2014-06-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja. 1987; sju år efter att han skulle ha lånat en bil för att köra till S-vall och där få syn på JA (vars huvud hann studsa både hit och dit under de olika vallningarna).
OK det är jag som minns fel, hade för mig att han aldrig ens tog körkort.
Olyckligt kär i en fjortonåring förresten... det bör inte kallas homosexualitet utan hebefili (pedofili är när det är ännu yngre). "Växte upp och blev homosexuell", som Råstam säger i den snyftiga början av dokumentären, det är inte riktigt korrekt. Inte så kul för homosexuella om man förväxlar pedofili/hebefili med homosexualitet. Och nä, det finns många kvacksalvare i psykologibranschen men att pedofili skulle bero på bortträngd homosexualitet tror jag inte ens de dummaste påstår.
Men hela historien, grejen med att han vill ha skadestånd för att han suttit för länge, kräver att man tonar ner hans brottshistoria, att han var en tänkbar gärningsman minst sagt, och att han fortfarande bedöms kunna vara farlig. T.ex att man hittade barnporr 1994. Och som sagt, det krävs att man tror att terapin var livsfarlig. Inslagen av iskall beräkning, också terapins fel. Den bilden kommer jag aldrig att köpa, så då får vi helt enkelt enas om att inte vara ense..
Citera
2014-06-24, 20:41
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Han missbrukade inte längre och köpte, 32 år gammal, tillsammans med två bröder en tobaksaffär. Efter att affären 1986 lagts ned köpte SB tillsammans med en kvinna, K, en kiosk belägen lite utanför Falun. Han flyttade 1987 till en lägenhet nära kiosken och samma år tog han körkort. Kvinnans son P, som då var 14 år, jobbade extra i kiosken. Han var heterosexuell och förnekade varje sexuell kontakt med SB;

Varför litar du inte på Sten-Ove Bergwall?

"Min bror stortrivdes. Han, som redan tjugo år tidigare ansetts som en farlig sexualförbrytare, hade nu obegränsade möjligheter att knyta kontakter.
Han valde ut en hygglig, lite lillgammal pojke i tolvårsåldern. De blev snart så goda vänner att min bror upptogs som nästintill medlem i pojkens familj. Sedermera skulle de också starta affärsrörelse tillsammans, ett kompanjonskap som sprack när min bror grundlurade pojkens föräldrar. Och pojken själv ledde han in på brottslig bana, bl.a. via ett spektakulärt men misslyckat bankrånsförsök.”

”Tidigt under vår verksamhet i butiken blev alltså min bror vän med en ung pojke. Jag ville gärna tro att de två hade ett rent kamratligt förhållande med tanke på pojkens ålder, men det är klart att jag egentligen begrep att det åtminstone från min brors sida var en sexuell relation. Men det tänkte jag egentligen inte på, jag hade inte möjligheter (eller lust) att bekymra mig om det.”

Du menar alltså att han ljuger? Han var ju delägare i kiosken och var med på den tiden:

”Vi hade med oss varsin exakt lika stor bankskuld efter överlåtelsen. Min bror och jag gick i borgen för varann på summan. Vi sågs bara ett par gånger efteråt, för att avsluta affärerna. Nästan omedelbart krånglade min bror med sina amorteringar, och varje förfallodag tvingades jag stöta på för att få honom att betala.
Det dröjde inte länge förrän han utan ett ord till mig inställde sina amorteringar. Jag tog det hårt, att han bara slutade betala och lastade över bördan på mig, borgensmannen. Inte ett ord hörde jag. Han flyttade också och bytte telefonnummer och gjorde sig allmänt svåråtkomlig.
Affärsäventyret, som i och för sig varit givande och egentligen komplikationsfritt, slutade med att den ene brodern skändligen svek den andre."

Citat:
I slutet av 1988 drack SB alkohol, ökade på dosen Sobril och var snart inne i amfetaminsvängen. P tände eld på kiosken för att man skulle få ut försäkringspengar. SB jobbade sedan deltid i en bingohall, försökte få soc.bidrag i dec 1989 men fick nej.

Själv säger han i rmv:s utlåtande, om man nu kan lita på det :

"i här aktuell utredning, att han under de åren, i slutet av 80-talet, ljög och manipulerade, för att få sjukskrivning och bensodiazepiner"

"Han uppger vidare i här aktuell utredning att, han under de sista åren av 1980-talet i viss mån drog sig undan kontakt med familjen för att de inte skulle se att han missbrukade droger."
Citera
2014-06-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tack!

Kwast manövrerade bort alla påstådda medhjälpare, inkl t ex Farebrink. Att konfrontationsmötet med Farebrink genomfördes och att filmen därifrån sparades ångrade nog Kwast. Men att konfrontationsmötet genomfördes betyder väl att utredarna verkligen trodde att även medhjälpardelen av Bergwalls Stegehuishistoria var sann En av Bergwalls Stegehuis-versioner, får man tillägga. I detta fall var det utredarna som stoppade in medhjälparen i berättelsen, som Larsson-Auna.

Det flashback-kontot du tar upp har självoutat sig (mot bättre vetande?), men inte som Bergwalls 12- till 16-årige kamrat "Mats Ek"/"Patrik" med bankrånet, utan som den 20-åring som körde bilen när Bergwall rymde 1994. Personen är nämnd med förnamn i Dan Josefssons bok.

