2009-11-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in.my.mind
peshii: Hmm ok, tror jag väntar ett tag till såfall !

Axburx & sushi84: På plantagen i Malmö så går det inte heller att få tag på, utan det är en "säsongsgrej" menar de.

Du kan faktiskt klara dig utan både perlite och vermikulite. Om du odlar med rissubstrat så ser bara till att riset är torrt när du mixar det med rågmjöl eller hur du nu tänker göra. Perlite behöver du inte såvida du inte tänker odla från kakor.

Men det är klart, det underlättar ju.

i min odling är perlite viktig då man kör med shotgun FC och kakor från scratch, verm är mindre viktigt
Citera
2009-11-09, 19:10
Medlem
e40 har ju både perlite och verme mkt billigare än plantagen! Dock har den en fraktkostnad på 100kr ist! men jag tror iaf att det lönar sig o köpa på e40.
Citera
2009-11-09, 19:33
Medlem
sushi84: Aha ok, ja det förstår jag.

Axburx: Gör annars en sökning på weibulls hemsida så hittar du återförsäljare i din närhet
Citera
2009-11-11, 22:32
Medlem
Taftamanabags avatar
Såg en video (http://www.youtube.com/watch?v=zGQok-UnyJE&feature=related) där det borrades flera hål i terrariumet. Hur går det då att hålla en hög luftfuktighet i terrariumet?

Och fråga två, bör jag använda mig av vermikulit som man kan köpa i djuraffärer eller sådan som man kan köpa i handelsträdgårdar? Har nämligen hört att finkorning vermikulit som oftast är den sorten som används till växter inte är den sorten som bör användas då man odlar svamp med hjälp av PF-TEK.
Citera
2009-11-12, 11:13
Medlem
Her0ins avatar
hur torkar man igentligen svampen bäst?
Citera
2009-11-12, 11:33
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Her0in
hur torkar man igentligen svampen bäst?
Bäst och bäst, tror inte kvaliten ändras speciellt mkt med olika torkningsmetoder. En mörk välventilerad plats med lite papper under lär räcka skulle jag tro.
Citera
2009-11-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peshii
e40 har ju både perlite och verme mkt billigare än plantagen! Dock har den en fraktkostnad på 100kr ist! men jag tror iaf att det lönar sig o köpa på e40.

100 spänn i fraktkostnad kan man ju betala. Men att googla e40 var lika givande som att springa rakt in i en vägg. Haru någon adress?
Citera
2009-11-12, 18:46
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axburx
100 spänn i fraktkostnad kan man ju betala. Men att googla e40 var lika givande som att springa rakt in i en vägg. Haru någon adress?

www.e40bulbs.se
Citera
2009-11-13, 00:11
Medlem
Taftamanabags avatar
Då drar den första odlingen igång imorgon, ska använda mig av en flaska som innehåller 5 ml av en vätska med P. Cubensis "Golden Teacher"-sporer i. Kommer använda mig av PF-TEK och undrar hur mycket jag behöver spruta ned i varje hål?
Citera
2009-11-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
www.e40bulbs.se

Tack skaru ha. Borde jag kanske kunnat lista ut själv men vad fan. Man är ju inte direkt känd för att vara smart!
Citera
2009-11-13, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taftamanabag
Då drar den första odlingen igång imorgon, ska använda mig av en flaska som innehåller 5 ml av en vätska med P. Cubensis "Golden Teacher"-sporer i. Kommer använda mig av PF-TEK och undrar hur mycket jag behöver spruta ned i varje hål?

vilka jävla hål?
hur mkt (storlek) och vad (vermikulit?) är det i behållaren som du ska spruta in sporerna i?
Senast redigerad av peshii 2009-11-13 kl. 15:42.
Citera
2009-11-13, 17:23
Medlem
Taftamanabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peshii
vilka jävla hål?
hur mkt (storlek) och vad (vermikulit?) är det i behållaren som du ska spruta in sporerna i?

2 dl stora burkar som är fyllda med vermikulit och råsrismjöl, det kommer inte att växa något i det översta lagret (ca 2cm) då det bara består av torr vermikulit som ska fungera som en skyddande barriär. Det är fyra hål i locket som jag ska köra ned nålen igenom och sedan vidare genom det skyddande lagret med vermikulit för att spruta ut sporerna i den fuktiga delen av substratet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in