Jag tycker ducka för fenomenet Kwast, respektive kraftigt misslyckas med att förstå och genomskåda fenomenet Bergwall, passar bättre.
Så många morderkännanden och så många mordutredningar bör Åklagarmyndigheten (och RPS?) ta på större allvar än att låta Härnösands ekobrottsåklagare ha i sin egen låda.
Det var ju det som riksåklagare Anders Perklev främst kritiserade.
Citat:
Sedär, ännu ett försök att få granskning hos RÅ. Var finns uppgiften?
Och Pelle Svenssonöverlämningen till Lambertz. Även den inom preskriptionstiden för eventuella tjänstefel, osv.
Jag tror att någon kompis till paret Asplund låg bakom en polisanmälan av Kwast också, det verkar som om dom flesta anmälningarna kommer från det hållet....
Citat:
Mytomanen Thomas Quick, s. 241.
Anmälan gällde att Christer van der Kwast undvek att kalla Bergwalls medhjälpare i "Theresemordet"; den unge "Mats Ek"/"Patrik" till Thereserättegången. Faan vet om han ens förhördes?
Justitieombudsmän - JO - 1998 verkar ha varit Rune Lavin och Kerstin André.
Jo, **t***** förhördes.
Pedofilen tycks anklaga närstående helt utan betänkligheter, jag har för mig att han anklagade sin bror Örjan också för medhjälp och han anklagade sin storasyster för att ha begått sexuella övergrepp på honom i slutet av 1980-talet. Han är hur rubbad som helst.
/.../ Men nog har SB ett ansvar i det hela? Frågan är bara hur mycket. Som du påpeka hade han inte någon större chans. Men jag tycker det inte har så mycket med att göra med hans historia, utan snarare att det på så många andra sätt visat hur farlig den här typen av terapi är.
Då krävs det att man ska visa hur farlig den Norellska terapin är, och att den är av samma natur som andra terapier som visats vara farlig. Det blir väldigt svårt. Vidare så är det svårt, åtminstone i Sverige, att få skadestånd för felbehandling. Möjligen lättare om det är rent kvacksalveri, (som i det här fallet), men fortfarande inte lätt.
Beviset på terapins farlighet är seriemördaren TQ.
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Vi kan också titta på alternativen. SB hari alla klarat sig igenom åren och är numera frisk.
Ja, tack vare att han lyckades genomföra en svår, nio månader lång, avgiftning med åtföljande abstinens - och trots att hans terapeut verkade för att han skulle återfå sina droger. - I 28 år hade han utan avbrott dagligen inmundigat benzo och en hel massa andra avtrubbande preparat så även han själv var till en början mycket ambivalent inför den stora omställningen. - Under terapin hade han, månad för månad, blivit allt galnare. Hans terapeut hade totalt missuppfattat allt vad tystnadsplikt heter: Hon vidarebefordrade vad som avhandlades under terapisessionerna till fhl SP och utredarna - men nu är hon så feg att hon inte vågar träda fram och söka bringa klarhet i vad som förevarit; kanske rentav göra lite självkritik efter att ha medverkat till att en av hennes konflikträdda och hjälpsökande patienter "erkänt" 39 mord utan att ha begått ett enda. - Vem är sjuk, och vem är frisk?
I febr 2002 ansåg sig TQ fri från sitt mångåriga drogberoende och meddelade samtidigt fhl SP att han inte tänkte medverka i fler mordutredningar.
Det gjorde väl dom knappast eller? Han hördes tre gånger om dom uppgifter barnaknullaren lämnade, det är väl inte så konstigt. Menar du verkligen att Sten-Ove blev häktad för medhjälp till mord?
Man kan ju verkligen undra varför den sinnessjuka idioten angav sin bror?
Du förnekar dig inte: Menar du att TQ var vid sina sinnens fulla bruk när han drog sin groteska skröna!?
Du förnekar dig inte: Menar du att TQ var vid sina sinnens fulla bruk när han drog sin groteska skröna!?
