2007-03-13, 12:34
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TZAA
Jag och en kompis planerar att odla lite cubensis i en garderob i hans källare.
Vi har tagit del av flera odlingsguider men tycker oss ej hittat någon exakt beskrivning av vilken typ av belysning som behövs.

Då svampar inte nyttjar fotosyntes så förmodar jag att det bara krävs riktljus men från vilken typ av lampa och hur många watt?

de räcker att ljuset från din taklampa lyser ner på dom
Citera
2007-03-14, 14:19
Medlem
Malakass avatar
Nu när våren börjar komma så har jag tänkt att köpa in lite spawnbags och odla svamp utomhus. Någon här som har erfarenhet av dem o vet hur de fungerar och om de fungerar bra?
Citera
2007-03-14, 19:37
Medlem
Malakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malakas
Nu när våren börjar komma så har jag tänkt att köpa in lite spawnbags och odla svamp utomhus. Någon här som har erfarenhet av dem o vet hur de fungerar och om de fungerar bra?

Finns det inget annat än mexikanska cubensis att odla i färdiga growboxes? Har bara hittat dessa... Skulle vara kul med någon annan strain...
Citera
2007-03-16, 09:17
Medlem
Ajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malakas
Finns det inget annat än mexikanska cubensis att odla i färdiga growboxes? Har bara hittat dessa... Skulle vara kul med någon annan strain...

Varför growbox?
jag har visseligen lagt ut mer på min setup men då kommer jag få 3 lådor nu +massa fler sen
På tal om det, jag tror att mitt LGM är klart nu snart, bara att göra mer substrat då

Growboxes är inte idiotsäkra om ni tror det, lika stor risk att få mögel å grejjer i dom som i "riktiga" odlingar..
Citera
2007-03-18, 14:32
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Varför growbox?
jag har visseligen lagt ut mer på min setup men då kommer jag få 3 lådor nu +massa fler sen
På tal om det, jag tror att mitt LGM är klart nu snart, bara att göra mer substrat då

Growboxes är inte idiotsäkra om ni tror det, lika stor risk att få mögel å grejjer i dom som i "riktiga" odlingar..

Jag pallade inte vara så seriös. Det var därför jag köpte en growbox. Det hade blivit för mycket meckande med allt skit för mig.

Citera
2007-03-18, 21:16
Medlem
Malakass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Varför growbox?

Ja.. Varför growbox? För enkelhetens skull tror jag. Har bara odlat ur growboxes innan, men jag skulle nog inte ha svårt att odla på egen hand, har pluggat på hur det går till och verkar inte så svårt. Men det är väl latheten som tar över ibland antar jag
Nu till värmen så ska jag iallafall se till att "plantera" ut svamp i naturen. Verkar grymt intressant, någon här som har erfarenhet av det? Hur brukar det fungera? Ska köpa sånna där "spawnbags" som man blandar ut med sågspån. Vilken period kan man slänga ut det tror ni?
Citera
2007-03-19, 23:30
Medlem
Nybörjare

Tänkte som sagt ta detta den lata vägen, inte letat SÅ mycket.
Tänkte börja odla, vill hålla det så billigt som möjligt, här kommer frågorna.

1. Jag bor hemma, med en mamma alltså, någon som har en bra idé på vart man kan gömma det hela?
2. Går det inte att göra denna "inokulering" (tror det heter så) i välkokade majskorn som man sedan poppar i burkar och låter växa?
3. Bara i början som tempen ska ligga mellan 28-30 grader? ISF vart i ett standard hus hittar jag denna temperatur som jag kan gömma burkarna i/bakom?
4. Går det att odla i vanlig jord ist för hästbajs? Om det finns något alternativ till hästskiten så vad?
5. Vart skaffar jag en kanyl med spruta? :P

/tack på förhand 4vve
Citera
2007-03-19, 23:42
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4vve
Tänkte som sagt ta detta den lata vägen, inte letat SÅ mycket.
Tänkte börja odla, vill hålla det så billigt som möjligt, här kommer frågorna.

1. Jag bor hemma, med en mamma alltså, någon som har en bra idé på vart man kan gömma det hela?
2. Går det inte att göra denna "inokulering" (tror det heter så) i välkokade majskorn som man sedan poppar i burkar och låter växa?
3. Bara i början som tempen ska ligga mellan 28-30 grader? ISF vart i ett standard hus hittar jag denna temperatur som jag kan gömma burkarna i/bakom?
4. Går det att odla i vanlig jord ist för hästbajs? Om det finns något alternativ till hästskiten så vad?
5. Vart skaffar jag en kanyl med spruta? :P

/tack på förhand 4vve

om du inte orkar läsa tråden så orkar inte heller jag ge dig nåt vettigt svar
Citera
2007-03-21, 07:49
Medlem
Skulle

Jag skulle kunna, men den är typ 51 sidor lång :P Då går det fortare om någon hjälper mig istället (Vet att jag är lat, men men)
Citera
2007-03-21, 12:50
Medlem
crackhitlers avatar
Ska skörda boxen alldeles strax.

Hur länge tror ni svampen håller sig färsk i kylskåpet?

Citera
2007-03-21, 20:22
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4vve
Jag skulle kunna, men den är typ 51 sidor lång :P Då går det fortare om någon hjälper mig istället (Vet att jag är lat, men men)

tror det räcker att läsa första sidan, annars söker du bara på google
Citera
2007-03-26, 16:54
Medlem
2500s avatar
Okej fick hem mitt mexicana A cit idag.

Det skumma var att det ser ut som att det redan är massa svamp i den redan ne jag fick den. Men svamparna ligger Ovanpå jorden. Kan ha skakats om under frakt kanske?

Ska jag isf ta ut svamparna som ligger ovanpå och torka dem så de inte möglar?
Eller ska jag låta den stå i 2 veckor till?

En del av mycelet ser ut som fotsvamp, ljusbrunt lixom men tror det är nya tryfflar som bildas..

Det kryllar av mycel på svamparna som ligger ovanpå så undrar vad fan som hänt =S
Undrar om de lever än eller om de måste plockas. Tycker att det är skumt om isf svamparna växer ovanpå jorden eftersom det växer massa mycel på dem

Bilden är kass man man ser lite hur svamparna ligger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in