Kontot har f ö i flera flashbackinlägg bekräftat det PresidentensDotter har postat här i tråden 2013: att Säter fått en ny säkerhetschef och en mängd nya säkerhetsregler. https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=826998&threadid=1264 2

De uppgifter om att just Bergwall motarbetas på Säter med fikabrödsgate, persiennförändringar, plastbestick och magasinering tror jag man ska vara kritisk till. Uppgifterna kom väl mest från Bergwalls twittrande?

Ja, och där är en sån mycket konkret sak man kan peka på - det får inte polisen göra, föreslå namn.
Borde väl klassas som tjänstefel, rent formellt. Och att sålla bort påstådda medhjälpare...

Just det - nämna bara med förnamn tror jag inte räcker för att det ska kallas förtal. Men det viktigaste för den här snubben är väl att han tycker att Bergwalls nya story inte stämmer, att han ändrat den till sin fördel. Sen tror inte jag att det kan påverka hans framtid, men det är väl begripligt att man oroar sig för det när man sitter på Säter.

Fikabrödsgate m.m, nej det verkar inte vara riktat mot just SB, men det kan väl tänkas att Säter blivit extra nervösa eller arga av uppmärksamheten.
Citera
2014-06-24, 20:50
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Kwast manövrerade bort alla påstådda medhjälpare, inkl t ex Farebrink. Att konfrontationsmötet med Farebrink genomfördes och att filmen därifrån sparades ångrade nog Kwast. Men att konfrontationsmötet genomfördes betyder väl att utredarna verkligen trodde att även medhjälpardelen av Bergwalls Stegehuishistoria var sann En av Bergwalls Stegehuis-versioner, får man tillägga. I detta fall var det utredarna som stoppade in medhjälparen i berättelsen, som Larsson-Auna.

Som jag kommer ihåg, med reservation att jag minns fel, så har jag för mig att dom skrev att just när det gäller den här killen som pedofilen plockade upp när han var 12 år, så avfördes han från utredningen efter förhör och dom ville hålla han utanför pga att han lyckats fixa till sitt liv och nyligen fått barn, men det kan ju också kallas manövrera bort. Det var ju trots allt den kriminella pedofilen som ledde in honom på brottets bana.
Citera
2014-06-24, 20:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Fikabrödsgate m.m, nej det verkar inte vara riktat mot just SB, men det kan väl tänkas att Säter blivit extra nervösa eller arga av uppmärksamheten.

Säter uppmanade pedofilen och hans advokat att anmäla Säter till hsan, om dom nu tyckte att han blivit felbehandlad.
Citera
2014-06-24, 20:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Dels måste du lära dig vad "sedermera" betyder, och dels att det i handlingen finns såväl en tobaksaffär som en kiosk. Tobakshandeln startade SB tillsammans med två bröder 1982; kiosken efter att tobaksaffären lagts ned: 1986.
Citera
2014-06-24, 21:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
letsdoit skrev

Dels måste du lära dig vad "sedermera" betyder, och dels att det i handlingen finns såväl en tobaksaffär som en kiosk. Tobakshandeln startade SB tillsammans med två bröder 1982; kiosken efter att tobaksaffären lagts ned: 1986.

Möjligt.

Men det jag frågade var: Du menar alltså att Sten-Ove Bergwall ljuger?
Citera
2014-06-24, 21:04
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Som jag kommer ihåg, med reservation att jag minns fel, så har jag för mig att dom skrev att just när det gäller den här killen som pedofilen plockade upp när han var 12 år, så avfördes han från utredningen efter förhör och dom ville hålla han utanför pga att han lyckats fixa till sitt liv och nyligen fått barn, men det kan ju också kallas manövrera bort. Det var ju trots allt den kriminella pedofilen som ledde in honom på brottets bana.
Om det stämmer är det ett exempel på att manövrera bort medhjälparna. Att en småbarnsförälder skulle vara för ömtålig för att medåtalas eller vittna i en mordrättegång, och av den anledningen besparas det är bisarrt.
Citera
2014-06-24, 21:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Schlesien skrev

Om det stämmer är det ett exempel på att manövrera bort medhjälparna. Att en småbarnsförälder skulle vara för ömtålig för att medåtalas eller vittna i en mordrättegång, och av den anledningen besparas det är bisarrt.

Ok, även om det bedömdes att han inte på något sätt var inblandad, att pedofilen helt falskt hade angett honom?
Citera
2014-06-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ok, även om det bedömdes att han inte på något sätt var inblandad, att pedofilen helt falskt hade angett honom?
I det fallet var det väl ingen falsk angivelse? Det var Quick som ledde in honom på brottets bana, som väldigt ung, kan man väl säga men det ska inte hindra att han blir kallad till rätten, som vittne eller medbrottsling. Att han fått ordning på sitt liv och bildat familj - hahaha, i vilken rättsstat avförs man av den anledningen?
Citera
2014-06-24, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
I det fallet var det väl ingen falsk angivelse? Det var Quick som ledde in honom på brottets bana, som väldigt ung, kan man väl säga men det ska inte hindra att han blir kallad till rätten, som vittne eller medbrottsling. Att han fått ordning på sitt liv och bildat familj - hahaha, i vilken rättsstat avförs man av den anledningen?

(Möjligen om han inte var straffmyndig, men som vittne borde han väl ändå kunna kallas?)
Citera
2014-06-24, 21:20
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Det var ju pedofilen som uppgav i förhören att den personen var medhjälpare, jag har för mig att han till och med sa att den personen våldtagit Therese. Är inte det att falskt ange någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in