Ja, vi har ju olika syn på den här saken, jag får inget intryck av något omtöcknat offer för terapin, i det han skrev och sade, jag tycker han verkar mycket medveten om vad han pysslar med när han skriver till norske journalisten och begär pengar, o.s.v. Eller när han skriver sina böcker. Jaja stackars stackars knarkare som läst farliga psykologiböcker... Även om du har en del poänger nån gång ibland, så målar du verkligen upp värsta skräckfilmsscenariot med de onda terapeuterna som gör allt för att droga ner stackars Sture. Det får vara din bild. Nu är det väl en del som tyder på att han fortsätter ljuga, menar du att det fortfarande är en effekt av att han har läst farliga psykologiböcker? Eller en del av drogerna som inte gått ut ur blodet ännu?
Jag tror att åtminstone en sak SB skrivit är sant, att det stämmer: när han skrev att han känner av omgivningen, och anpassar sina berättelser efter vad han tror de vill höra. Det är solklart tycker jag att han fortsätter dikta.
Beviset på terapins farlighet är seriemördaren TQ.Ja, tack vare att han lyckades genomföra en svår, nio månader lång, avgiftning med åtföljande abstinens - och trots att hans terapeut verkade för att han skulle återfå sina droger. - I 28 år hade han utan avbrott dagligen inmundigat benzo och en hel massa andra avtrubbande preparat så även han själv var till en början mycket ambivalent inför den stora omställningen. - Under terapin hade han, månad för månad, blivit allt galnare. Hans terapeut hade totalt missuppfattat allt vad tystnadsplikt heter: Hon vidarebefordrade vad som avhandlades under terapisessionerna till fhl SP och utredarna - men nu är hon så feg att hon inte vågar träda fram och söka bringa klarhet i vad som förevarit; kanske rentav göra lite självkritik efter att ha medverkat till att en av hennes konflikträdda och hjälpsökande patienter "erkänt" 39 mord utan att ha begått ett enda. - Vem är sjuk, och vem är frisk?
I febr 2002 ansåg sig TQ fri från sitt mångåriga drogberoende och meddelade samtidigt fhl SP att han inte tänkte medverka i fler mordutredningar.
Fetat av mej.En fråga bara:Var han inte drogfri i ca 10 år slutet av 70-talet och framåt? Börja igen sedan..Fråga inte påstående
Anmälan gällde att Christer van der Kwast undvek att kalla Bergwalls medhjälpare i "Theresemordet"; den unge "Mats Ek"/"Patrik" till Thereserättegången. Faan vet om han ens förhördes?
Justitieombudsmän - JO - 1998 verkar ha varit Rune Lavin och Kerstin André.
På DN-Debatt 980517 skriver JA:s far bl a:
Vid den senaste rättegången mot Q, som just avslutats i säkerhetssalen i Stockholms rådhus, gällande mordet på den norska flickan TJ ändrade Q sin berättelse inför sittande rätt. Ändringen var så dramatisk att Q inför rätten namngav en person som hade varit med vid mordet. Enligt Q:s berättelse inför rätten hade personen ifråga inte bara varit med utan han hade också tagit aktiv del i hela händelseförloppet. Q berättade detaljerat om hur denna person varit aktiv vid själva bemäktigandet av T.
Mannen hade också enligt Q våldtagit T när de gjort ett tillfälligt stopp vid en parkeringsplats efter vägen. Vidare hade medhjälparen aktivt tagit del i dödandet och styckningen av T. Slutligen framgick det att medhjälparen även hjälpt till att gömma kroppsdelar genom att gräva ner dem i skogen. Det förtjänar att påpekas att den av Q namngivna och utpekade medhjälparen är samma person som Q pekade ut som medhjälpare vid mordet på israelen YL.
Om det nu är så att biträdande överåklagaren Christer van der Kwast anser att Q är trovärdig, hur kommer det sig då att denna namngivna och av polisen (även Kwast) kända person inte kallas till förhör inför rätten?
