2009-04-17, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Entheogen
du har inte nära till en växtaffär då? min lokala växthandlare har både perlit och vemikulit iallafall.

Det finns blomsteraffärer i stan, jag kan ju kolla där. Annars blir det att leta upp plantagen eller liknande.
Citera
2009-04-19, 11:46
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Jag hittade en väldigt bra site med information om svampodling. Det är en samling av de bästa trådarna i ett gammalt stängt web-forum. Det innehåller helt klart lika mycket värdefull info som om man köper någon av de vanligaste "Odla magic mushrom" böckerna, troligen mer information.

http://archives.mycotopia.net/discus/messages/5/5.html?1107813977

Mycket bra information alltså. (Den som vill ha lite info får använda sig av en enkel TEK istället.)

Dr John B Watson
Senast redigerad av DrJohnBWatson 2009-04-19 kl. 11:48.
Citera
2009-04-19, 12:18
Medlem
Det som inte står på shroomery.org ang svampodling det är inte värt att läsa. Skaparna till PF tek metoden är moderator där och skriver rätt ofta.
Citera
2009-04-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Jag vet inte om det räknas som growbox eller scratch, jag har blandat rismjöl och verm och lagt det i en filterlåda. När jag såg mycel tog jag bort locket och satte den i en plastpåse.

1)Jag ska plocka när ringen lossnat? Inte när jag ser ringen?

2)Ja precis hur tar jag en print?

3)Jag tror att jag får 6 stycken ganska stora typ en dm. Jag har inte riktigt råd med en fin våg just nu. Men jag kanske kan göra så att jag tar en eller två och sen fyller på?

1. jag plockar mina lite olika, ibland plockar jag dom precis då ringen håller på släppa och ibland så har den släppt helt, detspelar ingen roll.

2.Jag gjorde som så. Tog en glasburk, lade ner en bit aluminium folie i den. Drog igång ugnen på 200grader, stoppa in burken i 30min.
Efter 30 min så tar man ut burken och låter den svalna ett tag, ha inte för bråttom nu, låt den verkligen bli rumstemp!
Ta en nål som du gnider lite lätt i alkohol så den blir desinfekterad, stoppa nålen i huvudet på svampen så du kan plocka upp den med nålen när du klipper bort självaste kroppen. Klipp bort kroppen på svampen så nära hatten som möjligt. Lägg hatten på aluminiumfoliet och vänta 1-2dygn så ska du se att sporerna har trillat ner.

3.Ja testa med att ta 2st sen som du säger kan du fylla på.
Citera
2009-04-19, 14:21
Medlem
hej,

jag tömde ut vattnet (growbox) igår på morgonen och idag är de ganska lite fukt i påsen, hur tidigt ska man börja fukta om de behövs lr är detillräckligt. är ungeför som om man blåst i påsen en kall vinterdag,

sen jag har boxen på mitt skrivbort ungeför 5 meter från ett fönster i västerlägge som är ända ljuskällan för de mesta. kan de bli att svampen växer åt sidan då?, ljuset kommer ju allså rakt från sidan ungefär. är mellan 22-23 grader och kan inte höja mer kommer de atträcka under fasen då dom växer lrmehöver man öka lite till?

mvh
Citera
2009-04-19, 14:40
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
hej,

jag tömde ut vattnet (growbox) igår på morgonen och idag är de ganska lite fukt i påsen, hur tidigt ska man börja fukta om de behövs lr är detillräckligt. är ungeför som om man blåst i påsen en kall vinterdag,

sen jag har boxen på mitt skrivbort ungeför 5 meter från ett fönster i västerlägge som är ända ljuskällan för de mesta. kan de bli att svampen växer åt sidan då?, ljuset kommer ju allså rakt från sidan ungefär. är mellan 22-23 grader och kan inte höja mer kommer de atträcka under fasen då dom växer lrmehöver man öka lite till?

mvh
Ta bort boxen från solen. Svampar har inte kloroform och behöver inte solljus, det kan vara direkt skadligt mot dem. Ha din box stående i ditt rum någonstans där inte de är i kontakt med solljus. Du behöver inte ha någon lampa eller någonting alls på dem för att det ska fungera. Just nu växer mina svampar i mer eller mindre kompakt mörker, förutom då jag luftar till dem.
Citera
2009-04-19, 14:54
Medlem
solen lyser aldrig rakt in men ljuset kommer därifrån, har flyttat de dill ett rum utan fönster. hoppas tempen håller lika bra där bara. hur är de me fukten då? behöver man börja fukta redan?
Citera
2009-04-19, 15:51
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonlight555
solen lyser aldrig rakt in men ljuset kommer därifrån, har flyttat de dill ett rum utan fönster. hoppas tempen håller lika bra där bara. hur är de me fukten då? behöver man börja fukta redan?
Generellt sett så kommer fuktigheten att fixa sig själv i påsen, men häll ned litet vatten i botten av påsen eller spraya litet på insidan. Så länge som det är vatten på insidorna så betyder det att fuktigheten är bra typ.
Citera
2009-04-19, 18:01
Medlem
RallyRallys avatar
Ska beställa en sån här snart: http://www.elephantos.com/product_info.php?cPath=79_130_118&products_id=491

1. Måste man desinfektera händerna osv noga?
2.Kan den stå i en garderob?
3.Hur länge ska man torka dom?
4.Hur mycket får man efter torkning?

Hmm, kanske lite många frågor men hellre för mycke än för lite
Citera
2009-04-19, 18:26
Medlem
Lilabanans avatar
Citat:
Ska beställa en sån här snart: http://www.elephantos.com/product_info.php?cPath=79_130_118&products_id=491

1. Måste man desinfektera händerna osv noga?
2.Kan den stå i en garderob?
3.Hur länge ska man torka dom?
4.Hur mycket får man efter torkning?
1. Det räcker medatt du tvättar med tvål och vatten innan du hanterar boxen.
2. Ja, sätt dit någon liten lampa och ett litet element så att temperaturen håller sig runt 25 grader, det funkade suvervänt för mig.
3. Mina svampar brukar torka på några dagar, kolla till de lite då och då, när du kan bryta stammen utan att den böjs är de helt torra.
4. Räkna med att färsk/torr vikt är 10/1, alltså 10g färskt blir 1g torrt.

Jag har en fråga ang. att ta egna sporer, om man lägger svamphatten på en bit alu. folie, är det viktigt att man steriliserar folien först eller är det bara att tuta och köra? När det gäller förvaring sen, måste man inte se till att påsen är steril också?
Senast redigerad av Lilabanan 2009-04-19 kl. 18:30.
Citera
2009-04-19, 20:30
Bannlyst
Jag såg en instruktionsvideo nyss och där sa de att man skulle vänta med att lägga kakorna i ett case tills dett att kakan var 100%koloniserad dvs mycel överallt.

Min kaka är till stor del koloniserad och har gett fina svampar men saken är den att de bara växer på sidorna, på burkens kant och mitt i kakan finns inget mycel utan bara verm.

1) Skulle jag ha gjort på något speciellt vis?

2) Jag anar lite rosa nyans på vissa ställen, är detta rödmögel? Hur får jag bort det?
Citera
2009-04-19, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Jag har en fråga ang. att ta egna sporer, om man lägger svamphatten på en bit alu. folie, är det viktigt att man steriliserar folien först eller är det bara att tuta och köra? När det gäller förvaring sen, måste man inte se till att påsen är steril också?

Av den videon jag såg så skulle man riva av den biten av alufolie som varit i kontakt med luft, resten kunde man använda utan att sterilisera. Skadar väl inte att koka det kan jag tänka mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in