2014-01-14, 07:17
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Försöker du vara rolig, eller har du svårt för att förstå juridiken i det du diskuterar?

Det vore intressant om du berättade hur du ser på saken, och om du anser det är en rättsskandal som diskuteras, och varför.

Vad är din teori om varför en kommission blivit tillsatt, trots att du tidigare framförde att ämnet var off topic och inte hade med saken att göra? Har du funderat över systemfelen och vad dessa fel skulle kunna vara?

Rolig? Nej. Jag undrar bara varför du envist fortsätter med att hävda att SB är olagligen inlåst. Har du något att komma med där egentligen?
Citera
2014-01-14, 07:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag har redan svarat på det där en gång, vad var det du inte förstod? Läs mitt svar ovan till the saint, där tar jag det igen. Sedan kan du återkomma om du tycker att det är något jag inte uppfattat.

Jag förstår precis vad det är du skriver. Vad du uppenbarligen inte vill ta till dig är att praxis för sjukhusen inte är så som du vill. Och att Säter inte har följt den praxisen angående SB. Det är inget problem för dig, men borde vara det för exempelvis Socialstyrelsen.
Citera
2014-01-14, 07:30
Medlem
JagHarEnLitens avatar
En intressant jämförelse mellan det tidigare utlåtandet Säter gjorde i form av en kryssa-i-enket, som skrevs av läkare som inte ens träffade SB för att fylla i den. Och det här utlåtandet vi nu har att läsa.

http://www.scribd.com/doc/192147565/Rattsmedicinalverkets-utlåtande-om-Sture-Bergwall-2013-12-13
Citera
2014-01-14, 07:49
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
En intressant jämförelse mellan det tidigare utlåtandet Säter gjorde i form av en kryssa-i-enket, som skrevs av läkare som inte ens träffade SB för att fylla i den. Och det här utlåtandet vi nu har att läsa.

http://www.scribd.com/doc/192147565/Rattsmedicinalverkets-utlåtande-om-Sture-Bergwall-2013-12-13
Och vad berodde det på menar du? Läkarna hade ju en skyldighet att skriva halvårsvisa utlåtanden avseende patienten och patienten vägrade delta. Hur mycket bättre tror du intygen hade blivit om läkarna sett till att få träffa en tigande SB som satt och tittade in i väggen i 30 minuter? Detta är bara en i raden av misstag SB begått, i alla fall om det är som du säger att han är behandlingsbar. Han kanske suttit en massa år helt i onödan bara för att han vägra delta i vård och utredningar. Fast det är ju mindre troligt i.o.f.s. emedan han dessutom ljugit om att han mördat en ryslig massa människor och dömts i åtta fall för dessa lögner.
Citera
2014-01-14, 07:52
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Jag förstår precis vad det är du skriver. Vad du uppenbarligen inte vill ta till dig är att praxis för sjukhusen inte är så som du vill. Och att Säter inte har följt den praxisen angående SB. Det är inget problem för dig, men borde vara det för exempelvis Socialstyrelsen.
Fast nu har det ju hela tiden blivit som jag vill och det finns kanske en förklaring till det också. Det verkar snarare var så att hanteringen inte blivit som du vill och det med Socialstyrelsens goda minne.
Citera
2014-01-14, 08:45
Medlem
habets avatar
Citat:
Om du tycker att du har en poäng så förstår jag inte vad det ska tjäna till att tillskriva mig åsikter som jag inte har. Prata om diskussionsförmåga på en 5-årings nivå.

Vad beträffar SB anser jag att man ska vara försiktig med att släppa ut honom och hittills har ju faktiskt berörda instanser delat denna uppfattning. Inte mycket som behövs göras politiskt där inte. Men vad jag framförallt vänder mig emot är att gubben verkar tro att han har några egna Sture Bergwall-rättigheter. Men det har han inte, även om majoriteten i tråden tror eller hoppas det. Han ska ta emot den vård som erbjuds. Och om det kraschar mellan honom och en läkare så har väl det inget med byggnaden han sitter i eller orten där byggnaden är belägen att göra. Byt ut läkaren och SB ska ta emot vården. Enkelt.

Hur tänkte du här? Skall Säter anställa en ny CHÖL, det om något lär göra att det blir dyrt.

Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård
Citat:
Särskild utskrivningsprövning
16 § I fråga om den som ges rättspsykiatrisk vård enligt 31 kap. 3 § brottsbalken med särskild utskrivningsprövning ska vården upphöra när
1. det inte längre till följd av den psykiska störning som föranlett beslutet om särskild utskrivningsprövning finns risk för att patienten återfaller i brottslighet som är av allvarligt slag, och
2. det inte heller annars med hänsyn till patientens psykiska tillstånd och personliga förhållanden i övrigt är påkallat att han eller hon

a) är intagen på en sjukvårdsinrättning för psykiatrisk vård som är förenad med frihetsberövande och annat tvång, eller
b) ges öppen rättspsykiatrisk vård. Lag (2008:416).

Rubrik 2008-06-11 gm SFS 2008:416, ikraft 2008-09-01, överg.best.
Ändrad 2008-06-11 gm SFS 2008:416, ikraft 2008-09-01, överg.best.
RÅ 2001 ref. 59 Fråga om relationen mellan punkterna 1 och 2 i 16 § första stycket lagen (1991:1129) om...
RÅ 2002 ref. 36 Förutsättningar för fortsatt rättspsykiatrisk vård har ansetts föreligga med hänsyn till risken för...
RÅ 1994 ref. 95 En person som är föremål för rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning har på grund...

