2011-02-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceNasa
hej på er! har dragit hem en box nu men min lägenhet är så förbaskad kall typ 18-19C hur stor roll har värmen? Har läst runt och man rekommenderar typ 24-26C. Är min lilla trippingprojekt i risk pga av den låga värmen?

vart bor du nånstans, enligt lag ska man väl ha minst 20-21 har jag för mig ?
går nog bra men det kommer ta bra lång tid
Citera
2011-03-01, 20:31
Medlem
FoXxs avatar
Hur väl funkar såna färdiga Shroomboxar? Och vad kan man tillsätta för att göra svamparna potentare?
Citera
2011-03-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Hur väl funkar såna färdiga Shroomboxar? Och vad kan man tillsätta för att göra svamparna potentare?

shroomboxar kan du inte tillsätta nått mer än vatten, det är ifall man ska bryta ner hela kakan o tillsätt ,vete/hö,verm etc etc men det är nog inte många som gör. Ska du ha en potent skörd ska du köra från scratch
Citera
2011-03-01, 22:28
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
man kan mångfaldiga svampens potens genom att tillsätta tryptaminhydroklorid. dock bör du inte göra det i en färdig box, sen tvekar jag på att särskilt många kan fixa fram det heller, men visst kan du lite synteskemi så går det. svårt att säga om det är värt mödan dock.
Citera
2011-03-02, 05:29
Medlem
Bockstensmannens avatar
Tänkte droppa en liten fråga. Vad gör man för fel när svamparna till 90% växer längs growboxens kanter? (köpe growbox, cubensis) Är på andra flushen nu, kanske kan göra något inför tredje, funderar på om man skulle luckra upp substratet lite i mitten?
Detta är inget problem, bara undrar egentligen
Citera
2011-03-07, 12:53
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen
Tänkte droppa en liten fråga. Vad gör man för fel när svamparna till 90% växer längs growboxens kanter? (köpe growbox, cubensis) Är på andra flushen nu, kanske kan göra något inför tredje, funderar på om man skulle luckra upp substratet lite i mitten?
VAR fruktkropparna ploppar upp är nog ganska slumpmässigt, du gör alltså inget fel utan har bara haft oflyt, om du nu tycker att det är ett problem. Om svamparna däremot blir krokiga beror det ofta på att de får förhållandevis mycket ljus från sidorna. generellt sett är det väl typ omöjligt att misslyckas med en growbox och man bör aldrig rota runt i dem.
Citera
2011-03-07, 13:30
Medlem
Pissmadames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bockstensmannen

Prova lägg den i ett varmt mörkt utrymme upp-å-ner ett tag, efter att du häällt ur vattnet, kanske...
Citera
2011-03-12, 14:54
Bannlyst
Tjena, jag och en kompis ska inom en snar framtid få tag i en growbox, det är första gången vi båda odlar svamp dock. Vi har båda läst på mycket men en grej får ingen av oss fullständig koll på:

Vad är det för ljus som behövs? Det ska ju finnas ljus vad vi hört, men det ska inte vara solljus eller "starkt" ljus som vi båda förstått det. Vad menas med det och vad för ljuskällor ska vi använda?
Citera
2011-03-12, 15:19
Medlem
Grohls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToreroNachos
Tjena, jag och en kompis ska inom en snar framtid få tag i en growbox, det är första gången vi båda odlar svamp dock. Vi har båda läst på mycket men en grej får ingen av oss fullständig koll på:

Vad är det för ljus som behövs? Det ska ju finnas ljus vad vi hört, men det ska inte vara solljus eller "starkt" ljus som vi båda förstått det. Vad menas med det och vad för ljuskällor ska vi använda?
Det enda ljuset gör är att bestämma vilken riktning svamparna växer i, så ni behöver egentligen ingen riktig belysning, vanligt dagsljus räcker gott och väl, men skärma gärna av sidorna så att svamparna växer uppåt istället för ut mot plastburkens genomskinliga kanter.
Citera
2011-03-12, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grohl
Det enda ljuset gör är att bestämma vilken riktning svamparna växer i, så ni behöver egentligen ingen riktig belysning, vanligt dagsljus räcker gott och väl, men skärma gärna av sidorna så att svamparna växer uppåt istället för ut mot plastburkens genomskinliga kanter.

Aha, schysst! Tack för svaret.
Citera
2011-03-14, 12:50
Medlem
snabb fråga: där det är vitmögel på min growbox är det just på dessa ställen som framtida svamp kommer växa fram eller dyker dom upp på ställen där det inte finns vitmögel?

Lite orolig för såhär 2 veckor efter jag hällde ut vattnet så är bara ca 20% av ytan täckt av vitmögel
Citera
2011-03-14, 13:01
Medlem
Komyteas avatar
Vilken sida säljer bäst grejer till sverige? Funderat på elephantos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in