2011-08-21, 13:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Blev det någon klarhet i detta? Har sök med likhundar gjorts i hela fastigheten och alla dess utskott i form av trekammarbrunnar, krypgrunder etcetera? Jag kan inte minnas att jag såg ngn redogörelse för det i fup.
Krypgrunden finns det foto på. En brunn på gården är genomsökt. Men det står inget om avloppsbrunnar eller vinden.
Citera
2011-08-21, 13:04
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Krypgrunden finns det foto på. En brunn på gården är genomsökt. Men det står inget om avloppsbrunnar eller vinden.

Jag tror att hon ligger helt nära huset. Tidsspannet är för litet för att hon ska kunna ha fraktats långt bort oavsett vem som har mördat henne. Varför har polisen inte vänt upp och ner på fastigheten?
Citera
2011-08-21, 13:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, hur kan man bli dömd utan glasklara bevis i det här landet? Jo, om det finns tillräckligt besvärande omständigheter i övrigt.

Vad fanns det exempelvis för bevis som kunde binda Ulf Olsson till mordet på Helén Nilsson? Inga uppenbara. Inget vittne, inget mordvapen, ingen brottsplats och inga blodspår. Ändå tvekande inte tingsrätt och hovrätt att döma honom för mord. Märkligt? Inte det minsta. Det fanns ingen annan tänkbar gärningsman. Inte heller finns det någon annan tänkbar gärningsman i fallet Marina Johansson.
Ulf Olsson bands till brottet mha DNA. SVT: Starkt DNA-bevis mot Ulf Olsson
Citat:
Sannolikheten att sperman som hittades i hennes kropp kom från någon annan än han är en på en miljard.
Citera
2011-08-21, 13:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag tror att hon ligger helt nära huset. Tidsspannet är för litet för att hon ska kunna ha fraktats långt bort oavsett vem som har mördat henne. Varför har polisen inte vänt upp och ner på fastigheten?
Det är fysiskt rätt svårt, och det är inte säkert att kroppen ramlar ur för det.

Närmaste grannens hus är inte heller genomsökt.
Citera
2011-08-21, 13:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ulf Olsson bands till brottet mha DNA.

Ja och nej. För våldtäktsbrottet ja, men något glasklart bevis för att han mördat henne var det inte. Omständigheterna var dock sådana att det inte var tänkbart att någon annan skulle kunna ha utfört mordet.

Precis samma resonemang kan man applicera i det här fallet. Det finns inte en alternativ gärningsman så långt ögat kan nå.
Senast redigerad av Quoter 2011-08-21 kl. 13:13.
Citera
2011-08-21, 13:14
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nej, menar du då, att det är bra att han röker hasch, det måste ju vara en garanti då för att han håller sig lugn? Att han drogar ned sig? Hoppas han har råd med sitt hasch då....som andra skrivit kanske det var avsaknaden av hasch som fick honom att i ren frustration ta livet av Marina som kanske irriterade honom av någon orsak.

Riktigt så enkelt är det inte. Avsaknad av droger var garanterat inte huvudanledningen till att MJ miste livet.
Man blir på dåligt humör, är mer lättirriterad etc. om man är van rökare och så en dag är benke och redan har skrapat pipan ren intill träet, men det leder inte till mord. Hans humör i kombination med bråket, hans situation, missnöje med födelsedagen etc. blev kanske för mkt i samband med detta och det gick överstyr. Om det nu är han som tagit livet av MJ.

Att man tar droger för att hålla sig lugn är inte detsamma som att vara aggressiv utan droger. Oftast handlar lugnet man vill uppnå, om en inneboende rastlöshet man vill dämpa.

Har man varit utan droger under en längre period är det lättare att hantera än just i början, och därför måste man inte ta droger hela livet för att förhålla sig lugn. Det gäller att rida ut första stormen och hitta alternativa vägar som gör att man mår bättre.

Det bästa hade väl varit om han fick amfetamin eller cannabis utskrivet av läkare om han mår bättre av det. Då blir det plötsligt legitimt och dessutom billigare.
Citera
2011-08-21, 13:16
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Jag ska inte tjata om det..men du har väl läst förhören med hans tidigare flickvänner? Ser du inte ett mönster och blir du inte orolig när han tidigare tagit reda på deras koder och snott så mycket pengar det går? Det är vid åtminstone ett sånt tillfälle han erkänt, så oskyldig är han inte..Han var ju "kär" i dem också, och nu han har redan din kod. Inte för att pengar är viktigast men ändå..en människa ändrar sällan sitt mönster och det gäller inte enbart pengar.

Det förutsätter att man har pengar på kontot också

(säger jag utan att antyda ngt särskilt)
Citera
2011-08-21, 13:16
Bannlyst
Citat:

Men det är väl rätt mycket polisen gjort som inte står med i FUP? Skallgång med 100 poliser..de hittade bland annat tre ställen i närheten av huset som var intressanta. En jordhög som såg nygräven ut spärrades av osv..en vapenhund sökte igenom FS bil etc.
Jag vet inte varför allt inte kommer med i FUP. Kanske är även grannens hus genomsökt ändå?
Citera
2011-08-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ja och nej. För våldtäktsbrottet ja, men något glasklart bevis för att han mördat henne var det inte. Omständigheterna var dock sådana att det inte var tänkbart att någon annan skulle kunna ha utfört mordet.

Precis samma resonemang kan man applicera i det här fallet. Det finns inte en alternativ gärningsman så långt ögat kan nå.

..förutom den stora mängd "sexkontakter" inom bdsm som Marina hade. Om FS talar sanning skulle någon av dem kunna ha besökt henne den aktuella natten. FS kanske bara städade undan då han kom hem och såg eländet.

Inte så troligt, men helt klart möjligt.

Hur ska de kunna bevisa att det INTE var så?
Citera
2011-08-21, 13:21
Medlem
maskrooss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det förutsätter att man har pengar på kontot också

(säger jag utan att antyda ngt särskilt)

mina 200 spänn på kontot skiter ja faktiskt i... skulle de en dag vara väck så kommer ja inte gråta, jag lovar
Citera
2011-08-21, 13:26
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Om FS talar sanning skulle någon av dem kunna ha besökt henne den aktuella natten. FS kanske bara städade undan då han kom hem och såg eländet.

Inte så troligt, men helt klart möjligt.

Hur ska de kunna bevisa att det INTE var så?

Ulf Olssons försvarsadvokat försökte sig på samma typ av förklaring, "det kanske var någon annan som utförde mordet och att omständigheterna mot min huvudman är en slump".

Vi vet alla hur stor hänsyn tingsrätten och hovrätten tog till den förklaringen; ingen alls.
Citera
2011-08-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ulf Olssons försvarsadvokat försökte sig på samma typ av förklaring, "det kanske var någon annan som utförde mordet och att omständigheterna mot min huvudman är en slump".

Vi vet alla hur stor hänsyn tingsrätten och hovrätten tog till den förklaringen; ingen alls.

Men i det fallet du refererar till hade de en kropp. Lite skillnad. I det här fallet måste de först bevisa att Marina över huvudtaget är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in