2013-12-04, 06:33
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
JagHarEnLiten skrev

Vi tar väl också en favorit i repris, där den veke och känslige SB för första gången konfronteras med flåbusen Farebrink. Ett ytterst omaka par måste man säga. Ett möte som också verkar väldigt tveksamt förhörstekniskt, men som vi med sinne för humor är tacksamma för att det dessutom fångades på film. Inte nog med att Farebrink anklagas för mord, för det kunde han kanske ta. Men nu satt någon jävla mentaldåre och påstod att Farebrink hade suttit i bastu och bögat med honom!

https://www.youtube.com/watch?v=q32JemKHeQY

Klippet med konfrontationen mellan Farebrink och Thomas Quick, hans alter ego på den tiden, är ju fullständigt episkt. Kunde inte tro mina ögon när jag såg det.

Citat:
Måste vara plågsamt för Ståhle att se det här klippet där SB blåser henne så grundligt. Han spelar ju över värre än Sven Wollter!

Det är ju inte helt givet att det är så, men om det är så, så borde dom ju ha slussat ut mytomanen Quick till dramatens elevskola.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-12-04 kl. 06:36.
Citera
2013-12-04, 06:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

Ja, men det som slår mig i de flesta inspelningar med Quick/Bergwall är att han nästan aldrig verkar vara drogad, han ger inget psykotiskt intryck heller. Bortsett från Ellingtonshowen - det är lätt att vara efterklok, jag är inte hundra på att jag skulle ha uppfattat det som spel.
Var det bara periodvis han fick den tunga medicineringen, eller är inspelningarna från en tid då han inte hunnit bli så nerbruten?
Farebrink säger i intervjun att Bergwall gav ett så övertygande intryck när han återgav sina fantasier om det där i bastun, det vet jag inte om jag tycker. men däremot verkar han sansad, ingen större skillnad mot när han blir intervjuad idag, eller sitter i en TV-studio. Men det kanske finns andra inspelningar där han ger ett drogat intryck.
Jag köper inte till hundra procent bilden av att han blev nerdrogad och hjärntvättad på Säter, tycker att det är ungefär lika ensidigt som att hävda att Säter och rättsapparaten blev manipulerade av Quick.

Allt kommer ju att komma fram när dom granskar. Hur Quick medicinerades står ju i hans journaler. Psykologer och Psykoterapeuter har ingen förskrivningsrätt, det finns visserligen läkare som är Psykolog/Terapeut också, men det är ju alltid den läkare som är vårdansvarig som bestämmer.
Senast redigerad av E.Merckx 2013-12-04 kl. 06:59.
Citera
2013-12-04, 06:49
Medlem
JagHarEnLitens avatar
I förra veckan ljög alltså Lambertz rätt upp och ner i teve, där han påstod att domarna inte innehåller några referenser till bortträngda minnen. Ljög han medvetet eller har han helt enkelt inte brytt sig om att läsa domarna?
Citera
2013-12-04, 06:52
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny.persson
Exakt!
Hade fler varit som jag så hade vi kört tortyr med Quick tills han sjungit ut exakt allt som var sanning i den här historian. En sådan vek man hade man brutit ner mycket snart med ytterst lite ansträngning.
...

Kan vi inte köra lite tortyr på dig i stället? Så har vi löst alla åtta morden och några därtill.
Citera
2013-12-04, 06:55
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
the saint skrev

Skall man då dra slutsatsen att om någon suttit inlåst i tjugo år, så är denne oåterkalleligen att anses som institutionaliserad och därmed är det otänkbart att vederbörande någonsin skulle kunna släppas ut igen?

Nej, absolut inte. Men man behöver ju tänka till lite grann hur en utslussning i samhället igen kan ske om nu det blir aktuellt. Dom utslussningar som skett hitintills har ju inte varit så lyckade.
Citera
2013-12-04, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
I förra veckan ljög alltså Lambertz rätt upp och ner i teve, där han påstod att domarna inte innehåller några referenser till bortträngda minnen. Ljög han medvetet eller har han helt enkelt inte brytt sig om att läsa domarna?

