Citat:
Ursprungligen postat av Polski
så himla mycke jobbigare blir de inte. att koka råris i 20 minuter är ju inte så jobbigt, sen häva i råriset i burkar/glas tar max3-7min beroende på hur många du ska ha. sen ställa ner allt i en tryckkokare o köra den i 1 timme.
så istället för att lägg 400kr på en growbox lägger du 50kr på riset, 30kr för 3 stora plastlådor från ikea, 10kr för sporeprint o 10kr för folié. det blir 100kr och 100kr för ungefär 2kg svamp är väll rätt okey?
Jag tycker personligen att det är mycket jobbigare att spraya väteperoxid över hela lägenheten, tvätta händerna var tredje minut för att man kom på sig själv med att ta på något smutsigt, hålla på med ris, tryckpresskokare, och hela skiten. Åka ut till Ikea för att köpa lådor. Sedan vänta i flera veckor på burkar som av oförklarliga anledningar inte vill kolonisera sig i takten de ska, sterilisera allt igen, hej å hå, spraya vatten och vädra varje dag, tryckpresskoka halm till caseningen, osv, bara för att upptäcka att det trots all försiktighet börjat visa sig en liten äcklig mögelfläck på en kaka, som med största sannolikhet kommer smitta ner alla de andra också.
Ok, jag vet att det jag just beskrev var ett mardrömsscenario, men ditt var ett drömsscenario. Är det bara den färdiga slutprodukten man är ute efter tycker i varje fall jag att det är mycket mer bekvämt att köpa sig ett par growboxar för 300:-/st som man helt sonika bara häller ner kranvatten i och ställer i en påse, och vips har man sin första svamp efter en vecka eller två.
Som hobbyprojekt så kan det ju däremot vara kul att köra den långa vägen.