Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-24, 21:12
  #18097
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
På vilket sätt? Mannen har tidigare kontaktat Veckans Brott flera gånger med samma erkännande men efter kontroll så har det visat sig att han ljuger på flera punkter. Kvällstidningar är inte lika nogräknade så de kör på ändå
för att få lite klick.

Björn A ser det som troligt med tanke på vad som kommit fram.

Tydligen skillnad på uppgiftslämnaren och den utpekade om jag förstod GW rätt på Aktuellt just nu. GW skall tydligen till något morgonprogram imorgon bitti och uttala sig där.
Citera
2014-11-24, 23:27
  #18098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Björn A ser det som troligt med tanke på vad som kommit fram.

Tydligen skillnad på uppgiftslämnaren och den utpekade om jag förstod GW rätt på Aktuellt just nu. GW skall tydligen till något morgonprogram imorgon bitti och uttala sig där.
Jo,det är tillbaka på ruta ett. Det ser ut som att mannen som erkänt är de fd. Sambon som sågs vid försvinnandet, ringde till Johan på morgonen, och hade lovat mamman att sonen skulle dö som straff för att hon dumpade han, bilen sågs vid förbränningsugnen på kvällen när johan försvann trots att han inte jobbade aktuell kväll.
Dessa saker är direkt ur minnet från Pelle Venssons bok, de förlorade fallet pga småteknikaliteter och rigid rättsuppfattning hos nämdemän och domare.

En djäkla rättsröta i detta fall, Johan Asplund. Man hoppas att familjen äntligen får begrava grabben snart.
Citera
2014-11-25, 06:23
  #18099
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo,det är tillbaka på ruta ett. Det ser ut som att mannen som erkänt är de fd. Sambon som sågs vid försvinnandet, ringde till Johan på morgonen, och hade lovat mamman att sonen skulle dö som straff för att hon dumpade han, bilen sågs vid förbränningsugnen på kvällen när johan försvann trots att han inte jobbade aktuell kväll.
Dessa saker är direkt ur minnet från Pelle Venssons bok, de förlorade fallet pga småteknikaliteter och rigid rättsuppfattning hos nämdemän och domare.

En djäkla rättsröta i detta fall, Johan Asplund. Man hoppas att familjen äntligen får begrava grabben snart.

Min fetning
Ja man unnar verkligen föräldrarna något värdigt slut på detta. Inte har det varit bättre med att en av Sveriges högsta jurister även nu 35 år efteråt deltagit i denna rättsröta genom att sprida falska "bevis" (alla dessa punkter).
Citera
2014-11-25, 12:47
  #18100
Medlem
Citat:
Om Johan Asplunds kropp hittas klaras inte bara ett av Sveriges mest kända kriminalfall upp.

Det skulle även vara problematiskt för dem som ännu hävdar att Sture Bergwall är en seriemördare.
Citat:
Möjligen skulle även justitierådet Göran Lambertz, som i en debattartikel i Dagens Nyheter hävdat att det i rörande just detta försvinnande finns övertygande bevisningen för Bergwalls skuld, bli en smula generad.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19915431.ab
Citera
2014-11-25, 15:14
  #18101
Moderator
Schlesiens avatar
Johan Asplund-tråden: (FB) Johan Asplund, Sundsvall, försvunnen sen 1980. T. Quick/S. Bergwall friad 14/3 -12


Citera
2014-11-25, 15:24
  #18102
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Min fråga blir då har inte somliga uttalanden gjorts och skrivanden,med hans titel under? Kan de uttalandena då vara privata?
Men det är inte så helt på det viset tänker jag


Man kan nog hålla med om att hans uttalanden mest är av privat karaktär efter det att frikännandena kommit. Det som komplicerar situationen en aning är ju att hans uttalanden, även om de är privata, kraftigt rubbar hans förtroende som justitieråd (han är ju trots allt jurist även som privatperson) och som sådan är han oavsättlig i princip. Det bästa sättet att straffa honom för hans grodor hade ju annars varit att sparka honom.
Citera
2014-11-27, 01:26
  #18103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jo,det är tillbaka på ruta ett. Det ser ut som att mannen som erkänt är de fd. Sambon som sågs vid försvinnandet, ringde till Johan på morgonen, och hade lovat mamman att sonen skulle dö som straff för att hon dumpade han, bilen sågs vid förbränningsugnen på kvällen när johan försvann trots att han inte jobbade aktuell kväll.
Dessa saker är direkt ur minnet från Pelle Venssons bok, de förlorade fallet pga småteknikaliteter och rigid rättsuppfattning hos nämdemän och domare.