16 a § En fråga om särskild utskrivningsprövning prövas av förvaltningsrätten efter anmälan av chefsöverläkaren eller efter ansökan av patienten.
Chefsöverläkaren ska anmäla frågan om särskild utskrivningsprövning senast fyra månader efter det att rättens beslut enligt 31 kap. 3 § brottsbalken blivit verkställbart, eller om patienten kommit till sjukvårdsinrättningen en senare dag, från den dagen. Därefter ska anmälan göras inom var sjätte månad från den dag då förvaltningsrätten senast meddelade beslut i frågan.
Chefsöverläkaren ska genast anmäla en fråga om särskild utskrivningsprövning när han eller hon anser att den rättspsykiatriska vården kan upphöra eller att vården bör övergå till öppen eller sluten rättspsykiatrisk vård.
Vid beslut om öppen rättspsykiatrisk vård ska rätten föreskriva de särskilda villkor enligt 3 b § första stycket 3 som ska gälla för vården. De särskilda villkoren får vara sådana som anges i 26 § tredje stycket lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård. Rätten får överlämna åt chefsöverläkaren att besluta om de särskilda villkoren. När det finns skäl för det, får rätten återta denna beslutanderätt. Lag (2009:810).
Citera
2014-01-14, 09:23
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hur tänkte du här? Skall Säter anställa en ny CHÖL, det om något lär göra att det blir dyrt.

Lag (1991:1129) om rättspsykiatrisk vård
Jag tänker som så, att SB nog inte behöver sitta med när chefsöverläkaren fyller i anmälan om eventuell utskrivningsprövning.
Citera
2014-01-14, 10:09
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Nu är du igång igen. Som vi vet sitter SB på Säter på grund av att dömdes till rättspsykiatrisk vård efter rånet 1991. Där sitter han alltjämt tills han skrivs ut eller dör.

Om du verkligen har rätt i att han är olagligt fängslad sitter du på en rättslig bomb och ett journalistiskt scoop som heter duga. Är det för att det bara är du som ser detta?
Men här glömmer du något som varit uppe i tråden flera gånger. SB var på väg att skrivas ut 1992. Man hade skaffat en lägenhet åt honom. TB ville inte ut och började antyda att han kanske begått mord som han förträngt...
Efter ett tag anmäldes han till polisen och häktades etc. Så frågan är, vad sitter han inne för efter 1992?
Citera
2014-01-14, 10:18
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag tänker som så, att SB nog inte behöver sitta med när chefsöverläkaren fyller i anmälan om eventuell utskrivningsprövning.

Jag tänkte nog mest på att det spelar inte så stor roll om SB har en annan läkare när det ändå är CHÖLen som skall göra det väsentliga, åtminstone enligt SB (och Göteborgsteamet).
Citera
2014-01-14, 10:25
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men här glömmer du något som varit uppe i tråden flera gånger. SB var på väg att skrivas ut 1992. Man hade skaffat en lägenhet åt honom. TB ville inte ut och började antyda att han kanske begått mord som han förträngt...
Efter ett tag anmäldes han till polisen och häktades etc. Så frågan är, vad sitter han inne för efter 1992?
Precis som JagHarEnLiten säger, så sitter SB för rånet. Annars skulle han vara på fri fot idag. Man kan inte hålla en oskyldig person inlåst eftersom det inte finns någon påföljd som motiverar inlåsningen. Det finns f.ö. handlingar länkade i tråden som utvisar att han sitter för rånet.
Citera
2014-01-14, 10:30
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tänkte nog mest på att det spelar inte så stor roll om SB har en annan läkare när det ändå är CHÖLen som skall göra det väsentliga, åtminstone enligt SB (och Göteborgsteamet).
Så vad är då problemet? Om en annan läkare på Säter undersökt SB och kommit fram till att en utskrivningsprövning skulle kunna varit aktuell, spelar det då någon roll vem som satt sin kråka på ansökan? Dessutom är det ju så, att någon utskrivning knappast varit aktuell så länge resningsprocesserna pågick så under en väldigt lång tid har ju SB vägran att delta i vård inte haft något med chefsöverläkarens ansvar för ansökningar om utskrivningsprövning att göra.
Citera
2014-01-14, 10:44
Medlem
Citat:
Precis som JagHarEnLiten säger, så sitter SB för rånet. Annars skulle han vara på fri fot idag. Man kan inte hålla en oskyldig person inlåst eftersom det inte finns någon påföljd som motiverar inlåsningen. Det finns f.ö. handlingar länkade i tråden som utvisar att han sitter för rånet.

Att SB inte suttit för rånet de mer än 20 år som följde efter "erkännandena" av Quick-morden kommer inte Tomas Olsson få några som helst problem att visa. För som sagt, innan "erkännandena" var SB färdig för utskrivning men allt detta stoppades då "erkännandena" kom. Sedan blev det ingen ytterligare diskussion om utskrivning förrän just efter resningarna och frikännandena avseende Quick-morden. Sammanträffande eller.........? Nej, såklart inte. SB satt för Quick-morden och detta är fullständigt uppenbart för alla utom några få i denna tråd. Att Säter nu måste hänvisa till SBs tidigare begångna brott innan "erkännandena" är för att Quick-morden nu är strukna (vilket är pinsamt för Säter). För att då överhuvudtaget ha någon laga grund att hänföra sig till behövs dessa tidigare brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in