2006-12-21, 20:25
Medlem
truemushrooms avatar
Citat:
när man torkar dem, skall man skära upp dem så som man kör med, til lexempell trattkantareller, skära upp den på mitten, skall jag låta hatten sitta kvar, eller detta kanske inte spelar någon roll? Kankse bara skall lägga den i en tidning i ett mörkt rum?

Jag skar do mi halver, lade dom på en tidning med en bordsfläkt som surrade på dom, nu 6 timmar senare så är dom flesta av dom knaster torra Fungerade bra faktiskt, dom största är lite mjuka men borde ju vara klara tills imorgon.

Vad det gäller dessinfiktion vid hanteringen av boxen så, ja jag har bara tvättat armar och händer noga, även vid första gången och det var ju lugnt, men är ingen expert på området.

Drucerus: jodå, det lyckades jag komma ihåg ifrån guiden Förberedde mig verkligen, som vid ett exprient på biologin i skolan, förr i tiden Så hade allt klart, skärbräda, locket framme, så imorgon bitti börjar nästa flusch växa
Citera
2006-12-21, 22:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av truemushroom
Jag skar do mi halver, lade dom på en tidning med en bordsfläkt som surrade på dom, nu 6 timmar senare så är dom flesta av dom knaster torra Fungerade bra faktiskt, dom största är lite mjuka men borde ju vara klara tills imorgon.

Vad det gäller dessinfiktion vid hanteringen av boxen så, ja jag har bara tvättat armar och händer noga, även vid första gången och det var ju lugnt, men är ingen expert på området.

Drucerus: jodå, det lyckades jag komma ihåg ifrån guiden Förberedde mig verkligen, som vid ett exprient på biologin i skolan, förr i tiden Så hade allt klart, skärbräda, locket framme, så imorgon bitti börjar nästa flusch växa

Ah, som mig då =) Som ett litet experiment
Tappa inte hakan när andra flushen är klar bara.. dom kommer nämligen vara lite större än första ^^
Citera
2006-12-22, 00:30
Medlem
truemushrooms avatar
Drucerus: Ah, det var länge sen jag var så uppspelt över någonting. Jag skulle kunna tänka mig att börja odla allt möjligt, hade ingen anning att det var så kul

Har ju fått sett lite bilder här Så jag har nog höga föväntningar, hoppas dom infrias OCh sen då alla suckers som köper av andra, illa, om dom bara visste hur lätt det är, och roligt. Fan jag ska nog ge dom namn!!
Citera
2006-12-22, 01:02
Medlem
Citat:
Drucerus: Ah, det var länge sen jag var så uppspelt över någonting. Jag skulle kunna tänka mig att börja odla allt möjligt, hade ingen anning att det var så kul

Har ju fått sett lite bilder här Så jag har nog höga föväntningar, hoppas dom infrias OCh sen då alla suckers som köper av andra, illa, om dom bara visste hur lätt det är, och roligt. Fan jag ska nog ge dom namn!!
Tjocka-sofi hette min storsta på senaste flushen...
Citera
2006-12-22, 01:10
Bannlyst
Hehe, namn vilken bra idè

Min andra flush så den ser ut nu http://img142.imageshack.us/my.php?image=dsc00084tn9.jpg

En RIKTIGT stor härlig svamp-kompis nu nästan större än min hand
Den får plockas innan alla andra, lär bli klar när som helst hehe

Edit: Det har börjat kommit upp många små, så dom stora skördas och sen dom små får växa klart, sen blir det 3:e flushen
Citera
2006-12-22, 13:19
Bannlyst
Nu fick jag Bamsesvampen skördad, vägde den och den vägde 76g (färsk) så jag undar om man måste dela den o hålla på tills den väger så mycket som en normal dos ska göra (30-35g / 3-3.5g)?

Skulle det gå riktigt snett om jag åt HELA svampen (c.a 7.5g torkad) eller är den potent som en vanlig såatt jag måste dela och väga?
Citera
2006-12-22, 13:33
Medlem
truemushrooms avatar
hm, köpte en våg för att väga skörden, en liten digital sak som ska klara 0,5-200 g. Kruxet nu, inget vikt att kalibrera med, nån som har nått förslag??
Citera
2006-12-22, 14:09
Medlem
Polskis avatar
Citat:
hm, köpte en våg för att väga skörden, en liten digital sak som ska klara 0,5-200 g. Kruxet nu, inget vikt att kalibrera med, nån som har nått förslag??

200g marabou choklad?
Citera
2006-12-22, 14:10
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drucerus
Nu fick jag Bamsesvampen skördad, vägde den och den vägde 76g (färsk) så jag undar om man måste dela den o hålla på tills den väger så mycket som en normal dos ska göra (30-35g / 3-3.5g)?

Skulle det gå riktigt snett om jag åt HELA svampen (c.a 7.5g torkad) eller är den potent som en vanlig såatt jag måste dela och väga?

ät den om du är insatt i vad du håller på med o har testat några gånger innan
Citera
2006-12-22, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
ät den om du är insatt i vad du håller på med o har testat några gånger innan

Jag vet vad jag håller på med ja Men det blir 3:e gången jag tar svamp.. men det är inte för mycket att äta den då?
Citera
2006-12-23, 00:22
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drucerus
Jag vet vad jag håller på med ja Men det blir 3:e gången jag tar svamp.. men det är inte för mycket att äta den då?

det vet man inte förens man gjort det
Citera
2006-12-23, 15:13
Medlem
truemushrooms avatar
okej fellow citisenz of mushroomland, blev en runda igår ifrån min skörd. Blev inte så mycket var, 3-4 g torkat, men så till frågan: Ena polaren, som tog mindre än mig blev totalt vasted, medans jag och en annan kille var som mest pirriga i kroppen, så jag rökte lite efter några timmar, och det skjutsade ju på lite Men varför blev inte han och jag lika borta som polarn? Vi funderade på om det var för att vi räknade med dom mindre svamparna,,, något förslag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in