Citat:
Ursprungligen postat av ambulantica
Jag vet inte om det räknas som growbox eller scratch, jag har blandat rismjöl och verm och lagt det i en filterlåda. När jag såg mycel tog jag bort locket och satte den i en plastpåse.
1)Jag ska plocka när ringen lossnat? Inte när jag ser ringen?
2)Ja precis hur tar jag en print?
3)Jag tror att jag får 6 stycken ganska stora typ en dm. Jag har inte riktigt råd med en fin våg just nu. Men jag kanske kan göra så att jag tar en eller två och sen fyller på?
1. jag plockar mina lite olika, ibland plockar jag dom precis då ringen håller på släppa och ibland så har den släppt helt, detspelar ingen roll.
2.Jag gjorde som så. Tog en glasburk, lade ner en bit aluminium folie i den. Drog igång ugnen på 200grader, stoppa in burken i 30min.
Efter 30 min så tar man ut burken och låter den svalna ett tag, ha inte för bråttom nu, låt den verkligen bli rumstemp!
Ta en nål som du gnider lite lätt i alkohol så den blir desinfekterad, stoppa nålen i huvudet på svampen så du kan plocka upp den med nålen när du klipper bort självaste kroppen. Klipp bort kroppen på svampen så nära hatten som möjligt. Lägg hatten på aluminiumfoliet och vänta 1-2dygn så ska du se att sporerna har trillat ner.
3.Ja testa med att ta 2st sen som du säger kan du fylla på.