Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Så jag kan ställa growlådan precis vart som helst i lampljus eller ska det vara solljus? Jag hade tänkt att ställa lådan i mitt rum som ligger i källaren, jag har ett fönster här som är oftast täckt så jag har det mörkt i rummet 24/7. Så ska jag ta bort rullgardinerna och sen låta sol komma in i rummet, så kan lådan stå på golvet vid elementen i ett hörn men täckt ifrån direkt solljus.
Bara den står där det finns något slags ljus så är det lugnt. Ha taklampan igång då du är vaken eller någonting bara.
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Om jag ser att en svamp har vuxit avsevärt snabbare än de andra som fortfarande är pins? Kan man ta då en del av fruktkroppen, alltså färsk och lägga den i ett nytt substrat och få det koloniserat? Borde ju bli isåfall bli väldigt bra gener man överfört till substratet som det sedan kommer växa på stora fina svampar i jämn takt?
Riktigt så simpelt är det inte, önskar dock det vore det. =) Det du kan göra är att skära svampkroppen i två, i mitten av den brukar de vara ihåliga (ibland mer, ibland mindre) och det kommer växa vitt ludd inuti dem. Detta ludd är mycelium som man kan använda sig av för att spawna nytt. Dock så är det rekommenderat att man använder sig utav LGM eller någon annan spawnteknik så man ser att det inte är någon kontamination.
Och gör man sådär så är det sjukt noga med hygienen.