2018-11-29, 21:54
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Okej. Jag läste någonstans att det är bättre att beställa spore prints, men det borde väl vara samma med det då?
Kanske mindre risk att det upptäcks isåfall.

Ja, helt klart mindre risk. Jag skulle då inte ta risken att beställa growbox idag då Holland är ett högriskland och mycket kontrolleras.
Citera
2018-11-29, 22:14
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Ja, helt klart mindre risk. Jag skulle då inte ta risken att beställa growbox idag då Holland är ett högriskland och mycket kontrolleras.

Okej, jag får kolla på det då.
Citera
2018-12-06, 15:12
Medlem
Har nyligen blivit intresserad av att odla svamp och beställde hem några "spore swabs" från dream market. Tyvärr så förstår jag inte alla termer som används riktigt.

För att få sporerna att utvecklas från ett spore-swab/spor-tops så kan man använda petriskålar för att odla sporerna. Vad är det som behövs för att man ska odla sporer i en petriskål?

Har fler frågor, men behöver få rätt på begreppena och tillvägagångsättet bit för bit, vilket jag hoppas ni kan hjälpa till med.
Citera
2018-12-11, 21:03
Medlem
freeworldTVs avatar
Har jag förstått det rätt att jag inte kan tillverka sporsprutor från spore prints utan typ ett sterilt utrymme som ett dragskåp eller liknande?
Citera
2018-12-29, 21:51
Medlem
Vilka olika bud i den här tråden! Growbox - lagligt eller olagligt?! Skulle verkligen verkligen behöva en, men nojjar.
Citera
2018-12-30, 02:59
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeworldTV
Har jag förstått det rätt att jag inte kan tillverka sporsprutor från spore prints utan typ ett sterilt utrymme som ett dragskåp eller liknande?

Det brukar nog oftast gå bra att göra det utan dragskåp. Klart det finns en risk att det blir kontaminerat, men den risken finns ju typ hela tiden med svampodling.
Här är en bra guide: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis
Citera
2019-01-03, 19:24
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Det brukar nog oftast gå bra att göra det utan dragskåp. Klart det finns en risk att det blir kontaminerat, men den risken finns ju typ hela tiden med svampodling.
Här är en bra guide: http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Psilocybe_cubensis

tror du det är lättast att följa det på magiskamolekyler.org eller köpa en growbox?

Hur tar jag lättast spore prints från en vuxen svamp?
Citera
2019-01-03, 19:38
Medlem
Snasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
tror du det är lättast att följa det på magiskamolekyler.org eller köpa en growbox?

Hur tar jag lättast spore prints från en vuxen svamp?

Jag antar att det är mycket lättare med en growbox, men du får nog ut mer om du odlar själv plus att det är lite roligt att ha odlat något.
Sedan så verkar det ju vara olagligt att beställa en growbox. Mycket mindre risk om du köper sporeprint tror jag. Kanske går att hitta i Sverige någonstans till och med.

Här kan du ser hur man gör sporeprint: http://wiki.magiskamolekyler.org/Hur_man_tillverkar_sporavtryck
Citera
2019-01-04, 08:55
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Jag antar att det är mycket lättare med en growbox, men du får nog ut mer om du odlar själv plus att det är lite roligt att ha odlat något.
Sedan så verkar det ju vara olagligt att beställa en growbox. Mycket mindre risk om du köper sporeprint tror jag. Kanske går att hitta i Sverige någonstans till och med.

Här kan du ser hur man gör sporeprint: http://wiki.magiskamolekyler.org/Hur_man_tillverkar_sporavtryck

Fick tips om hur jag odlar svamp själv innan på flashback, antar jag köper en growbox till en början för att komma igång.
Citera
2019-01-06, 10:38
Medlem
Fick hem en growbox och lite tryfflar för ca 2 veckor sedan så dags att börja med growboxen, kommer ha den i en vit garderobs där det är ca 22 grader, behöver jag nån lampa? eller räcker det med att jag släpper in lite sol ljus per dag?`?

tacksam för svar! har bara odlat cannabis när jag var yngre så är noob på svamp odling.

PS Ska man avända destillerat vatten ? går det med kranvatten?
Senast redigerad av Djungle 2019-01-06 kl. 11:30.
Citera
2019-01-06, 14:58
Medlem
FuGeeLalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Fick hem en growbox och lite tryfflar för ca 2 veckor sedan så dags att börja med growboxen, kommer ha den i en vit garderobs där det är ca 22 grader, behöver jag nån lampa? eller räcker det med att jag släpper in lite sol ljus per dag?`?

tacksam för svar! har bara odlat cannabis när jag var yngre så är noob på svamp odling.

PS Ska man avända destillerat vatten ? går det med kranvatten?
Räcker med att de får lite ljus så de vet vilket håll de ska växa åt. Någon här i tråden tror jag rekommenderade att silvertejpa runt kanterna så det bara kommer ljus ovanifrån, så slipper du att svamparna växer på sniskan i substratet.

Hade använt destillerat vatten då lådorna är väldigt känsliga mot bakterier osv.
Citera
2019-01-06, 22:01
Medlem
Verkar i princip omöjligt att få tag i svamp i Göteborg. Ingen av mina kranar har. Funderar nu på att köpa hem en growbox men man nojjar ju över hur det ska gå i tullen en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in