2008-12-21, 19:38
Medlem
tänkte höra ang sista sakerna innan mina prylar anländer. När kakorna har mognat och är helt vita, tänkte då plocka ut dom ur burkarna och ställa ner dom i en större plastlåda. Ska lådan också steriliseras, typ att man rengör den med väteperoxidvatten eller sprit ? eller är inte det nå känsligt?
Citera
2008-12-21, 19:40
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Har inte fått någon svamp i min growbox. Gått över 3 veckor nu.. Är odlingen förstörd?

Ibland tar det bara väldig tid. Är substratet torrt? Är det något mycelium på det? Något mögel?
Citera
2008-12-21, 19:42
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
tänkte höra ang sista sakerna innan mina prylar anländer. När kakorna har mognat och är helt vita, tänkte då plocka ut dom ur burkarna och ställa ner dom i en större plastlåda. Ska lådan också steriliseras, typ att man rengör den med väteperoxidvatten eller sprit ? eller är inte det nå känsligt?

När myceliet väl koloniserat substratet ordentligt är det inte riktigt lika känsligt längre. Man ha ändå för vana att sterilisera ALLT.
Citera
2008-12-21, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
När myceliet väl koloniserat substratet ordentligt är det inte riktigt lika känsligt längre. Man ha ändå för vana att sterilisera ALLT.

okej, tänkte använda mig av sårservetter som innehåller klorhexidin. Och läkarn sprit är väl också rätt bra =)
Men man behöver inte tvätta lådan med nått av det ovanstående?
Citera
2008-12-21, 21:44
Medlem
hezbollahs avatar
Citat:
Ibland tar det bara väldig tid. Är substratet torrt? Är det något mycelium på det? Något mögel?

Nein det är precis som när jag fick hem den. Ingen mögel heller. Såg nu att det ploppat upp en mini grej på några milimeter. Kanske är en svamp? vad vet jag men får hoppas
Citera
2008-12-22, 17:56
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
okej, tänkte använda mig av sårservetter som innehåller klorhexidin. Och läkarn sprit är väl också rätt bra =)
Men man behöver inte tvätta lådan med nått av det ovanstående?

Torka av med 70% t-röd/läkarsprit och 30% vatten. Det desinficerar faktiskt bättre än ren alkohol.

Citat:
Ursprungligen postat av hezbollah
Nein det är precis som när jag fick hem den. Ingen mögel heller. Såg nu att det ploppat upp en mini grej på några milimeter. Kanske är en svamp? vad vet jag men får hoppas

Vi håller tummarna.
Citera
2008-12-22, 19:06
Medlem
Kolatonys avatar
Inne på fjärde flushen, vad tycks?
http://img168.imageshack.us/my.php?image=bild004ln2.jpg
Citera
2008-12-22, 19:19
Medlem
kongolasse12s avatar
Citat:
Torka av med 70% t-röd/läkarsprit och 30% vatten. Det desinficerar faktiskt bättre än ren alkohol.

Njae inte bättre men det går några sekunder snabbare innan bakterierna dör, det spelar ingen roll för så fort de kommer i kontakt med alkoholen så är de dödsdömda . Om man inte orkar pöla med att späda T-röd så gåre finfint med ren.
Citera
2008-12-22, 19:27
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolatony
Inne på fjärde flushen, vad tycks?
http://img168.imageshack.us/my.php?image=bild004ln2.jpg

Och varför får inte jag så fina resultat?

Mina växer jätte ojämnt, jättemånga växer skitsegt, några växer halvsnabbt och några till supersnabbt, ser ingen utväg annat än att skörda 3 ggr
Citera
2008-12-22, 19:40
Medlem
har fått hem DAX ytdesinfektering som jag kommer köra med. Nu väntar jag bara på printsen =)
Citera
2008-12-22, 22:37
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Och varför får inte jag så fina resultat?

Mina växer jätte ojämnt, jättemånga växer skitsegt, några växer halvsnabbt och några till supersnabbt, ser ingen utväg annat än att skörda 3 ggr

Borde egentligen posta i cubensis growkit-tråden... min andra flush kom lite jämnare än den första, men en av svamparna antog snabbt jätteformat och knockade omkull två andra svampar så att stammarna sprack. Såna stöddiga typer gillar vi inte, så den plockades nu, efter att på 3 dagar vuxit till 25 grams vikt. Resten knallar på fint, men det blir nog inte fler än 15 st denna gång. Verkar bli skördedags för resten på julafton. En jämnt växande flush som är snyggt fördelad över boxen tycks vara att glömma. Men knarksvamp blir det hur som helst.

- F.G
Citera
2008-12-26, 19:48
Bannlyst
Okej... är lite noob inom svamp men vad är en Sporprint. Hur gör man en sån? vart köper man en sån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in