-08-21, 17:26
Medlem
Citat:
Du ser inte den ganska distinkta skillnaden mellan en journalist och en förhörsledare va?
Så när man är journalist så är sanningen inte så viktig menar du ?
Citera
2012-08-21, 17:37
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Men medan alla tjafasar om vad han gjort och inte gjort så tänker ingen på följande verkar det som: Om det inte var han som mördade personerna i fråga så gjorde ju någon annan eller andra det.

Joda, det har papekats flera ganger.

Citat:
Berätta gärna vilka mord du absolut tror han begått. Kom gärna med hänvisningar till bevis som styrker dina teorier.

Jag tanker inte peka ut nagot specifikt fall. Men tanken att en personlighet som TQ faktiskt har mordat nagon kanns ju inte helt frammande.

Att han ar oskyldig till 30 mord, och aven flera av de han friats for innebar ju faktiskt inte att han kan ha mordat alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Quick/Bergwall är allvarligt störd och troligen, även utan droger i kroppen, alldeles för labil för att springa omkring oövervakad. Men en mördare är han ingalunda.

Och du baserar det pa vad ? Som du sager, han ar allvarligt stord, han ar pedofil, han har, vad vi vet med sakerthet, misshandlat en man grovt med yxa sa han nastan dog.

Sa att bergsakert saga att han inte skulle kunna vara en mordare later markligt.
Citera
2012-08-21, 17:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle2525
Så när man är journalist så är sanningen inte så viktig menar du ?

Jag menade inget, jag frågade dig om du var medveten om skillnaden mellan en förhörsledare och en journalist.
Om en förhörsledare eller åklagare ställer ledande frågor eller på annat sätt ger uppgifter till misstänkta eller vittnen "bränns" deras utsagor rent juridiskt.
Ett känt fall är Lisbeth Palme.
Återigen faller ansvaret på hans försvarsadvokat. Han om nån borde ha reagerat om han hade haft sin klients bästa i tankarna.
Citera
2012-08-21, 17:46
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Joda, det har papekats flera ganger.

Jag tanker inte peka ut nagot specifikt fall. Men tanken att en personlighet som TQ faktiskt har mordat nagon kanns ju inte helt frammande.

Att han ar oskyldig till 30 mord, och aven flera av de han friats for innebar ju faktiskt inte att han kan ha mordat alls.

Öh? nu tappade du mig. Du menar att "kan" har mördat nån som han inte har erkänt,fällts eller friats för?
Med den logiken kan ju du, jag och alla andra har mördat nån.
Vad har den snällt sagt, abstrakta logiken med ett väldigt jordnära fall som Johan Asplund att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in