2009-11-06, 15:27
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c1337oris
ursäkta att jag citerar mig själv men skulle behöva ett svar från någon snarast...
ingen som vet?

Vet inte riktigt hur dom där funkar, men förutsatt att den enbart innehåller sporer + typ vermikulit och nåt näringsshit så borde det inte vara nån fara Om den inte innehåller nån fukt så kan den inte mögla etc.

Citat:
Tror ni man kan låta den stå med vatten i 10 timmar istället för 12? Lär ju inte göra så stor skillnad.

Det är upp till dig. Ju längre desto bättre. Jag hade hellre låtit den stå i typ 18 timmar än 10.
Citera
2009-11-06, 17:14
Medlem
pausa?

Någon som vet hur det fungerar med att pausa en odling? emellan flushar då menar jag. Jag har en growbox från pellefanten hemma som kommer leverera sin första flush här i veckan, sen i slutet på nov åker jag bort två veckor....går det att frysa in boxen efter skörd och sen återuppliva?

flaggan
Citera
2009-11-06, 18:05
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myblackflaghigh
Någon som vet hur det fungerar med att pausa en odling? emellan flushar då menar jag. Jag har en growbox från pellefanten hemma som kommer leverera sin första flush här i veckan, sen i slutet på nov åker jag bort två veckor....går det att frysa in boxen efter skörd och sen återuppliva?

flaggan
fryser du den kommer mycelet garanterat att dö.
Citera
2009-11-06, 18:57
Medlem
ok, så det finns inget sätt att pausa en box? fick för mig att någon här hade gjort det med lyckat resultat. fan tänkte inte alls på att jag ska ut och resa när jag skaffade den, taskig timing. hjälpte inte heller att den tog nästan 30 dagar på sig att producera första flushen, som precis börjat visa sig.

ok, om vi ställer frågan på ett annat sätt. vad händer om jag åker bort när 2a flushen drar igång, och sen skiter i den flushen, dvs låter alla svampar ställa sig upp och släppa sporer etc, för att sedan börja dö? sen när jag kommer hem rensar jag bort allt och startar om lådan, kommer fortfarande 3e flushen komma som vanligt? eller möglar svamparna ihop och pajar lådan om man inte plockar dom i tid?

har inga vänner som jag kan tänka mig överlåta dödsknarksväxthus till, så hjälp mig komma fram till en lösning.
Citera
2009-11-07, 19:37
Medlem
tänkte ta en print alldeles nyss, och när jag skar av hatten så var foten typ blå/grön. Är det som det ska eller har jag någon sorts mögel på gång?
Citera
2009-11-08, 13:13
Medlem
Entheogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peshii
tänkte ta en print alldeles nyss, och när jag skar av hatten så var foten typ blå/grön. Är det som det ska eller har jag någon sorts mögel på gång?
om det är en psilocin-innehållande svamp är det lugnt, det är helt enkelt psilocin som oxiderar. samma sak händer om du klämmer på den med fingrarna.
Citera
2009-11-09, 01:42
Medlem
Kolatonys avatar
Finns ju 3%-ig väteperoxid på apoteket, hur mycket vatten ska man spä ut den med?
Senast redigerad av Kolatony 2009-11-09 kl. 01:45.
Citera
2009-11-09, 15:16
Medlem
Mina burkar är 90% koloniserade. Otålig som jag är så vill jag case:a redan ikväll, är det i sin ordning eller ska man helst vänta till se är fullt koloniserade? Lär väl ta 3-4 dar till såfall
Citera
2009-11-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in.my.mind
Mina burkar är 90% koloniserade. Otålig som jag är så vill jag case:a redan ikväll, är det i sin ordning eller ska man helst vänta till se är fullt koloniserade? Lär väl ta 3-4 dar till såfall
vänta tills de är 100% och sedan ett par dagar på det! För det kommer iaf inte hända ngt om du skulle casea det vid 100%, så som jag förstått av "proffs"
Citera
2009-11-09, 18:07
Medlem
Vermikilut

Vi snackade om det för några veckor sen. Jag tänkte köpa vermikulit och sushi84 sa att det fanns på Plantagen året om. Jag körde dit, bor i Växjö, och där kunde de inte ta fram det för det var fel årstid och låg packat på lagret, typ. Så jag testade ett Plantagen i Stockholm i helgen men de sa samma sak. Så jag undrar... Var skaffar ni er vermikulit och er perlit ifrån nu för tiden? Och, finns det något substitut till det om man inte hittar't någonstans?
Citera
2009-11-09, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axburx
Vi snackade om det för några veckor sen. Jag tänkte köpa vermikulit och sushi84 sa att det fanns på Plantagen året om. Jag körde dit, bor i Växjö, och där kunde de inte ta fram det för det var fel årstid och låg packat på lagret, typ. Så jag testade ett Plantagen i Stockholm i helgen men de sa samma sak. Så jag undrar... Var skaffar ni er vermikulit och er perlit ifrån nu för tiden? Och, finns det något substitut till det om man inte hittar't någonstans?

jag förstår inte att dom säger så. Jag har har handlat vermikulite och perlite på plantagen i hässelby varje gång året om. Finns alltid...har även plockat upp verm mitt i december i ett antal orter norrut, antingen har du bara otur eller så är det nå fel på dom ställena
Citera
2009-11-09, 18:20
Medlem
peshii: Hmm ok, tror jag väntar ett tag till såfall !

Axburx & sushi84: På plantagen i Malmö så går det inte heller att få tag på, utan det är en "säsongsgrej" menar de.

Du kan faktiskt klara dig utan både perlite och vermikulite. Om du odlar med rissubstrat så ser bara till att riset är torrt när du mixar det med rågmjöl eller hur du nu tänker göra. Perlite behöver du inte såvida du inte tänker odla från kakor.

Men det är klart, det underlättar ju.
Senast redigerad av in.my.mind 2009-11-09 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in