Citat:
Ursprungligen postat av
Bohlwinkel
Om du tycker att du har en poäng så förstår jag inte vad det ska tjäna till att tillskriva mig åsikter som jag inte har. Prata om diskussionsförmåga på en 5-årings nivå.
Vad beträffar SB anser jag att man ska vara försiktig med att släppa ut honom och hittills har ju faktiskt berörda instanser delat denna uppfattning. Inte mycket som behövs göras politiskt där inte. Men vad jag framförallt vänder mig emot är att gubben verkar tro att han har några egna Sture Bergwall-rättigheter. Men det har han inte, även om majoriteten i tråden tror eller hoppas det. Han ska ta emot den vård som erbjuds. Och om det kraschar mellan honom och en läkare så har väl det inget med byggnaden han sitter i eller orten där byggnaden är belägen att göra. Byt ut läkaren och SB ska ta emot vården. Enkelt.
Hur tänkte du här? Skall Säter anställa en ny CHÖL, det om något lär göra att det blir dyrt.
Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård
Citat:
Särskild utskrivningsprövning
16 § I fråga om den som ges rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken med särskild utskrivningsprövning ska vården upphöra när
1. det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för att patienten återfaller i brottslighet som är av allvarligt slag, och
2. det inte heller annars med hänsyn till patientens psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat att han eller hon
a) är intagen på en sjukvårdsinrättning för psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång, eller
b) ges öppen rättspsykiatrisk vård. Lag (2008:416).
Rubrik 2008-06-11 gm SFS 2008:416, ikraft 2008-09-01, överg.best.
Ändrad 2008-06-11 gm SFS 2008:416, ikraft 2008-09-01, överg.best.
RÅ 2001 ref. 59 Fråga om relationen mellan punkterna 1 och 2 i 16 § första stycket lagen (1991:1129) om...
RÅ 2002 ref. 36 Förutsättningar för fortsatt rättspsykiatrisk vård har ansetts föreligga med hänsyn till risken för...
RÅ 1994 ref. 95 En person som är föremål för rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning har på grund...
16 a § En fråga om särskild utskrivningsprövning prövas av förvaltningsrätten efter anmälan av chefsöverläkaren eller efter ansökan av patienten.
Chefsöverläkaren ska anmäla frågan om särskild utskrivningsprövning senast fyra månader efter det att rättens beslut enligt 31 kap. 3 § brottsbalken blivit verkställbart, eller om patienten kommit till sjukvårdsinrättningen en senare dag, från den dagen. Därefter ska anmälan göras inom var sjätte månad från den dag då förvaltningsrätten senast meddelade beslut i frågan.
Chefsöverläkaren ska genast anmäla en fråga om särskild utskrivningsprövning när han eller hon anser att den rättspsykiatriska vården kan upphöra eller att vården bör övergå till öppen eller sluten rättspsykiatrisk vård.
Vid beslut om öppen rättspsykiatrisk vård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 b § första stycket 3 som ska gälla för vården. De särskilda villkoren får vara sådana som anges i 26 § tredje stycket lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om de särskilda villkoren. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt. Lag (2009:810).