2011-09-01, 22:45
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
första veckan...

Det var i april om jag inte minns fel, skaffade du dig ett FB konto helt plötsligt eller sa Fs till dig att skaffa dig ett konto och kolla tråden??????
Citera
2011-09-01, 22:46
Medlem
benzo2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Du menar att det inte existerar droger i häktet och att han kanske är rökfri även nu? Att han inte fick ngt lugnande alls under tiden?

Jag fick massor när jag satt, bara man kan visa recept är det bara att ta för sig....så ser det ut på häktet
Citera
2011-09-01, 22:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Från det ena till det andra: borde inte polisen haft en topografikarta då de sökte efter MJ? Man ser snutar gå uppför berg och alla andra omöjliga ställen. Släpar man ett lik på ca 80-90 kg uppför?
Svartedalen har mkt kuperad terräng och rimligtvis borde väl polisen ha sökt runt omkring där det inte är så stor höjdskillnad.
Jag har försökt leta reda på bra kartor över området, men ej lyckats. Orienteringsklubben verkar ha bra sådana, men de finns tyvärr inte på nätet.

Och hur undersöker man mosshål egentligen? Kollade de bara om ytan var intakt?

Jag var halvvägs ned i ett sådant hål en gång (tror det var ett sådant iaf), men blev uppdragen. Det såg ut som vanlig mark, men när man gick på den så gungade det under fötterna och rätt vad det var hade jag enbart midjan ovanför marken. Det gick inte att få fäste med fötterna någonstans.

Man kan ju inte gärna ha dykare eller gräva med grävmaskin, men hur kan man egentligen kolla upp dessa utan att själv riskera livet?
Du bör kunna göra som man gör när man letar efter folk i laviner - ta en sond (en lång bambukäpp t ex) och stick ner i hålet på olika ställen. Tar det emot på ett visst djup på ett ställe men inte runt omkring det stället så ligger det sannolikt ett föremål där.
Citera
2011-09-01, 22:47
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Horgranarna gjorde nog ingen nytta. Ingen likhund letade i Lupon, bara den japanska bilen som jag aldrig lär mig att stava till.

Hyundai

Trodde du visste allt
Citera
2011-09-01, 22:48
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Horgranarna gjorde nog ingen nytta. Ingen likhund letade i Lupon, bara den japanska bilen som jag aldrig lär mig att stava till.

Gör ett experiment: försök smuggla 1 hg röka genom tullen, häng på dig massa doftgranar och se om hunden märker ngt eller ej...

(Sorry, kunde bara inte låta bli med tanke på alla experiment som varit på tapeten).
Citera
2011-09-01, 22:48
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Pratade med en Polis som jag känner och han sa att en av de poliser som har en av hundarna som var med och sökte varit ute i flera hundra timmar och sökt. Alltså även på sin fritid när han skulle ut med hunden. Han bor doch inte i närheten av Mj utan tog sig tid att åka dit och leta. Han kommer nog inte att ge upp i första taget

Kan du inte fråga polisen varför de söker just i närheten av bostaden?
Det kan väl inte vara pga. M`s vän som sagt att FS "skulle lägga henne i skogen på en djungelliknande plats" och inte heller pga av ren lathet hoppas jag.
Som sagt, varför har de fixerat sökandet just runt bostaden?
Citera
2011-09-01, 22:51
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det kan väl inte vara pga. M`s vän som sagt att FS "skulle lägga henne i skogen på en djungelliknande plats" och inte heller pga av ren lathet hoppas jag.

Det kanske inte beror på polisens lathet utan på FS lathet

Nej, men hundarna markerade inte i ngn bil + att ingen granne sett ngn okänd bil där under dessa dgr så de har väl utgått från att hon inte blivit transporterad därifrån.
Citera
2011-09-01, 22:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
Det kanske inte beror på polisens lathet utan på FS lathet

Nej, men hundarna markerade inte i ngn bil + att ingen granne sett ngn okänd bil där under dessa dgr så de har väl utgått från att hon inte blivit transporterad därifrån.

Hallå, vänta nu, Quarrel sa just att Lupon inte genomsökts av hund..
Citera
2011-09-01, 22:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Gör ett experiment: försök smuggla 1 hg röka genom tullen, häng på dig massa doftgranar och se om hunden märker ngt eller ej...

(Sorry, kunde bara inte låta bli med tanke på alla experiment som varit på tapeten).
Redan gjort. Det gick bra.
Citera
Medlem
jjagares avatar
Citat:

Han sa inte direkt att han sökte runt bostaden men trakterna kring bostaden, vet dock inte hur långt som menas med trakterna, vet inte heller vart han har varit. Men jag kan luska lite, får se om jag kan göra det i helgen kanske
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hallå, vänta nu, Quarrel sa just att Lupon inte genomsökts av hund..
Inte av likhund.
Citera
2011-09-01, 22:57
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ja, jag får väl samtala med mig själv här då eftersom alla tycks ha tappat intresser för hundspåret
Här kan man iaf läsa följande:
Citat:
Den mänskliga vittringen är så svår att förstöra. En välutbildad hund hittar tillräckligt med vittring för att sedan identifiera spårläggarens spår bland många hundra andra, även om de andra är betydligt färskare
En glasburk kan brinna in och utvändigt i dieselolja. Trots det finns det tillräckligt mycket vittring efter spårläggaren kvar för att hunden ska kunna hitta och följa hans spår

Jag såg en amerikansk dokumentär för några år sen, och i USA använder de som bekant Blodhundar.

Polisen dammsög en brottsplats, och tog ur en behållare eller ett filter från sugaren. Hunden och dess förare befann sig utomhus en liten bit ifrån polishuset. Hunden fick sniffa på "dammet".
Vad hände? Jo hunden spårade in i polishuset och raka spåret till ett rum där en anhållen man vistades, den man man hade gripit som misstänkt för brottet.
Hunden gick alltså pang på rätt gubbe, efter att ha sniffat på lite damm.
Imponerande, men så är Blodhunden världens bästa spårare.

Här tycker jag att man ofta kan läsa att polisen har misslyckats, trots att de har sökt med hund. Varför? Fel hundar kanske.
Senast redigerad av Ull-Strumpa 2011-09-01 kl. 23:20. Anledning: att jag har börjat stava så illa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in