2007-10-30, 21:07
Medlem
dhcs avatar
Annars beställer du bara en sporprint och odlar från scratch om du har intresse för det.

Då kan du vara säker på att grejerna verkligen kommer fram samt att resultatet oftast blir bättre.

Dyrare blir det inte heller,snarare billigare.
Citera
2007-10-31, 09:55
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhc
Annars beställer du bara en sporprint och odlar från scratch om du har intresse för det.

Då kan du vara säker på att grejerna verkligen kommer fram samt att resultatet oftast blir bättre.

Dyrare blir det inte heller,snarare billigare.

Men jobbigare.
Citera
2007-10-31, 11:08
Medlem
Salmons avatar
sammanfogar Plastpåses tråd Tänkte köpa en growbox med denna.

detta är nybörjar frågor och behöver ingen egen tråd
Citera
2007-10-31, 12:45
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Men jobbigare.

så himla mycke jobbigare blir de inte. att koka råris i 20 minuter är ju inte så jobbigt, sen häva i råriset i burkar/glas tar max3-7min beroende på hur många du ska ha. sen ställa ner allt i en tryckkokare o köra den i 1 timme.

så istället för att lägg 400kr på en growbox lägger du 50kr på riset, 30kr för 3 stora plastlådor från ikea, 10kr för sporeprint o 10kr för folié. det blir 100kr och 100kr för ungefär 2kg svamp är väll rätt okey?
Citera
2007-10-31, 14:07
Medlem
Zebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
så himla mycke jobbigare blir de inte. att koka råris i 20 minuter är ju inte så jobbigt, sen häva i råriset i burkar/glas tar max3-7min beroende på hur många du ska ha. sen ställa ner allt i en tryckkokare o köra den i 1 timme.

så istället för att lägg 400kr på en growbox lägger du 50kr på riset, 30kr för 3 stora plastlådor från ikea, 10kr för sporeprint o 10kr för folié. det blir 100kr och 100kr för ungefär 2kg svamp är väll rätt okey?

Fast å andra sidan kan det vara jobbigare med sterilitet. Jag misslyckades med mina experiment även om jag var grymt försiktig med steriliteten...
Men det kan också ha varit att jag inte använde sporeprints utan delar av en annan odling, kan ha kontaminerat där...
Citera
2007-10-31, 14:22
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski

Jag tycker personligen att det är mycket jobbigare att spraya väteperoxid över hela lägenheten, tvätta händerna var tredje minut för att man kom på sig själv med att ta på något smutsigt, hålla på med ris, tryckpresskokare, och hela skiten. Åka ut till Ikea för att köpa lådor. Sedan vänta i flera veckor på burkar som av oförklarliga anledningar inte vill kolonisera sig i takten de ska, sterilisera allt igen, hej å hå, spraya vatten och vädra varje dag, tryckpresskoka halm till caseningen, osv, bara för att upptäcka att det trots all försiktighet börjat visa sig en liten äcklig mögelfläck på en kaka, som med största sannolikhet kommer smitta ner alla de andra också.

Ok, jag vet att det jag just beskrev var ett mardrömsscenario, men ditt var ett drömsscenario. Är det bara den färdiga slutprodukten man är ute efter tycker i varje fall jag att det är mycket mer bekvämt att köpa sig ett par growboxar för 300:-/st som man helt sonika bara häller ner kranvatten i och ställer i en påse, och vips har man sin första svamp efter en vecka eller två.

Som hobbyprojekt så kan det ju däremot vara kul att köra den långa vägen.
Citera
2007-11-01, 23:33
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
Jag tycker personligen att det är mycket jobbigare att spraya väteperoxid över hela lägenheten, tvätta händerna var tredje minut för att man kom på sig själv med att ta på något smutsigt, hålla på med ris, tryckpresskokare, och hela skiten. Åka ut till Ikea för att köpa lådor. Sedan vänta i flera veckor på burkar som av oförklarliga anledningar inte vill kolonisera sig i takten de ska, sterilisera allt igen, hej å hå, spraya vatten och vädra varje dag, tryckpresskoka halm till caseningen, osv, bara för att upptäcka att det trots all försiktighet börjat visa sig en liten äcklig mögelfläck på en kaka, som med största sannolikhet kommer smitta ner alla de andra också.

Ok, jag vet att det jag just beskrev var ett mardrömsscenario, men ditt var ett drömsscenario. Är det bara den färdiga slutprodukten man är ute efter tycker i varje fall jag att det är mycket mer bekvämt att köpa sig ett par growboxar för 300:-/st som man helt sonika bara häller ner kranvatten i och ställer i en påse, och vips har man sin första svamp efter en vecka eller två.

Som hobbyprojekt så kan det ju däremot vara kul att köra den långa vägen.

har du bara en tryckkokare så behöver du inte tänka så mycke på renlighet, alla gånger jag odlat förutom den första har jag vart rätt så onykter anledningen till att ditt skitet sig är nog för att du flyttat över mycel. har du bara en spruta o sporer så brukar allt funka fint, bara ta ett shotsglas fylla de me lagom mängd vatten som du kokat ett tag ( sug upp de kokande vattnet i sprutan o spruta ner i glaset o innan har du även kokat glaset så de är sterilt o lagt lite gladpack över glaset, lyft gladpacken lite o spruta ner vattnet. låt vattnet kylas ner i kylskåpet tills de är varmt o sterilisera en kniv ett tag i kokande vatten o lägg i en ny fryspåse så bakterier inte kommer på den i samma påse ställer du sen ditt glas o plockar fram dina sporer inne i påsen sså att påsen skyddar så de inte dimper ner bakterier från ovan sen skrapar du bara ner sporerna i vattnet)

när du väl gjort de ett par gånger så kommer du me kunna göra de i fyllan
Citera
2007-11-02, 19:21
Medlem
C0bras avatar
Growkit Cubensis (lampor??)

Hej , Jag har beställt ett growkit från elefjanten. Och jag undrar vad man kan ha för lampa till den?

Jag tänkte köra med en 7W LE lampa eller en 15W lampa vilken är bäst? och hur lång ifrån ska jag ha den från själva boxen ?

Och till sista frågan hur länge ska den stå i ljuset? per dag

tack i förhand
Citera
2007-11-02, 19:38
Medlem
Chaco Substrals avatar
Lite halvljus från ett fönster räcker mer än väl.
Citera
2007-11-02, 23:08
Medlem
Salmons avatar
sammanfogar C0bras tråd Growkit Cubensis (lampor??) i denna tråd; noob fråga
Citera
2007-11-04, 01:02
Bannlyst
Jag och en polare har beställt några growkits(pellefanten) och jag funderar på en sak, är det nån som har tips om ett bra ställe i lägenheten(polarens) som man kan he dem vid som är varmt och bra. vart brukar ni ha era? typ vid elementet?

och sen när man vill torka dem, vad är det smartaste sättet om man vill bevara konsestansen av svamparna och setill att de inte möglar?

säkert många som ställt samma frågor förut men fuck it. Hemsk tacksam av svar från ni som vet om detta!
Citera
2007-11-04, 11:32
Medlem
Hur nära ett element kan man ställa growboxar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in