2007-11-04, 14:01
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coltrane
Hur nära ett element kan man ställa growboxar?

Så nära att temperaturen är lagom?
Citera
2007-11-04, 14:52
Medlem
Jo det var en ganska dum fråga kanske...
Citera
2007-11-04, 20:08
Bannlyst
Kanske inte ett element det var bara ett exempel på nått varmt ställe, för det är väll där man ska ha dem? på nått ställe runt 25 grader väll eller så har jag läst fel.
Citera
2007-11-04, 21:40
Medlem
Yeah!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grönatomten
Kanske inte ett element det var bara ett exempel på nått varmt ställe, för det är väll där man ska ha dem? på nått ställe runt 25 grader väll eller så har jag läst fel.

Värmekälla med termostat är det idealiska. Kolla en termostat till tex en värmematta för reptiler. Kontrollera med en vanlig digital termometer hur pass mycket tempen svänger så du kajn finjustera termostaten.
Citera
2007-11-05, 18:08
Medlem
Chaco Substrals avatar
Jag har en tampanensis-growbox från elefanten, som levererat en helt ok mängd med tryfflar så här långt. Tror ni det går att "dunka" substratkakan i vatten för att få ytterligare flushar? Elefantens guide förtäljer inget om saken, och från-grunden-guider är ju svåra att applicera på en growbox.
Citera
2007-11-06, 00:11
Medlem
2500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaco Substral
Jag har en tampanensis-growbox från elefanten, som levererat en helt ok mängd med tryfflar så här långt. Tror ni det går att "dunka" substratkakan i vatten för att få ytterligare flushar? Elefantens guide förtäljer inget om saken, och från-grunden-guider är ju svåra att applicera på en growbox.

Har "återanvänt" mexicana tryffel boxar 3 gånger tror jag. Första gången gick det bra, då gjorde jag det inte ens med flit utan rensade bara tryfflarna och glömde bort burken. Senare såg jag att det kommit nya.

De andra 2 gångerna fick jag något grått mögel däri som var väldigt likt myceliet.

Så jag råder dig att vara steril, det är nog inte som med de vanliga boxarna att de är ganska resistanta när myceliet har fått fäste
Citera
2007-11-06, 09:49
Medlem
Zebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Har "återanvänt" mexicana tryffel boxar 3 gånger tror jag. Första gången gick det bra, då gjorde jag det inte ens med flit utan rensade bara tryfflarna och glömde bort burken. Senare såg jag att det kommit nya.

De andra 2 gångerna fick jag något grått mögel däri som var väldigt likt myceliet.

Så jag råder dig att vara steril, det är nog inte som med de vanliga boxarna att de är ganska resistanta när myceliet har fått fäste

De verkar vara väldigt känsliga, hela min skörd förstördes av mögel trots att jag nästan hade mer steril försiktighet än vad jag brukar ha med cubensis-boxarna...
Citera
2007-11-09, 02:07
Bannlyst
kan inte bestämma vad jag ska odla

Precis som rubriken lyder så kan jag inte bestämma om jag ska odla Psilocybe cubensis eller San Pedro. Det är första gången jag ska olda och jag har inte testat någon av drogerna förut så jag undrar Vilken som är lättast att odla? Vilken kickar bäst? tack på förhand
Citera
2007-11-09, 09:26
Medlem
Kör på svamp!
Den är relativt lättodlad, det går snabbt, fett rus!
Citera
2007-11-09, 15:00
Medlem
Låta ungarna vara ensamma hemma 30 H

Det e så att mina små älsklingar har börjat komma i tonåren ( 5cm långa) och kommer behövas skördas inom det närmsta dagarna...Jag har inget automatisk system för fuktning utan spreyar var dag...kan det påverka min flush storlek mycket ifall jag i det här stadiet låter de vare utan spreyning o luftning i runt 30 h ?

(är min första odling dokumenterad med bilder så kommer upp lite bilder snart =)) peace!
Citera
2007-11-10, 12:44
Medlem
Det är lite problem i min väns growbox!
Han har haft den igång 2½ vecka och ca 15 svampar har börjat bli stora och fina. Men sen finns det otroligt många små rackare på 2-5 cm, smala och jävliga, ser ganska kassa ut.. uppemot 50 st är de, är detta vanligt? ska man vänta på att de kommer ikapp eller de kommer aldrig att ta sig? De ser ju inte helt friska ut.
Kanske lika bra att plocka allt och invänta nästa flush?
Citera
2007-11-10, 12:50
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isse08
Det e så att mina små älsklingar har börjat komma i tonåren ( 5cm långa) och kommer behövas skördas inom det närmsta dagarna...Jag har inget automatisk system för fuktning utan spreyar var dag...kan det påverka min flush storlek mycket ifall jag i det här stadiet låter de vare utan spreyning o luftning i runt 30 h ?

(är min första odling dokumenterad med bilder så kommer upp lite bilder snart =)) peace!

Har du dom i ett terrarium med lite luftgenomflöde, men som ändå hållar luftfuktigheten så kan den stå ganska länge utan uppassning. 30h är inget problem.

Edit: Ett sånt terrarie kan du bygga genom att ta en ganska stor plastlåtda med lock (20 - 30 liter funkar). Därefter borrar du massa hål i den och fyller botten med ett 5 cm lager fuktad perlit.
Sen ställer du svampboxen ovanpå perlitbädden och stänger locket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in