2013-12-04, 16:30
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Jo samtigt, han verkar inte ett dugg hög när han sitter och pratar om bastufantasin. Men det kan väl vara så, att narkomaner verkar "normala" när de tagit sin drog. Jag vet inte, tycker han verkar sansad där, nykter och inte galen. I den filmsnutten alltså. Rätt konstigt men han kanske fick olika mycket droger vid olika tillfällen?
Läser man utdrag ur hans journal t ex i Råstams bok förstår man att han är hög som ett hus i princip dygnet runt. Läs Anna Degermans utlåtande, så får man en bra inblick i hans tillstånd
Citera
2013-12-04, 16:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Den Diagnos Bergwall fick omkring 1970 gäller ej idag ur psykriatisk synpunkt. Läkaren hittade på en diagnos sprungen ur fördomar om homoxuella, läkaren tog studenten på 1890-talet och var en bra bit över 70 år när han satte diagnosen. Sadistisk pedofili är något som idag räknas som hitte-på diagnos på samma sätt som borträngda minnen. Det är den diagnosen som de utgått från hela tiden, och det är det som Försvarsadvokaten hela tiden reagerat på och därför kommer det bli synnerligen intressant att se vad rättspsykriatrerna kommer fram till om några få veckor efter den undersökning som gjorts. Ingen har gjort någon undersökning på Bergwall på 20 år. Jag kan tänka mig att de kommer fram till en och annan bokstavskombination, samt ett långt narkotikamissbruk i ungdomen och medelåldern. Narkotika missbruk var i stort sett okända begrepp för en sådan läkare på den tiden eftersom det inte fanns så många narkomaner på sluten anstalt på 60-talet. Och Bergwall gjorde sina tidigare brott under inflytande av droger.

1 Den diagnosen har aldrig gällt Socialstyrelsen godkände den aldrig, den har därmed aldrig funnits!

2. Läkaren var inte 70 utan 80 år när han kom med "diagnosen"
Citera
2013-12-04, 16:36
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

1. Om det var smart eller ej, kommer väl att visa sig. Dessutom hade SB förmodligen inte en tanke på att hans morddomar skulle rivas upp och att han några år senare skulle befinna sig i situationen att han skulle ha en reell möjlighet att släppas fri. Han avböjde vård, likväl.

Jo, det kommer att visa sig.

Citat:
2. "Dom anser att droger bör undvikas i största mån för det har en negativ inverkan på behandlingen."
Jag utgår från att du är ironisk.
Du kan väl inte helt ha missat debatten om de enorma mängder narkotiska preparat som man proppade i SB för att han skulle hjälpa till att "minnas"?

Nej. Läser du överhuvudtaget i tråden?

Från inlägg #12210:

Citat:
Vård förändras över tid och Chefsöverläkaren Susanne Nyberg, har sagt att den form av vård SB fick när han bekände morden är borta sedan länge. Hon har också sagt att han inte får byta plats, med andra ord han ses som en högriskpatient. Det beslutet går inte att överklaga.
Citera
2013-12-04, 16:37
Medlem
Stina-Linas avatar
Zampo var ingen spårhund för människor på land. Han var dessutom inte av en ras som man vanligtvis använder som eftersökshund enligt LGWP igår. Han hade använts till att hitta drunknade personer men hade aldrig lyckats spåra varken någon avliden människa eller några delar av avliden människa'

Källa:Veckans brott denna vecka
Citera
2013-12-04, 16:43
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Läser man utdrag ur hans journal t ex i Råstams bok förstår man att han är hög som ett hus i princip dygnet runt. Läs Anna Degermans utlåtande, så får man en bra inblick i hans tillstånd

Anna Dåderman.
Senast redigerad av snillet_1 2013-12-04 kl. 16:46.
Citera
2013-12-04, 16:45
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

Jo samtigt, han verkar inte ett dugg hög när han sitter och pratar om bastufantasin. Men det kan väl vara så, att narkomaner verkar "normala" när de tagit sin drog. Jag vet inte, tycker han verkar sansad där, nykter och inte galen. I den filmsnutten alltså. Rätt konstigt men han kanske fick olika mycket droger vid olika tillfällen?

Han "medicinerades" väl mer när han fick sina psykbryt eller vad det var för något, när han vallades?
Citera
2013-12-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Lambertz skriver bland annat i dagens DN:

"Resningsåklagarna ansåg att bevisningen var mycket mindre värd än domstolarna hade ansett när de fällde Quick. Men åklagarna avstod från att diskutera med dem som hade arbetat med utredningarna. Och de ställde inte de normala kontrollfrågorna till Quick. Hur kunde han veta till exempel att det skulle ligga sågar i vegetationen invid två av mordplatserna."

"Det är inte min sak utan den nytillsatta utredningens att granska resningsåklagarnas arbete."

"Det fina är att materialet ligger där och väntar av den som vill slippa lägga ut dimridåer."

1. Den enda slutsatsen som man kan dra av Lambertz slutsatser är att Pentinnen är en skvallrat om saken till TQ.

2. Eller med andra ord kan Lambertz tänka sig att Tarschys utredning kommer till slutsatsen att Pentinnen *antagligen* fifflade med bevisen. Föga förvånande egentligen.
Citera
2013-12-04, 16:47
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:

Från inlägg #12210:

Citat:
Vård förändras över tid och Chefsöverläkaren Susanne Nyberg, har sagt att den form av vård SB fick när han bekände morden är borta sedan länge. Hon har också sagt att han inte får byta plats, med andra ord han ses som en högriskpatient. Det beslutet går inte att överklaga.