Rent tekniskt så ljuger inte GL när han säger att det inte finns referenser eftersom domarna inte (verkar) innehålla just orden "bortträngda" och "minnen"... Sen att domarna endast vilar mot TQ:s egna berättelser framkallade i terapin, och att SÅC är huvudvittne och garant för att TQ talar sanning, det kan man ju dra rätt enkla slutsatser av.. Alla verkar fixa det förutom GL.. Men det är ju bara en del i hans Bagdad-Bob-show vs ordet "rättsskandal". Saknas orden "bortträngda minnen" i domarna=ingen rättsskandal
Citera
2013-12-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju
Rent tekniskt så ljuger inte GL när han säger att det inte finns referenser eftersom domarna inte (verkar) innehålla just orden "bortträngda" och "minnen"... Sen att domarna endast vilar mot TQ:s egna berättelser framkallade i terapin, och att SÅC är huvudvittne och garant för att TQ talar sanning, det kan man ju dra rätt enkla slutsatser av.. Alla verkar fixa det förutom GL.. Men det är ju bara en del i hans Bagdad-Bob-show vs ordet "rättsskandal". Saknas orden "bortträngda minnen" i domarna=ingen rättsskandal
GL går längre än så. han påstår fortfarande, med en dåres envishet, att det finns teknisk bevisning.
Fråga Zampo.
Citera
2013-12-04, 09:58
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja naturligtvis finns det en sakkunnig läkare eftersom han eller hon ska kunna tolka det material som vårdavdelningen lägger fram för rätten, Det är ju för mycket begärt att rättens ledamöter ska vara bevandrade i psykiatrisk vårdterminologi och tolkningen av denna. Det är ändå personalen på avdelningen som har den fullständiga bilden av hur patienten mår.

Hur var det nu med pedofili? Har du lyckats ta dig igenom texten i LEV som jag så berdviligt bifogade.

Hittade du något om pedofili i den?

Eller var det bara svammel från din sida?

EDIT: Sedan är det så att långt ifrån alla farliga människor hålls inlåsta. Många av dem släpps ut. När deras fängelsestraff löper ut.

Det tycker jag alla som tror att fängelse alltid är en bättre lösning än LRV för riktigt farliga personer.

Vilken text? Du menar hokus pokus om handling kontra diagnoser?
Du har hävdat att Bergwall aldrig klassats som allvarligt psykiskt störd och det gör du i din roll som vaktmästare på någon sluten vårdanstalt.

Du vet att då det gäller Bergwall och hans mentala status har man uttalat sig senast i februari 2013.
Man har inte alls lust att släppa ut honom eftersom man anser att diagnoserna lever kvar.
Vad en random på Flashback säger om diagnoser eller handlingar ter sig i jämförelse ganska så tramsigt ut.

Men om du frågar efter min privata åsikt så är jag benägen att säga att sadistiska pedofiler inte ska komma ut alls. Det här är ingen lek om att en person som har den här allvarlig grunden för övergrepp som innebär livsfara för barn, och som klassats år efter år av rättspsykiatrins läkare.
Du får nog se det så här att du inte har något att bidraga med vad det gäller fakta om vem som anses vara farlig eller vem som ska komma ut.
Citera
2013-12-04, 10:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTju

Det är löjligt! Det var inte för att dansa polka och käka gräddglass han kallades som expertvittne i rättegångarna.
Citera
2013-12-04, 10:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Thomas Quick Är Den Farligaste Lögnare Jag Träffat
https://www.youtube.com/watch?v=eMDjWRq0Vb0

Han uppträdde som han va president säger Kriminalreportern.
Att han ljög om morden är att han är den farligaste människa han träffat i sitt liv.
Och att Quick är sinnessjuk.

Ja helt klart stämmer det inte med en människa som erkänner så många mord och sen tar dom tillbaka.
Han är långt ifrån frisk det bör noteras, och jag hoppas man fastställer att han ska försöksutskrivas. Och minsta lilla så ska han in igen.
Citera
2013-12-04, 10:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Butter200 skrev

GL går längre än så. han påstår fortfarande, med en dåres envishet, att det finns teknisk bevisning.
Fråga Zampo.

Lambertz skriver bland annat i dagens DN:

"Resningsåklagarna ansåg att bevisningen var mycket mindre värd än domstolarna hade ansett när de fällde Quick. Men åklagarna avstod från att diskutera med dem som hade arbetat med utredningarna. Och de ställde inte de normala kontrollfrågorna till Quick. Hur kunde han veta till exempel att det skulle ligga sågar i vegetationen invid två av mordplatserna."

"Det är inte min sak utan den nytillsatta utredningens att granska resningsåklagarnas arbete."

"Det fina är att materialet ligger där och väntar av den som vill slippa lägga ut dimridåer."
Citera
2013-12-04, 10:54
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nej, absolut inte. Men man behöver ju tänka till lite grann hur en utslussning i samhället igen kan ske om nu det blir aktuellt. Dom utslussningar som skett hitintills har ju inte varit så lyckade.

Absolut. Dom har inte varit så lyckade tidigare.

Nu är dock SB i ett lite annat läge. Han har blivit så mycket äldre, vilket i sig tenderar att lindra problem av hans typ. Dessutom har han sin familj bakom sig nu, vilket han inte hade tidigare.

Så, enligt min mening får man nog ta risken att släppa ut honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in