2007-02-07, 03:05
Medlem
Ajss avatar
*Postar här också*

Snart dags för en beställning!
Funderar att köpa ett miniväxthus i stan
http://www.magicmushrooms.org/products/images/Gew%E4chshaus%20Home.jpghttp://www.magicmushrooms.org/products/images/Gew%E4chshaus%20Home.jpg en sån ungefär

sen stoppa en eller två av dessa i det:
http://www.magicmushrooms.org/products/default.php?cPath=62_66_28

Tvättar man allt med klor innan borde det funka, samt att man e supersteril när man håller på,
Eller tror ni det är bäst och lättast å bara köpa kittet från elefanten direkt och ge fan i att strula?
Alternativt funderar jag på att köpa sporsprutor istället, blir billigare så och man kan få mer variation.

Utrymmet är klart iallafall, har två skåp ovanför kylsåpet, det under (varmare) ska jag ha myceliumburkarna och i det övre ska jag ha växthuset.
Elen drog jag tidigare idag, satte en skarvdosa i uttaget för kylsåpet.

Själva tanken för detta "projekt" är att kunna skörda 250-500g svamp varannan vecka och dryga ut bidraget lite
Dvs, jag tänker inte odla EN gång utan ha en odling året om, så det kanske är lika bra att börja från basics så man kan det.

Tankar/Kommentarer?
Citera
2007-02-07, 08:33
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Tankar/Kommentarer?

Låter tjock nice!

gl hf

Citera
2007-02-07, 21:06
Medlem
Malakass avatar
Hej hej! Behöver lite hjälp. Har beställt 3 olika strains som jag tänkt börja "odla" men behöver veta vilket som e starkast, respektive svagast av dem. Sägs ju att vanliga cubensis mexicana ger en bra tripp på 2-5g torkat, hur mkt behöver man på ett ungefär av följande strains? Finns säkert en del shrromy people här som kan svara på det

Panaeolus cyanescens
Psilocybe mcphersonii
psilocybe cubensis 'golden teacher'

Tror att den första e starkast, och den sista är svagast, men hur stor skillnad är det på dem i potens? Vi utgår ifrån att jag behöver 5g Cubensis mexicana för att få önskad tripp, hur mkt ska jag då ta av följande?

Tacksam för svar
Citera
2007-02-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malakas
Hej hej! Behöver lite hjälp.
Börja med GT, det är en nybörjarstrain.
Citera
2007-02-08, 00:08
Medlem
Malakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resultant
Börja med GT, det är en nybörjarstrain.

Okej, jag täbkte försöka mig på alla tre samtidigt, men det jag vill veta är hur potensen skiljer de tre...
Någon borde väl kunna svara på det?=)
Citera
2007-02-08, 00:33
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Okej, jag täbkte försöka mig på alla tre samtidigt, men det jag vill veta är hur potensen skiljer de tre...
Någon borde väl kunna svara på det?=)

nr 1 är den starkaste nr 2 har jag ingen aning om, nr3 är stark för att vara cubensis
Citera
2007-02-08, 00:45
Medlem
Malakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
nr 1 är den starkaste nr 2 har jag ingen aning om, nr3 är stark för att vara cubensis

Okej, tack för svar Är nr 3 starkare än mexicana? Ungefär hur mkt starkare? Om vi utgår från att jag trippar på 5g mexicana, hur mkt ska jag då trippa på för samma effekt av nr 3? Och nr 1?

Tack för svar
Citera
2007-02-08, 01:41
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Okej, tack för svar Är nr 3 starkare än mexicana? Ungefär hur mkt starkare? Om vi utgår från att jag trippar på 5g mexicana, hur mkt ska jag då trippa på för samma effekt av nr 3? Och nr 1?

Tack för svar

ja den är starkare en mexicana.på den tiden när jag exprimenterade med sånt så hade jag aldrig någon våg så svårt o säga hur mycke jag tog. men testa 0,5 gram på nr 1 och kanske 1-1,5 gram på gt. hur starkt d blir beror oxå på massa faktorer som tex vad dom e odlade på m.m
Citera
2007-02-08, 02:26
Medlem
Malakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polski
ja den är starkare en mexicana.på den tiden när jag exprimenterade med sånt så hade jag aldrig någon våg så svårt o säga hur mycke jag tog. men testa 0,5 gram på nr 1 och kanske 1-1,5 gram på gt. hur starkt d blir beror oxå på massa faktorer som tex vad dom e odlade på m.m

Okej, då tackar man så mkt för hjälpen!
Citera
2007-02-09, 00:09
Medlem
Ajss avatar
Nu har jag äntligen fått tag i en termometer
Det är 30° där nere och 27-28° där uppe med lampan släckt (3w värmer nog inte spec mycket ändå )
Citera
2007-02-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Nu har jag äntligen fått tag i en termometer
Det är 30° där nere och 27-28° där uppe med lampan släckt (3w värmer nog inte spec mycket ändå )
Har du kollat upp vilka idealtemperaturerna är för din strain för substrat- respektive fruktfas?
Citera
2007-02-09, 01:05
Medlem
Ajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resultant
Har du kollat upp vilka idealtemperaturerna är för din strain för substrat- respektive fruktfas?

Psilocybe cubensis "Golden Teacher"

Psilocybe cubensis "Golden Teacher"
The origin of this strain is not known, thus the name comes from the admirable golden color of the caps and his so-called teaching capacities.
The first flush will produce medium sized mushrooms. In later flushes they might grow very large. It’s a very robust mushroom with big, massive stems.

Cold shock?: yes
Substrate: Compost, grain, pasteurized dung & straw
Temperature during colonization: 28-30 C
Temperature during cropping: 22 – 26 C

Det andra strainet jag inte ihåg tyvärr.
Jag ligger ju bra till under substratfasen men jag måste nog få ner temperaturen under fruktfasen.
Det är ca 1cm glipor uppe runt taket så jag kommer nog bygga något som suger in luft där

Edit:
Jag mätte glipan mot skåpet bredvid och det är exakt 40mm
Två sånna här och saken är biff
http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=FT-30

Dom något dyrare fläktarna klarar från 8 m³/h till 13m³/h och utrymmet är inte mer än 1-2m³ så två sånna borde få ner temperaturen även vid låga RPM

Annars kanske det är bättre och sätta dit en 120mm fläkt, den kanske suger nog lika mycket på 1/3 av den egna höjden och 120mm på längden som två 40x40 gör, fast tystare..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in