2009-03-28, 23:13
Medlem
HasHBricKs avatar
Mina lådor har ett gemensamt "problem". Svamparna kommer endast upp runt om i kanterna av lådorna, inte direkt ur "jorden" så att säga. Är detta normalt?

Någon som har samma problem med sina lådor?
Citera
2009-03-29, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasHBricK
Mina lådor har ett gemensamt "problem". Svamparna kommer endast upp runt om i kanterna av lådorna, inte direkt ur "jorden" så att säga. Är detta normalt?

Någon som har samma problem med sina lådor?

testa o ha nått mörkt runt lådorna så inte ljus når till sidorna
Citera
2009-03-29, 13:43
Medlem
HasHBricKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
testa o ha nått mörkt runt lådorna så inte ljus når till sidorna

Huh?
Citera
2009-03-29, 15:36
Medlem
HasHBricKs avatar
Kolla själva, de kommer bara från sidorna.

http://i42.tinypic.com/34qusjs.jpg
Citera
2009-03-29, 15:40
Medlem
CravenKittens avatar
Det beror på att ovansidan av din box är dåligt koloniserad. Testa med att (efter första flushen är skördad) att ta ut kakan ur lådan och lägg den på locket och lägg locket i plastpåsen. Det bör göra det hela bättre. Med andra ord; skippa lådan. Använd dig av påsen och använd locket som golv.
Citera
2009-03-29, 23:22
Medlem
sillybillys avatar
en av mina boxar har råkat ut för grönt mögel det är väldigt lite (synligt iaf). kan man göra nått åt det? svamparna verkar växa ändån...
Citera
2009-03-29, 23:25
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillybilly
en av mina boxar har råkat ut för grönt mögel det är väldigt lite (synligt iaf). kan man göra nått åt det? svamparna verkar växa ändån...
Det finns en liten chans att väteperoxid och vatten kan hjälpa. Annars så är det bara att slänga.
Citera
2009-03-29, 23:26
Medlem
HasHBricKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det beror på att ovansidan av din box är dåligt koloniserad. Testa med att (efter första flushen är skördad) att ta ut kakan ur lådan och lägg den på locket och lägg locket i plastpåsen. Det bör göra det hela bättre. Med andra ord; skippa lådan. Använd dig av påsen och använd locket som golv.

Tack för tipset kompis! Tänkte att den kanske hade torkat eftersom vi inte haft den på ett tillräckligt varmt ställe. På så sätt stelnar ju den fuktiga marken, eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
2009-03-30, 14:40
Medlem
sillybillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Det finns en liten chans att väteperoxid och vatten kan hjälpa. Annars så är det bara att slänga.

efter en närmare titt så är det svampen som är lite grönaktig, ser faktiskt inte så farligt ut..
Citera
2009-03-30, 19:12
Medlem
Princesss avatar
Jag tycker det är svårt att hitta varma platser att ha odlingen på. Har försökt att ha den i badrummet nu den första tiden men det är väl inte direkt supervarmt där. Kan inte komma på något som alstrar värme i min lägenhet. Har nu satt den ovanpå kylskåpet men det känns inte så varmt där heller. Har ni måhända några tips? :-/
Citera
2009-03-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Princess
Jag tycker det är svårt att hitta varma platser att ha odlingen på. Har försökt att ha den i badrummet nu den första tiden men det är väl inte direkt supervarmt där. Kan inte komma på något som alstrar värme i min lägenhet. Har nu satt den ovanpå kylskåpet men det känns inte så varmt där heller. Har ni måhända några tips? :-/

jag köpte ett element med termostat på claus ohlsson för 120:-. höll värmen mellan 26-28c . köp ett sånt o placera det i nå garderob eller skåp.
Men du behöver inte ha det så varmt. Kakorna koloniseras ändå i vanlig rumstemp, men tar lite längre tid
Citera
2009-03-30, 20:40
Medlem
Princesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushi84
jag köpte ett element med termostat på claus ohlsson för 120:-. höll värmen mellan 26-28c . köp ett sånt o placera det i nå garderob eller skåp.
Men du behöver inte ha det så varmt. Kakorna koloniseras ändå i vanlig rumstemp, men tar lite längre tid
Aha, det låter ju ej så farligt. Får väl ta en tripp dit i morgon då :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in