En djäkla rättsröta i detta fall, Johan Asplund. Man hoppas att familjen äntligen får begrava grabben snart.
Lennart Andersson har ju varit nära ett erkännande flera gånger i den telefonkontakt han haft med BA. Få se om detta gubbslem nu vågar erkänna mordet, men tror att han är alldeles för feg, även om han nu är gammal och ser sin annalkande död bakom knuten. Hade inte Thomas Qvick funnits har det ju funnits en chans att mordet på JA blivit uppklarat innan det blev preskriberat.
__________________
Senast redigerad av Grismongis 2014-11-27 kl. 01:32.
Citera
2014-11-27, 07:43
  #18104
Medlem
JagHarEnLitens avatar
GL blir inte generad om man hittar kroppen, eller ifall det kommer ett erkännande. Han hittar på ytterligare någon krumbukt för att få till det hur SB i alla fall kunnat få till det där mordet. Det har han lyckats med tidigare. Eller så fortsätter han med de andra morden.
Citera
2014-11-27, 10:48
  #18105
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Bohlwinkel skrev

Ja, vad ska man säga. En välvillig tolkning är väl att gubben insåg att det började knaka i fogarna och därför inte ville behöva riskera att lämna motstridiga uppgifter i överprövningsprocesser. Det som är litet speciellt är att han inte kan ha begått alla erkända mord även om han skulle ha begått ett eller några. Han är dock helt digital i sina påståenden, antingen har han begått alla trettiotalet eller inga alls.

Sadistpedofilen säger i intervjun med Kristina Hjertén von Gedda, 2 år senare:

"Nu tar jag mitt ansvar, mina offers anhöriga får svar på sina frågor, gärningsmannen, alltså jag, har gått in för att lindra deras skuld – jag blir nästan tårögd – rättegången blir till ett slags reningsbad för dem att tvätta bort den egna skulden. Barnet är dött och jag rår för det. Dom var inte där och kunde rädda barnet, den skulden tar jag ifrån dom och lägger på mig själv."

Barnaknullaren blir ofta tårögd. Tårögd när personer tror att han inte är en mördare, tårögd när personer tror att han är en mördare.

Äcklet skall också ha skrivit till Penttinen 2003-09-03, och begärt att han skall ska gå till motangrepp mot de som misstror att han är en mördare.... Pedofilen är så sjuk i huvudet.
Citera
2014-11-27, 11:35
  #18106
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
scheele skrev

Jo,det är tillbaka på ruta ett. Det ser ut som att mannen som erkänt är de fd. Sambon som sågs vid försvinnandet, ringde till Johan på morgonen, och hade lovat mamman att sonen skulle dö som straff för att hon dumpade han, bilen sågs vid förbränningsugnen på kvällen när johan försvann trots att han inte jobbade aktuell kväll.
Dessa saker är direkt ur minnet från Pelle Venssons bok, de förlorade fallet pga småteknikaliteter och rigid rättsuppfattning hos nämdemän och domare.

En djäkla rättsröta i detta fall, Johan Asplund. Man hoppas att familjen äntligen får begrava grabben snart.

Kan man sprida vilken information som helst?

Det framgår av domen från 1985 att det inte fanns någon förbränningsugn vid sjukhuset, detta kanske är oviktigt men ändå:

"Avfallet transporteras till Blåbärstippen där det bränns. Sjukhuset har inte någon förbränningsugn av sopor. Det finns dessutom en kontainer där man förvarar sådant som inte är förbränningsbart."
http://minfil.org/FbR5d1b1bf/Johanmannen.PDF

Det framgår också av hovrättens dom varför dom förlorade målet:

"Hovrätten finner med hänsyn härtill att utredningen i målet inte kan anses innefatta tillräcklig bevisning att Andersson, på det sätt målsägarna påstår, bemäktigat sig Johan och bortfört honom eller på annat sätt berövat honom friheten. Än mindre har utredningen visat att Andersson uppsåtligen berövat Johan livet eller oaktsamt orsakat hans död. Det är anmärkningsvärt att målsägarna i de sistnämnda båda hänseendena framställt sina påståenden utan att ens försöka prestera något som helst objektivt stöd för dem."

På vilket sätt skulle det handla om "en djäkla rättsröta"?
Citera
2014-11-27, 11:56
  #18107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
GL blir inte generad om man hittar kroppen, eller ifall det kommer ett erkännande. Han hittar på ytterligare någon krumbukt för att få till det hur SB i alla fall kunnat få till det där mordet. Det har han lyckats med tidigare. Eller så fortsätter han med de andra morden.
Det är ju ingen tvekan att det är Lennart som dödat Johan.
Citera
2014-11-29, 01:10
  #18108
Medlem
Flus avatar
Senaste numret av Filter har en lång och jävligt intressant artikel om Göran Lambertz, skriven av Dan Josefsson, med den frestande undertiteln Filter avslöjar hemligheten bakom en beundrad bråkstakes uppgång och fall. Rekommenderas varmt till alla trådvänner.
Josefsson försöker lösa gåtan med Lambertz sinnesjuka beteende under Quickfallet och visar att det inte är första gången Göran satsat på fel häst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback