2007-07-28, 21:09
Medlem
det både luktar och ser ut som grönmögel och magicmushroom har även sagt att det är mögel utav dom kassa bilderna ja lyckats tagit med min mobil kamera, vet inte om att ja blir i trähus kan ha nåt att göra med att det är mer mögelsporrer som virvlar runt i huset

btw vart så förbannad på mobilen så ja beställde en digital kamera idag, bör ha den tills på onsdag så då kommerja ta kort på spawnbricken som ligger under altanen för tillfället
Citera
2007-07-28, 22:11
Medlem
Polskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neslo
det både luktar och ser ut som grönmögel och magicmushroom har även sagt att det är mögel utav dom kassa bilderna ja lyckats tagit med min mobil kamera, vet inte om att ja blir i trähus kan ha nåt att göra med att det är mer mögelsporrer som virvlar runt i huset

btw vart så förbannad på mobilen så ja beställde en digital kamera idag, bör ha den tills på onsdag så då kommerja ta kort på spawnbricken som ligger under altanen för tillfället

om de har kommet upp svamp tycker jag de är lustigt om du skulle fått mögel, för fullt kolloniserat subtrat brukar va svårt att få mögel på, hade jag en videokamera skulle jag kunnat åkt till polaren o rulla hans kakor på källar golvet o sen sattsa pengar på att dom inte får mögel. men om dom luktar mögel så är de väll mögel
Citera
2007-07-30, 16:10
Medlem
2500s avatar
Kan någon ge mig tips om hur man får en stabil temperatur, Det finns sätt att få upp värmen, men att få ned den? Jag vill inte avbryta min svampodlar karriär bara för att mitt rum skuttar mellan 23-30 gradet hela tiden på sommaren
Citera
2007-07-30, 17:19
Medlem
Ajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
Kan någon ge mig tips om hur man får en stabil temperatur, Det finns sätt att få upp värmen, men att få ned den? Jag vill inte avbryta min svampodlar karriär bara för att mitt rum skuttar mellan 23-30 gradet hela tiden på sommaren
Jag har lagt min odling å is ett tag fram tills vintern
Citera
2007-08-02, 00:57
Medlem
Yeah!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500

Värmematta kopplad till en termostat, min svampodling sviktade på 3 grader ungefär, mao helt acceptabelt.
Citera
2007-08-02, 01:54
Medlem
piratkaptens avatar
Frysa färska svampar

Jag har hört att svamparna både förlorar lite potens, samt att smaken förvärras när man torkar den.

Jag har aldrig läst om någon som helt enkelt fryser in färskplockad svamp och tinar den vid tripptillfället.
Varför gör ingen det? Finns det någon nackdel med att göra detta?
Citera
2007-08-02, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jag har hört att svamparna både förlorar lite potens, samt att smaken förvärras när man torkar den.

Jag har aldrig läst om någon som helt enkelt fryser in färskplockad svamp och tinar den vid tripptillfället.
Varför gör ingen det? Finns det någon nackdel med att göra detta?

Folk gör det (fryser in färskt) och folk äter det infrysta fryst eller upptinat. Konsistensen vid upptining blir lite slajmigare än vanligt men vad fan...
Citera
2007-08-02, 17:15
Medlem
piratkaptens avatar
Då ska jag nog våga mig på att göra en Kantarell&Cubensis-stuvning.
Det borde väll kunna vara ett ganska humant sätt att få i sig dom.

Bon apetite
Citera
2007-08-03, 14:45
Medlem
Swibbans avatar
Har en såndär cubensis growbox från elefanten här och vissa av svamparna är nu runt 8cm höga. I och med att dom inte växer spikrakt upp och börjar öppna sina hattar så slår dom emot plasten som fortfarande sitter över boxen. Vad ska jag göra åt det här? Ta av plasten?
Citera
2007-08-04, 15:12
Medlem
Swibbans avatar
Kan locka med en bild då så kanske jag får svar:

http://img146.imageshack.us/img146/3676/pict1003vl6.jpg

Ska jag ta bort plasten eller är den bra som en stöttande vägg för svamparna?
Citera
2007-08-05, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swibban
Kan locka med en bild då så kanske jag får svar:

http://img146.imageshack.us/img146/3676/pict1003vl6.jpg

Ska jag ta bort plasten eller är den bra som en stöttande vägg för svamparna?

Är det inte dags att skörda då...
Vart köpte du boxen, pellefanten eller??
Citera
2007-08-05, 14:17
Medlem
Swibbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali:Svempa
Är det inte dags att skörda då...
Vart köpte du boxen, pellefanten eller??

Jao, och varje svamp väger ca 10g så om jag låter alla dessa växa till sig blir det ca 300g första flushen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in