2019-01-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baxterboxley
Verkar i princip omöjligt att få tag i svamp i Göteborg. Ingen av mina kranar har. Funderar nu på att köpa hem en growbox men man nojjar ju över hur det ska gå i tullen en del.
Det skulle vara betydligt säkrare att bara handla svamp inrikes på darkweb
Citera
2019-01-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baxterboxley
Verkar i princip omöjligt att få tag i svamp i Göteborg. Ingen av mina kranar har. Funderar nu på att köpa hem en growbox men man nojjar ju över hur det ska gå i tullen en del.

DF forumet har nog det du söker.
Citera
2019-01-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platypussy
Vilka olika bud i den här tråden! Growbox - lagligt eller olagligt?! Skulle verkligen verkligen behöva en, men nojjar.
Jag fick nyss hem en growbox+spore print från elephantos. Inte ens en tullavgift tillkom. Growboxen i sig är laglig när den skickas som jag har förstått det. Det är när du tillreder den som den blir olaglig.

EDIT: Förövrigt väldigt diskret betalning via PayPal samt frakt.
Senast redigerad av neko420 2019-01-08 kl. 20:27.
Citera
2019-01-12, 16:04
Medlem
trueforgoods avatar
Kan nån tipsa om nån bra tryckkokare? Hur många liter bör den vara på osv? Har ingen koll på detta :/
Citera
2019-01-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Kan nån tipsa om nån bra tryckkokare? Hur många liter bör den vara på osv? Har ingen koll på detta :/
Hur stor den ska vara beror ju helt och hållet på hur mycket substrat du ska göra. Men jag hade köpt antingen en Presto eller All American. Finns på eBay i olika storlekar.
Citera
2019-01-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood

Jag rekommenderar "Tryckkokare Secure 5 neo, 6L" av märket Tefal. Den är helt värd pengen. Finns på cdon och sett den på media markt så då kanske du slipper att berställa. Billigare på media markt också.
Citera
2019-01-26, 12:38
Medlem
Odla Svamp FAQ

Hej tänkte göra en FAQ om detta då jag själv tycker att andra svampen tråden är huller om buller och omständig för läsaren att använda sig av.

Ordlista:
Kolonisera - Det är benämningen för när man låter sporerna du fört in i ditt substrat att växa och sprida sitt mycel i substratet
Spawna - Att man förs koloniserar ett substrat och sedan för över det substratet till en större mängd substrat av annan eller likadan
Fruiting chamber - En låda där du simulerar svampens naturliga förhållanden för att kunna växa. Alltså luft utbyte och hög luftfuktighet.
Casing - Casing är en metod man använder för att odla svampen. Detta gör man genom att bryta ditt koloniserade substrat upp i mindre bitar i en liten låda såsom en matlåda och sedan använda sig av ett sterilt vermiculite lager över.

En vanlig fråga brukar vara "är det lätt att odla svamp"
Well, allt är relativt. Det finns hur många olika sätt som helst att göra det på men jag skulle säga att om du verkligen vill göra det på rätt sätt och investerar lite i det är det relativt enkelt

Hur lång tid tar det?
Eftersom att du kultiverar något levande så är det alltid olika. Men vill du göra det snabbt skulle jag rekommendera att du gör nån brf cake tek. Då du ej behöver spawna eller göra casings etc. Dock så får du oftast en mindre mängd slutprodukt om du gör cakes. Men för att komma fram till svaret skulle jag säga kanske en månad om du gör relativt små kakor men om du vill göra en riktig odling skulle jag tippa på 2-3 månader

Vad behöver jag för att odla svamp?
Egentligen endast sporer men det är inte så enkelt då du såklart vill lyckas.
Sporer, inokulerings spruta, substrat, vermikulit, oftast perlit, vätskor för sterilisering (klorin eller etanol) En låda som ska agera som en fruiting chamber, lampa vid 6500 lumen om du ska odla i ett utrymme där det ej finns solljus, 2 stycken sprayflaskor och stekpåsar. Kastrull för sterilisering dock helst en tryckkokare vilket verkligen är en stor fördel.
Detta är endast en enkel lista allt beror på vilken metod du ska använda dig av.

Hur gör man en still air box?
Det ända du behöver är en låda som du borrar hål för att kunna ha dina händer i.
Guide: https://www.youtube.com/watch?v=pCwF3Vfzd88

Hur lätt är det att man får kontaminationer
Allt beror på renhet. Om du använder dig av en steril still air box eller glove box vilket du lätt kan göra hemma och även en tryckkokare är det betydligt lättare att undvika kontaminationer.
att du steriliserar allt är oerhört viktigt
Använbara länkar
Information om odling av svamp och en hel guide för casing http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis
ett helt forum som handlar om att odla svamp dock på engelska.
https://www.shroomery.org/
Väldigt bra youtuber som visar hur han odlar svamp
https://www.youtube.com/channel/UC4IhLfKwHA-mg0d1Dj07VLQ

Slängde ihop denna faq ganska fort så om jag missa nåt eller om ni har nån fråga är det bara att frågar och fyller på. Kan även beskriva olika metoder att odla på om ni undrar om nåt specifikt
Senast redigerad av MahicSubst. 2019-01-26 kl. 12:41.
Citera
2019-01-26, 13:01
Medlem
l150s avatar
Du missade att skriva hur man odlar svamp.
Citera
2019-01-26, 13:19
Moderator
kvm3s avatar
Tråden Odla Svamp FAQ infogad.

/Mod
Citera
2019-01-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Du missade att skriva hur man odlar svamp.
Jo visst kanske därför jag länkade till en hel guide och diverse, om jag ska skriva om hur man gör det blir det en psykadelisk bibel på flertal sidor
Citera
2019-02-18, 17:18
Medlem
Hej allihoppa.

Jag fick nyss en idé om en alternativ ny tek för att förenkla det sterila arbetet.

/

VAC TEK:

Grund idén bygger på att substrat steriliseras genom att förslutas i en VAC påse - tål 130 celsius.

Därefter läggs i vattenbad i ca 100 celsius i en timma. Svalnas av till önskad temperatur. Därefter inockuleras VAC påsen och en bit steril tejp sätts för direkt. Påsen ställs därefter i optimal temperatur för mycelium growth.

/

Vad tror ni? Alternativ sterilisering av t ex hästbajs kommer ju nu vara 100% fritt från stank. Ifall ni tror på den här så lägg gärna en hypotetisk fortsättning på steg 2. Mvh
Citera
2019-02-18, 19:07
Medlem
Barabarbaras avatar
En fråga. Vilka svampar går att odla utan att behöva beställa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in