/.../
Som lekman, men vän av ordning frågar jag mig, vid vilka grova brott föreligger så stark bevisning som ett trovärdigt åsyna vittne till brottet? Jag hävdar att om Christer van der Kwast framhärdar i att Q är trovärdig är det Kwasts skyldighet att åtala Q:s medbrottsling. Förmodligen är det så att underlåtenheten att åtala är tjänstefel och brott mot åklagarinstruktionen och jag begär därför att den myndighet som har att utöva tillsyn i dessa ärenden skyndsamt utreder om van der Kwast handlat i enlighet med gällande lag./.../
Fetat av mej.En fråga bara:Var han inte drogfri i ca 10 år slutet av 70-talet och framåt? Börja igen sedan..Fråga inte påstående
Efter att ha skrivits ut från Säter i maj 1977 levde SB ett till synes normalt liv: Han var nykter och drogfri, uppbar sjukbidrag och väntade på att få sjukpension. Han besöker en öppenvårdsmottagning varannan månad och har en underhållsdos av Sobril: 15 mg 3 ggr/dag. Läkare gör hembesök hos honom och hans mor och alla rapporter vittnar om att allt är bra. Inga tecken på psykisk sjukdom finns. I januari 1978 minskas dosen Sobril till 10 mg. SB skriver poetiska kåserier i Dala-Demokraten och Falu-Kuriren och får på detta sätt lite extrainkomster. 10 år förflyter i samma stil, och SB har hela tiden kontakt med sina syskon m. familjer. Han missbrukade inte längre och köpte, 32 år gammal, tillsammans med två bröder en tobaksaffär. Efter att affären 1986 lagts ned köpte SB tillsammans med en kvinna, K, en kiosk belägen lite utanför Falun. Han flyttade 1987 till en lägenhet nära kiosken och samma år tog han körkort. Kvinnans son P, som då var 14 år, jobbade extra i kiosken. Han var heterosexuell och förnekade varje sexuell kontakt med SB; dessutom hade han en tjej. Så småningom flyttade P mer eller mindre hem till SB och de hjälptes åt att dela ut tidningar eftersom kiosken gick lite knackigt. SB var olyckligt kär i den här killen och började snart åter missbruka. I slutet av 1988 drack SB alkohol, ökade på dosen Sobril och var snart inne i amfetaminsvängen. P tände eld på kiosken för att man skulle få ut försäkringspengar. SB jobbade sedan deltid i en bingohall, försökte få soc.bidrag i dec 1989 men fick nej. Hans sjukbidrag drogs in i jan 1990 – och i febr fyllde han sin ryggsäck med sin arbetsgivares pengar: 145.000 och påstod sig ha rånats. ”Rånaren” visade sig vara P. - SB börjar plötsligt ”tappa” sina Sobrilrecept och får nya.
14 dec 1990 begås det grova rånet och rånarna grips samma dag. Den 29 maj 1991 går färden åter till Säter och SB ska få rättspsykiatrisk vård. – Föga anade han att han skulle bli kvar där i 23 år.
Efter att affären 1986 lagts ned köpte SB tillsammans med en kvinna, K, en kiosk belägen lite utanför Falun. Han flyttade 1987 till en lägenhet nära kiosken och samma år tog han körkort. Kvinnans son P, som då var 14 år, jobbade extra i kiosken. Han var heterosexuell och förnekade varje sexuell kontakt med SB; dessutom hade han en tjej. Så småningom flyttade P mer eller mindre hem till SB och de hjälptes åt att dela ut tidningar eftersom kiosken gick lite knackigt. SB var olyckligt kär i den här killen
Ja, vi har ju olika syn på den här saken, jag får inget intryck av något omtöcknat offer för terapin, i det han skrev och sade, jag tycker han verkar mycket medveten om vad han pysslar med när han skriver till norske journalisten och begär pengar, o.s.v.
Tycker du att han verkar lika medveten när han erkänner 39 mord!? Han var ju bevisligen också drogad under alla rättegångarna; t.o.m. efter att avgiftningen påbörjats i skarven till JA-rättegången och domen 2001 var han fullpumpad med droger.
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Eller när han skriver sina böcker.
Befann han sig inte då på Säter och stod under inflytande av såväl droger som en vansinnig terapi?
Citat:
Jaja stackars stackars knarkare som läst farliga psykologiböcker...
Ja, det kan man ju säga eftersom SB själv långtifrån varit den som - åtminstone tidigare - varit emot borttappade minnen och multipla personligheter.
Citat:
Även om du har en del poänger nån gång ibland, så målar du verkligen upp värsta skräckfilmsscenariot med de onda terapeuterna som gör allt för att droga ner stackars Sture.
Det är ju precis vad som har hänt: Man har gett TQ så mycket han har önskat i drogväg - och lite till plus en skräckinjagande terapi som gjord för att få en fantasirik person att brodera fram vilka monster som helst, både i sig själv och hos omgivningen.
