2011-08-21, 14:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
En av polisens hundförare släppte ut en svart flat coated retriever ur bakluckan.

– Den är tränad i knark- och vapensök, sa hundföraren.

Under ett par timmar sökte hunden igenom huset, flera byggnader på tomten, Marina Johansson lilla gröna VW Lupo och ett område på motsatta sidan vägen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12417740.ab

(kombinerad knark/vapenhund.) Jag håller absolut med dig om att grannens hus måste varit intressant. Blir inte det huset undersökt närmsta tiden är det redan undersökt..det väller in tips till polisen enligt någon artikel..
Den tilltalades bil är alltså inte genomsökt med likhund.
Undrar om polisen gör mer nu när förundersökningen är avslutad.
Citera
2011-08-21, 14:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Jag vet faktiskt inte hur jag ska svara annorlunda än jag redan gjort. Kanske förstår jag inte riktigt vad du vill ha för svar, men det svar jag kan ge är: De har ingen kropp.

Alright, du menar att det inte går att utesluta att hon kanske lever någonstans i Sverige, eller i utlandet eller kanske i ett annat universum? Samtidigt som den tekniska undersökningen av henne säng med styrka talar för att hon förlorat flera liter blod i den, vid tiden för försvinnandet? Till detta kommer att hennes anhöriga kommer vittna om att hon aldrig skulle ge sig av någonstans utan att höra av sig?

Visst är det en abstrakt (och häftig) tanke alltid - att hon kanske lever någonstans utan att ge ifrån sig några livstecken - men jag tror nog att det stannar vid att vara just en abstrakt tanke och ingenting annat.

Svenska domstolar sysslar dock inte så mycket med att tänka i termer av abstrakta tankar, man centrerar tänkandet kring vad som är rimligt och vad som är inte är det. Det är just därför som det heter: ställt utom rimligt tvivel.
Citera
2011-08-21, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det är det jag inte vet. Jag kan inte påminna mig om att jag läst i FUP att bilen undersökts av vapen/narkotikahund heller.
Citera
2011-08-21, 14:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag håller med om att fhl B*rry N*jding bjöd på många skratt när man läste fup, men om man bortser från det och istället funderar lite över konsekvenserna av att en sådan virrhjärna får hålla förhör så blir man lite nedstämd.

Hur fungerar det egentligen, gör man en bedömning på poliskontoret om vilken förhörsledare som är bäst lämpad för varje person som är misstänkt? I det här fallet tror jag tveklöst att en kvinnlig fhl hade varit att föredra, eller åtminstone någon som hade en gnutta mer insikt i psykologi och som hade kunnat identifiera FS´s soft spots.

I det här läget hade det t.ex. varit bra att snacka lite skit om Marina och hennes familj med FS, låtsats förstå hans "problem" med familjen och Marinas BDSM-intresse för att skapa ett förtroende. Invagga honom i känslan av att han är en utsatt och för-fördelad människa och att vem som helst kan förstå att han en dag "fick nog" och tog bort Marina.

B*rry verkar ju ha klivit rakt ut ur en pilsnerfilm.

Att förhöra en person som F är inte lätt. Han är narcissistisk vilket gör att han försöker skylla saker på "andra" och är inte intresserad av att diskutera sina egna tillkortakommanden. Man blir inte "bästis" med honom för att man sitter i i timtal och diskutera annat. Tvärtom är det precis vad han själv försöker göra. Han hade varit medgörlig och trevlig så länge man pratat skit men så fort de kommit in på något som har med MJ att göra hade han varit på sin vakt. det märker man när han försöker vinna tid på att säga "bra fråga"... Tills lut vägrar han prata över huvud taget eftersom han får svårt att hålla reda på sina lögner.
Hade en kvinnlig psykolog förhört honom skulle resultatet bli ungefär detsamma. Han hade snart föraktat även denne.
Citera
2011-08-21, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det är det jag inte vet. Jag kan inte påminna mig om att jag läst i FUP att bilen undersökts av vapen/narkotikahund heller.
Det är riktigt, det står ingenting om det. Men det står att Hyundaien är genomsökt med likhund.

FUP s. 199, Övrig information:
Citat:
Bilen anträffades på pendelparkeringen i Stora Höga 2010-08-05 och bärgades därifrån till tekniska rotelns undersökningsgarage.

Bilen var låst vid anträffandet och öppnades i undersökningsgaraget av assistanskåren med hjälp av luftkudde och krok, engångshandskar och munskydd användes. Vid öppnandet gick larmet igång. Pluspolen på batteriet kopplades ur i samband med detta.

Bilen anträffades med backen ilagd och handbromsen dragen.

Före den tekniska undersökningen utfördes ett sök med likhund.
Inga markeringar gjordes, se separat pm från hundförare.
(egen fetstil)

Samma personer undersökte Lupon.
FUP s 214, Övrig information:
Citat:
Bilen undersöktes initialt 2010-08-04 när den stod uppställd på Övre Röra. Då fotograferades bilen och en yxa mellan framstolarna säkrades.
Skillnaden är uppenbar.
Citera
2011-08-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Visst är det en abstrakt (och häftig) tanke alltid - att hon kanske lever någonstans utan att ge ifrån sig några livstecken - men jag tror nog att det stannar vid att vara just en abstrakt tanke och ingenting annat.

Det tror jag också. Men det spelar ingen roll. Bevis måste fram och om försvaret lyckas med konststycket att misskreditera den bevisning som finns, så blir det svårt för åklagaren.
Citera
2011-08-21, 14:46
Medlem
Guardian Angels avatar
Angående domen då barnet kränktes - var hittar man den?
Är det Alingsås tingsrätt?
Citera
2011-08-21, 14:51
Medlem
Citat:
Samma personer undersökte Lupon.

I blocket-annonsen för Lupon står att läsa att de har bytt batteriet. Kanske var det så att bilen inte gick att starta när polisen undersökte den, och de därmed drog slutsatsen att den bilen inte använts.

Tragiskt i så fall.
Citera
2011-08-21, 14:54
Bannlyst
Citat:
Det tror jag också. Men det spelar ingen roll. Bevis måste fram och om försvaret lyckas med konststycket att misskreditera den bevisning som finns, så blir det svårt för åklagaren.

Här kan du läsa vad förre överåklagaren Sven-Erik Alhem tycker om polisarbetet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4644468
Citera
2011-08-21, 14:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I blocket-annonsen för Lupon står att läsa att de har bytt batteriet. Kanske var det så att bilen inte gick att starta när polisen undersökte den, och de därmed drog slutsatsen att den bilen inte använts.

Tragiskt i så fall.
Batteriet räckte för att starta bilen, FUP sid 215:
Citat:
Då bilen startas hörs läckage från avgassystemet intill motorn.
Det står inget om att den provkördes.

Påminn mig i nästa tråd att citera hela FUP:en på en gång, så man slipper ta bit för bit.
Citera
2011-08-21, 15:23
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Har de använt någon likhund över huvud taget (förutom med "Hundayen")?
I min enfald trodde jag att alla hus, marker, bilar etc. var genomsökta med likhundar.
Det är verkligen katastrofalt om inte ens det är gjort.
Citera
2011-08-21, 15:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Har de använt någon likhund över huvud taget?
I min enfald trodde jag att alla hus, marker, bilar etc. var genomsökta med likhundar.
Det är verkligen katastrofalt om inte ens det är gjort.
Se ovan, den andra bilen är undersökt med likhund.

TIllägg: GT: Likhundar i jakten på försvunna Marina, 31
Senast redigerad av Quarrel 2011-08-21 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in