2011-08-21, 13:39
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Men i det fallet du refererar till hade de en kropp. Lite skillnad. I det här fallet måste de först bevisa att Marina över huvudtaget är död.

Så sant.

Om vi börjar med den första frågan som rätten kommer ställa sig: är det över huvud taget bevisat att Marina Johansson är död?

Någon anledning att tro att hon skulle försvinna självmant finns inte. Undersökningen av sängen ger vid handen att flera liter blod från henne funnits där, som kommit dit ungefär när hon försvann. Antar att någon rättsläkare kommer vittna om att så mycket blodförlust innebär en säker död.

Baserat på detta, vad tror du rätten kommer komma fram till avseende frågeställningen om hon är död eller inte?
Citera
2011-08-21, 13:40
Bannlyst
Citat:
Men i det fallet du refererar till hade de en kropp. Lite skillnad. I det här fallet måste de först bevisa att Marina över huvudtaget är död.

Jag tänkte helt galet..
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-21 kl. 13:47.
Citera
2011-08-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Baserat på detta, vad tror du rätten kommer komma fram till avseende frågeställningen om hon är död eller inte?

Jag tror att de kommer att komma fram till att det finns indikationer på att hon är död. Jag tror att de kommer att komma fram till att det finns indikationer på att FS kan ha varit den som bragt henne om livet.

Men kommer de att komma fram till att detta är ställt bortom allt rimligt tvivel? Det är frågan.
Citera
2011-08-21, 13:47
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Jag tror att de kommer att komma fram till att det finns indikationer på att hon är död.

Alright, hur ser din alternativa hypotes ut? Som du menar att rätten kanske inte kan utesluta. En förklaring som innefattar att hon är borta och att mycket blod från henne funnits i sängen, som kommit dit ungefär vid tiden för försvinnandet.
Citera
2011-08-21, 13:51
Medlem
Citat:
Alright, hur ser din alternativa hypotes ut? Som du menar att rätten kanske inte kan utesluta. En förklaring som innefattar att hon är borta och att mycket blod från henne funnits i sängen, som kommit dit ungefär vid tiden för försvinnandet.

Det som gör det svårt för FS är vad han själv säger. Att han inte har en aning om någonting alls. Det borde han rimligen ha om hans storry ska bli trovärdig. Han borde rimligen ha sett någonting när han kom hem. Om inte annat borde han ha reagerat på filten på sängbottnen.

Men det är helt rimligt att någon av hennes sexkontakter besökt henne på natten och bragt henne om livet. När FS sedan kommer hem så städar han undan och gör sig av med bevis och Marina. Enbart av en enda anledning - han vill åt pengarna.

Hade han kört den storryn, så hade han klarat sig tror jag.
Citera
2011-08-21, 13:55
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det som gör det svårt för FS är vad han själv säger.

Du besvarade inte min fråga. Du menar att rätten kanske inte kan utesluta att Marina Johansson lever. Jag undrar hur du menar att ett sådant scenario skulle se ut?
Citera
2011-08-21, 14:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Men det är väl rätt mycket polisen gjort som inte står med i FUP? Skallgång med 100 poliser..de hittade bland annat tre ställen i närheten av huset som var intressanta. En jordhög som såg nygräven ut spärrades av osv..en vapenhund sökte igenom FS bil etc.
Jag vet inte varför allt inte kommer med i FUP. Kanske är även grannens hus genomsökt ändå?
En vapenhund? Varifrån har du hört det? Det hade varit bättre med en likhund.

Inget hus, utom M:s egna, är genomsökt. Alla grannar utom två är förhörda. Alla förhör finns redovisade i FUP:en, även de som gav ingenting. Den ene var bortrest sedan början av juli, och kan knappast bidra till utredningen. Den andre, M:s närmaste granne, märktes inget av på hela sommaren, utom en uppgift om att en bil körde till honom i närtid till försvinnandet. Han har inte hörts av efteråt, inte heller i år.

Polisen måste ha fastighetsägarens eller hyresgästens tillstånd för att gå in och söka. Att det gjordes utan att det står i FUP:en är föga sannolikt.

Det är rimligt att anta att GM kan ha gömt M:s kropp i det huset, och det bör undersökas.
Citera
2011-08-21, 14:02
Medlem
Citat:
Du besvarade inte min fråga. Du menar att rätten kanske inte kan utesluta att Marina Johansson lever. Jag undrar hur du menar att ett sådant scenario skulle se ut?

Ja, alltså.. de har ju ingen kropp. Det de har är 2dl blod från henne. 2dl som _troligen_ har varit 2 liter. Men det måste de börja med att bevisa. Och om de klarar det så har de fortfarande ingen kropp.

Håll med om att bevisläget kunde ha varit bättre?
Citera
2011-08-21, 14:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ja, alltså.. de har ju ingen kropp.

Då ställer jag frågan till dig för 3:e gången: hur ser din alternativa hypotes ut?

Du skrev att rätten antagligen kommer fram till att det finns indikationer på att Marina Johansson är död, men att det inte går att utesluta att hon lever.

Hur menar du att hon skulle kunna leva? Försök nu fokusera på att besvara denna fråga och sedan kan vi gå vidare med närliggande diskussioner om bevisläget.
Citera
2011-08-21, 14:12
Medlem
Citat:
Hur menar du att hon skulle kunna leva?

Jag vet faktiskt inte hur jag ska svara annorlunda än jag redan gjort. Kanske förstår jag inte riktigt vad du vill ha för svar, men det svar jag kan ge är: De har ingen kropp. Därmed kan de inte bevisa att hon är död.

Det är just detta faktum som försvaret kan använda. Exakt hur deras plädering kommer att gå vet inte jag.
Citera
2011-08-21, 14:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Inget hus, utom M:s egna, är genomsökt. Alla grannar utom två är förhörda. Alla förhör finns redovisade i FUP:en, även de som gav ingenting. Den ene var bortrest sedan början av juli, och kan knappast bidra till utredningen. Den andre, M:s närmaste granne, märktes inget av på hela sommaren, utom en uppgift om att en bil körde till honom i närtid till försvinnandet. Han har inte hörts av efteråt, inte heller i år.

Polisen måste ha fastighetsägarens eller hyresgästens tillstånd för att gå in och söka. Att det gjordes utan att det står i FUP:en är föga sannolikt.

Det är rimligt att anta att GM kan ha gömt M:s kropp i det huset, och det bör undersökas.
Har polis sökt igenom brunnar i närområdet inkl. grannars tomter, gemensamma brunnar?
Citera
2011-08-21, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

En av polisens hundförare släppte ut en svart flat coated retriever ur bakluckan.

– Den är tränad i knark- och vapensök, sa hundföraren.

Under ett par timmar sökte hunden igenom huset, flera byggnader på tomten, Marina Johansson lilla gröna VW Lupo och ett område på motsatta sidan vägen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12417740.ab

(kombinerad knark/vapenhund.) Jag håller absolut med dig om att grannens hus måste varit intressant. Blir inte det huset undersökt närmsta tiden är det redan undersökt..det väller in tips till polisen enligt någon artikel..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in