Citat:
Nu är det väl en del som tyder på att han fortsätter ljuga, menar du att det fortfarande är en effekt av att han har läst farliga psykologiböcker? Eller en del av drogerna som inte gått ut ur blodet ännu?
Han har förmodligen en hel del minnesbortfall efter det massiva drogmissbruket samt är han väl inte sämre än att även han önskar frisera sanningen i eget intresse.
Citat:
Jag tror att åtminstone en sak SB skrivit är sant, att det stämmer: när han skrev att han känner av omgivningen, och anpassar sina berättelser efter vad han tror de vill höra. Det är solklart tycker jag att han fortsätter dikta.
Ja, men nu har såväl dikten som verkligheten fått ett helt annat innehåll än när han befann sig under "vård" på Säter.
Ja. 1987; sju år efter att han skulle ha lånat en bil för att köra till S-vall och där få syn på JA (vars huvud hann studsa både hit och dit under de olika vallningarna).
Vid den senaste rättegången mot Q, som just avslutats i säkerhetssalen i Stockholms rådhus, gällande mordet på den norska flickan TJ ändrade Q sin berättelse inför sittande rätt. Ändringen var så dramatisk att Q inför rätten namngav en person som hade varit med vid mordet. Enligt Q:s berättelse inför rätten hade personen ifråga inte bara varit med utan han hade också tagit aktiv del i hela händelseförloppet. Q berättade detaljerat om hur denna person varit aktiv vid själva bemäktigandet av T.
Mannen hade också enligt Q våldtagit T när de gjort ett tillfälligt stopp vid en parkeringsplats efter vägen. Vidare hade medhjälparen aktivt tagit del i dödandet och styckningen av T. Slutligen framgick det att medhjälparen även hjälpt till att gömma kroppsdelar genom att gräva ner dem i skogen. Det förtjänar att påpekas att den av Q namngivna och utpekade medhjälparen är samma person som Q pekade ut som medhjälpare vid mordet på israelen YL.
Om det nu är så att biträdande överåklagaren Christer van der Kwast anser att Q är trovärdig, hur kommer det sig då att denna namngivna och av polisen (även Kwast) kända person inte kallas till förhör inför rätten?
/.../
Som lekman, men vän av ordning frågar jag mig, vid vilka grova brott föreligger så stark bevisning som ett trovärdigt åsyna vittne till brottet? Jag hävdar att om Christer van der Kwast framhärdar i att Q är trovärdig är det Kwasts skyldighet att åtala Q:s medbrottsling. Förmodligen är det så att underlåtenheten att åtala är tjänstefel och brott mot åklagarinstruktionen och jag begär därför att den myndighet som har att utöva tillsyn i dessa ärenden skyndsamt utreder om van der Kwast handlat i enlighet med gällande lag./.../
Tack!
Citat:
Oj då. Finns mer detaljer om det nånstans? Var det för att han bedömt att uppgiften om att "Mats Ek" var medhjälpare som falsk?
Killen som känner sig beljugen av Bergwall i Josefssons bok har startat en tråd på Flashback förresten, han undrar om det inte är förtal att använda hans namn, utan att han tillfrågats.
Edit: oj, jag bröt väl inte mot en regel nu. Men han kallar sig svenskcitron och skriver "angående förtal mot mig".
Kwast manövrerade bort alla påstådda medhjälpare, inkl t ex Farebrink. Att konfrontationsmötet med Farebrink genomfördes och att filmen därifrån sparades ångrade nog Kwast. Men att konfrontationsmötet genomfördes betyder väl att utredarna verkligen trodde att även medhjälpardelen av Bergwalls Stegehuishistoria var sann En av Bergwalls Stegehuis-versioner, får man tillägga. I detta fall var det utredarna som stoppade in medhjälparen i berättelsen, som Larsson-Auna.
Det flashback-kontot du tar upp har självoutat sig (mot bättre vetande?), men inte som Bergwalls 12- till 16-årige kamrat "Mats Ek"/"Patrik" med bankrånet, utan som den 20-åring som körde bilen när Bergwall rymde 1994. Personen är nämnd med förnamn i Dan Josefssons bok.
De uppgifter om att just Bergwall motarbetas på Säter med fikabrödsgate, persiennförändringar, plastbestick och magasinering tror jag man ska vara kritisk till. Uppgifterna kom väl mest från Bergwalls twittrande?