Läser du överhuvudtaget tråden??Jag har svarat tidigare just dej att anledningen till att SB inte blev flyttad är att de regler som finns innebär att man inte får byta rättspsykiatrisk klinik.Det har ingenting med farlighetsbedömning att göra

Svar inkägg #12223

Citat AB[/quote]Får inte flyttas
Thomas Olsson har också tidigare begärt hos chefsöverläkaren att Bergwall ska förflyttas till en annan klinik, eftersom personal på Säters sjukhus varit delaktig i vården som kritiseras under den rättsliga resningsprocessen.
Där har vi svarat att det inte finns fria vårdval när de gäller rättspsykiatri. Vi tycker att vi kan ge den bästa vården. Skulle vi inte ha den uppfattningen, så skulle vi byta till annan vårdgivare, säger Cristoffersson[quote]

Cristoffersson är landstingsdirektör
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-04 kl. 16:54.
Citera
2013-12-04, 17:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det har vi väl lärt av denna historia; att det kan vara svårt för många att genomskåda en mytoman.

Jag har träffat en sån på jobbet en gång. Det gick aldrig att få den att erkänna att den ljög. Jag gick så långt att jag frågade personen om den var mytoman. Den borde ha blivit arg, men det blev den inte. Jag blev ofta osäker på om den ljög eller pratade sanning.

Uttrycket: Ljuger så han tror sig själv, säger något viktigt om mytomanen.

I det här fallet fick han ju "hjälp" i sin mytomani också.

Menar du SB eller GL? Jag är osäker.
Citera
2013-12-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Vilken text? Du menar hokus pokus om handling kontra diagnoser?
Du har hävdat att Bergwall aldrig klassats som allvarligt psykiskt störd och det gör du i din roll som vaktmästare på någon sluten vårdanstalt.

Du vet att då det gäller Bergwall och hans mentala status har man uttalat sig senast i februari 2013.
Man har inte alls lust att släppa ut honom eftersom man anser att diagnoserna lever kvar.
Vad en random på Flashback säger om diagnoser eller handlingar ter sig i jämförelse ganska så tramsigt ut.

Men om du frågar efter min privata åsikt så är jag benägen att säga att sadistiska pedofiler inte ska komma ut alls. Det här är ingen lek om att en person som har den här allvarlig grunden för övergrepp som innebär livsfara för barn, och som klassats år efter år av rättspsykiatrins läkare.
Du får nog se det så här att du inte har något att bidraga med vad det gäller fakta om vem som anses vara farlig eller vem som ska komma ut.

Vi släpper den semantiska diskussionen kring begreppen "handling" som kan vara brottslig och då benämns "gärning". Det verkar var en allt för stor intellektuell utmaning för dig. Omss . .. .

Andra debattörer får ursäkta; I det här fallet kan man tydligen inte vara nog tydlig:

LRV: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911129.HTM

Allvarlig psykisk störning:

Citat:
Allvarlig psykisk störning är [1]

* Psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
* Depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
* Svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

Vilken av dessa punkter anser du vara "pedofila överrgrepp med sdistidka inslag" menar du?

Eller svamlar du bara fortfarande?
Citera
2013-12-04, 18:27
Medlem
the saints avatar
Citat:

Från inlägg #12210:

Citat:

Ja, vad skulle hon säga?

Jag tror man kan säga att anledningen till att SB är drogfri idag, beror på honom själv, att han avsagt sig "vården" på Säter. Faktum är ju att han inte fått någon vård de senaste åren, efter eget val.

Om Susanne Nyberg nu säger att vården ändrats på senare år (ja, vad skulle hon säga?), så har ju inte detta haft någon direkt inverkan på just SB.
Citera
2013-12-04, 18:46
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
-ÄNTLIGEN!

Hörde nu på Ekot kl 19:00 att Beatrice Ask tänker tillsätta en utredning för att granska "Fallet Thomas Quick"!

Ansvarig för arbetet blir Daniel Tarchys (fp). Tidigare rdl och statssekreterare.

Man skall titta på både det juridiska och det rättspsykiatriska haveriet.
Måtte man då inte glömma att granska den Satans jävla Socialstyrelsens totala ansvarskollaps i sammanhanget!!

SoS lämnade TQ/SB helt åt hans öde i händerna på dessa charlataner på Säter och på Norrtull!

SVT ikväll kl 21:30
Det blir pop-corn.
Men det blir ingen glädje...

Men du Sture är att gratulera!
Det har funnits folk som hela tiden sett dig!

-Välkommen ut, Sture!

Edit:
I min glädje över nyheten om haverikommissionen, så missade jag läsa bakåt i tråden.
'Vresrosen' hade redan spridit denna väldoft..

Sture B. hyllas verkligen här på flashback! Men alla ni som är på Stures sida, jag är lite nyfiken, varför tror ni att han erkände alla mord?

Från Wikipedia:
"Johan Asplund, 11, försvann från Sundsvall 7 november 1980. Några kvarlevor hittades aldrig.
Quick erkände, 1992, att han mördat Johan. Det var hans första erkännande."
Senast redigerad av afvongreve 2013-12-04 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in