Citat:
Ursprungligen postat av
zy45N
Från socialutredningen:
(min fetning)
Att SB ljuger framgår av två skilda artiklar:
1. AB från 2005,en artikel enligt vilken "Thomas Quick, 55, får fjällvandra, åka ut på picknick, sitta på uteserveringar och njuta av livet i det fria.
-Han har rena rama semestern här, berättar en person på Säters sjukhus."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10727328.ab
2.Göteborgs Fria från 2005, skriver om flera intervjuer av Kristina Hjertén von Gedda med TQ
”Hur kom det sig att han bröt sin medietystnad för att prata med dig?
- Jag vet att han kollade upp mig efter att jag skrivit brev till honom. Vid vårt första besök sa han att han slagit upp mig i nationalencyklopedin och att han fann mina beskrivningar eller snarare mina resonemang om ondska intressanta. Kanske kände han att det var en intressant ingång för ett samtal.
Hjertén von Gedda är inte säker på att sanningen om vad Quick gjort eller inte gjort någonsin kommer fram.
- Den enda som kan svara på den frågan är Thomas Quick själv. Hans inställning är att han har sonat sina brott. Han har erkänt en rad mord, som han också fällts för. Han anser att hans själsliga frid går före de anhörigas.” (min fetning)
I Aftonbladet i den artikel Du lagt in länk till står det att det var personal på Säter som uttalat sej men att han själv inte ville lämna någon kommentar
När det gäller kontakten med Kristina Hjertén von Gedda finns det skrivet att "Författaren Kristina Hjertén von Gedda ger sin syn på det uppmärksammade fallet" med J A.Och det står att det handlar om medias syn på honom.
Citat:
Samtalen med Thomas Quick handlar bland annat om hur han kommit att uppfattas i medierna
Hon träffade honom utgår jag ifrån pga den bok hon skrev om fyra kända rättsfall (Bortom allt rimligt tvivel) och hennes syn på dem. Huruvida intervjuerna med SB handlade om TQ-historien utifrån intervjuer med honom är inget sagt. Så vad SB sagt och inte sagt är inte klarlagt.
Citat:
I avsnittet om Thomas Quick ges mycket utrymme åt dem som tvivlar på hans skuld. En av dem är den tidigare chefen för tekniska roteln vid Stockholmspolisen, Jan Olsson......
Som vanligt kan jag ha fel men jag läser innantill. Här är länken till artikeln
http://www.goteborgsfria.se/artikel/5819
Kristina Hjertén von Geddas bok som kom ut 2005?? är i övrigt utgången men kan lånas på vissa bibliotek