Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Ja, jag får väl samtala med mig själv här då eftersom alla tycks ha tappat intresser för
hundspåret
Här kan man iaf läsa följande:
Citat:
Den mänskliga vittringen är så svår att förstöra. En välutbildad hund hittar tillräckligt med vittring för att sedan identifiera spårläggarens spår bland många hundra andra, även om de andra är betydligt färskare
En glasburk kan brinna in och utvändigt i dieselolja. Trots det finns det tillräckligt mycket vittring efter spårläggaren kvar för att hunden ska kunna hitta och följa hans spår
Jag såg en amerikansk dokumentär för några år sen, och i USA använder de som bekant Blodhundar.
Polisen dammsög en brottsplats, och tog ur en behållare eller ett filter från sugaren. Hunden och dess förare befann sig utomhus en liten bit ifrån polishuset. Hunden fick sniffa på "dammet".
Vad hände? Jo hunden spårade in i polishuset och raka spåret till ett rum där en anhållen man vistades, den man man hade gripit som misstänkt för brottet.
Hunden gick alltså pang på rätt gubbe, efter att ha sniffat på lite damm.
Imponerande, men så är Blodhunden världens bästa spårare.
Här tycker jag att man ofta kan läsa att polisen har misslyckats, trots att de har sökt med hund. Varför? Fel hundar kanske.