2006-10-12, 09:55
Medlem
varelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
Okej men om jag nästa år vill försöka att få på gräsmattan, kan man bara ta sporeprints på papper och gräva ner eller lägga ner några svampar i litte dött gräs?

No no no, ta och läs en guide, står först i denna tråd bl.a. Då inser du att det inte bara är att gräva ner sporeprint i din gräsmatta.

/chris
Citera
2006-10-13, 05:11
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpådig
Är lite smått nyfiken på hur mycket man tjänar på i pengar och i svampväg på att odla själv jämförelse med att köpa?
Bäst är ju att gå ut och plocka då, men om man struntar i det alternativet.
Det kostar en hel del att köpa material för att odla i om man inte redan har det. Men visst, det blir en del svamp. Dock lönar det sig bara om du har tänkt att trippa många gånger.
Citera
2006-10-14, 12:34
Medlem
FoXxs avatar
I have a question!

Jo jag hade då precis när sommaren börjat köpt en plastlåda som jag desinfekterat eller vad det nu kallas. Hade t.o.m kokat perliten i vatten och lite klorin. Nu såhär flera månader efteråt så är det fortfarande små vattendroppar över hela lådan, det kan bero på att jag har täckt över den med plastfolie. Men till min fråga nu, går denna fortfarande att använda eller är den fylld av bakterier/annat mög?
Citera
2006-10-14, 17:53
Medlem
Knarkofantens avatar
vilken growbox tar dt minst tid ifrån det att man har fixat den till att skörda ? luktar det mycket? går det att odla diskret utan att nån annan som bor i huset märker nått? :P måste svamparna ha soljus?
Citera
2006-10-14, 18:56
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
I have a question!

Jo jag hade då precis när sommaren börjat köpt en plastlåda som jag desinfekterat eller vad det nu kallas. Hade t.o.m kokat perliten i vatten och lite klorin.
Umm, har du en låda med blöt pelite som har stått flera månader eller förstod jag dig fel? Jag antar att du menar att detta är ditt terrarium.
Citat:
Nu såhär flera månader efteråt så är det fortfarande små vattendroppar över hela lådan, det kan bero på att jag har täckt över den med plastfolie.
Skölj ur den och tvätta den så skall du se att det inte är någon fara. Spraya insidan med väteperoxidlösning efter du har lagt i en ny sats med perlite. Vatten på väggarna är ingen fara men om du nu har haft det så i flera månader så kan det vara tryggt att skölja ur och tvätta den.
Citat:
Men till min fråga nu, går denna fortfarande att använda eller är den fylld av bakterier/annat mög?
Den kan ha lite baskelusker men som sagt är det ingen större panik. Rengör och gör om.
Citera
2006-10-14, 18:59
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkofanten
luktar det mycket? går det att odla diskret utan att nån annan som bor i huset märker nått? :P måste svamparna ha soljus?
Det luktar inte nämnvärt mycket. Lite typiskt svampigt sådär. De kommer nog antagligen märka att du har något skumt för dig om du nekar dem tillträde till ditt rum e.dyl Lukten skall du inte bekymra dig om. Det luktar bara om man kör in näsan bland svamparna. Jag har för mig att solljus inte är ett krav, det skall gå med lampor också.
Citera
2006-10-14, 19:07
Medlem
Knarkofantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemeleon
Det luktar inte nämnvärt mycket. Lite typiskt svampigt sådär. De kommer nog antagligen märka att du har något skumt för dig om du nekar dem tillträde till ditt rum e.dyl Lukten skall du inte bekymra dig om. Det luktar bara om man kör in näsan bland svamparna. Jag har för mig att solljus inte är ett krav, det skall gå med lampor också.

okej tack för svaret
Citera
2006-10-14, 20:14
Medlem
Knarkofantens avatar
funderar på att köpa Growkit Mexicana A från elefanten under första veckan behöver svamparna soljus eller lampjus då?
Citera
2006-10-14, 21:02
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Umm, har du en låda med blöt pelite som har stått flera månader eller förstod jag dig fel? Jag antar att du menar att detta är ditt terrarium.

Skölj ur den och tvätta den så skall du se att det inte är någon fara. Spraya insidan med väteperoxidlösning efter du har lagt i en ny sats med perlite. Vatten på väggarna är ingen fara men om du nu har haft det så i flera månader så kan det vara tryggt att skölja ur och tvätta den.

Den kan ha lite baskelusker men som sagt är det ingen större panik. Rengör och gör om.

Ahh helt riktigt det är mitt terrarium där jag skulle odlat men aldrig kom igång trots att jag hade fixat sporspruta o allt .. Undrar om den fortfarande går att använda ..

Men iaf ska tvätta ur den ordentligt och rengöra allt för att sen kanske påbörja något nytt.
Citera
2006-10-14, 21:35
Medlem
Knarkofantens avatar
Citat:

tänkte ha den i en stängd låda och det värkar ju lite misstänkt att det går sladdar till lådan. så vad kan man ha istälet för en lampa som man måste dra en sladd till en kontakt? kan man typ ha en ficklampa eller nått? behöver svampar jus i huvetaget :S ?
Citera
2006-10-15, 03:55
Medlem
chemeleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkofanten
tänkte ha den i en stängd låda och det värkar ju lite misstänkt att det går sladdar till lådan. så vad kan man ha istälet för en lampa som man måste dra en sladd till en kontakt? kan man typ ha en ficklampa eller nått? behöver svampar jus i huvetaget :S ?
Ljus behöver dem. Dessutom behöver de syre, så du måste fläkta bort alla slaggaser dagligen. 2-3 ggr per dag. En ficklampa låter lite drygt. 40-60W åtminstonde.
Citera
2006-10-15, 13:58
Medlem
Knarkofantens avatar
hur mycket jus behöver dom per dag? behöver dom jus då det inte syns några svampar än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in