2011-08-19, 15:58
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Frågan var hur de kan sälja bilen då MJ inte är dödförklarad och då det faktiskt finns möjlighet att FS kan hävda att det var hans bil och vilja få en del av beloppet den säljs för. Det sistnämnda kommer troligtvis inte hända, men i alla fall.

Att han är en parasit håller jag med om.

Ja, det är lite märkligt att de kan sälja hennes ägodelar innan hon dödförklaras, är det säkert att hon inte blivit det? Kan hennes pappa ha papper på skulder som MJ hade till honom?

Så vida inte FS kan bevisa att de var hans bil (det är flera som påtalat att hon betalt den), någon form av dokument, antingen på att han äger bilen eller att han hade pengar att köpa bilen för så är det kört för hans del att påstå att det är hans. Han har ju inte enligt sambolagen heller bidragit med sin del till hushållet. Hon har betalat sina räkningar, huset (hennes pappa) och mat. Så, vad har han betalat? Hans ynka inkomst har ju gått till cigaretter och knark. Han vore omåttligt korkad om han ens försöker hävda sin rätt till bilen. Jag kan tänka mig att bilen köptes in för att han skulle kunna ta sig till jobbet och hon lade ut pengarna - som han aldrig betalat tillbaka.
Just hans kontrollbehov i hennes kontor kan tyda på att det finns papper som inte är till hans fördel.
Citera
2011-08-19, 16:22
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Sängkläderna hittades i anslutning till den rastplats där "nattarbetaren" Lennart såg kalsongmannen, 100 meter från Statoil Spekeröd. FUP 390.

shit... är det där som är Spekeröds rastplats?

Genomförde saksök med Fight vid den aktuella soptunnan utan resultat. Ökade därefter
sökområdet och ca hundra meter därifrån, (se skiss), gör hunden en svag markering på en sko
som ligger i en påse. Ca 1,5 meter bredvid påsen ligger sko nummer två. I påsen ligger även en
svart t-shirt och två strumpor. Två oöppnade Falcon Export ligger i en systembolagspåse
bredvid sko nummer två.
Ca 5 meter ovanför fyndplatsen ligger gamla täcken, kuddar och lakan i en hög. Med tanke på
vädret som varit är det svårt att säga hur länge det legat där.

Fup sid 89)

Är det inte kameraövervakning där på natten?
Citera
2011-08-19, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
shit... är det där som är Spekeröds rastplats?

Genomförde saksök med Fight vid den aktuella soptunnan utan resultat. Ökade därefter
sökområdet och ca hundra meter därifrån, (se skiss), gör hunden en svag markering på en sko
som ligger i en påse. Ca 1,5 meter bredvid påsen ligger sko nummer två. I påsen ligger även en
svart t-shirt och två strumpor. Två oöppnade Falcon Export ligger i en systembolagspåse
bredvid sko nummer två.
Ca 5 meter ovanför fyndplatsen ligger gamla täcken, kuddar och lakan i en hög. Med tanke på
vädret som varit är det svårt att säga hur länge det legat där.

Fup sid 89)

Är det inte kameraövervakning där på natten?

Ja, fynden gjordes på Spekeröds rastplats. Frågan är om fynden togs omhand?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3445873

Vila och rekreation? Det kanske är JK som lagt ut kuddarna?
Citera
2011-08-19, 18:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
I den sydligaste delen av fläcken fick de fram dna. Det är väl den del av fläcken som inte täcktes av inkontinensskyddet?
Det ser man särskilt på sid 703 bild 6.
Tänk om han lagt på ett skydd till som täckte hela fläcken? Då hade de kanske inte fått fram något dna alls..

De hade t ex problem med detta i Thailand efter tsunamin. De hann inte dna-testa alla dessa prover då bakterierna och möglet tog över där nere i värmen.
Det förklarar inte varför det inte fanns något användbart DNA i blodfläcken på golvet. Kan det vara tvärtom, att DNA i blodet ovanpå resårbotten skyddades av filtarna? I så fall kan allt blod komma från M.
Citera
2011-08-19, 18:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, fynden gjordes på Spekeröds rastplats. Frågan är om fynden togs omhand?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=3445873

Vila och rekreation? Det kanske är JK som lagt ut kuddarna?
Det verkar inte som om kamerabilder kollades vid första undersökningen 2010-08-13, det står iaf inget om det i FUP:en. Vid den förnyandet i januari, alltså när sängkläderna blev intressanta, fanns knappast någon inspelning kvar.

Förbaskat synd att polisen inte gjorde ett ordentligt jobb från början. Det här fallet hade varit mycket enklare då.
Citera
2011-08-19, 18:27
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det verkar inte som om kamerabilder kollades vid första undersökningen 2010-08-13, det står iaf inget om det i FUP:en. Vid den förnyandet i januari, alltså när sängkläderna blev intressanta, fanns knappast någon inspelning kvar.

Förbaskat synd att polisen inte gjorde ett ordentligt jobb från början. Det här fallet hade varit mycket enklare då.

Det förefaller som att polisen i aug-10 låste sig i sin ingångshypotes och blev kvar där tills blodet i sängen upptäcktes.
Citera
2011-08-19, 18:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yznof
Det var det jag reagerade på när du skrev att polisen bara hade hittat ca: 2 dl blod.

Ang hjulspåren, 90 / 120 cm bredd. Det låter mer som en åkgräsklippare. Hade Marina en sådan?
Det verkar inte vara samma hjulspår som går från gården.

Det finns ingen åkgräsklippare i FUP:en, bara en handgräsklippare. Att döma av gårdens skick tycks inte gräsklippning vara prioriterat.

Undrar hur avståndet kan variera? Har Kling och Klang mätt från varsin ände av en tumstock på 210 cm?
Citera
2011-08-19, 19:01
Bannlyst
Citat:

Jag svarar även här om blodet. Jag kan inte komma på någon bättre teori än den jag hade att dnat blivit förstört. Vi får se om blodfläcken kommer ifrågasättas under rättegången.

Vi vet inte om sängkläderna som hittades har kollats. Verkar det troligt att FS skulle gömma kropp och bäddmadrasser så noga, men lägga deras gemensamma, blodiga? sängkläder på en välbesökt rastplats? Hur tänkte han då i så fall?

Edit: Polisen hämtade L redan på natten efter tipset. 00.15, bara timmar efter att han tipsat dem. Då såg platsen städad ut och de hittade ingenting. Det betyder väl att "skräpet"hunden hittade kommit dit efter detta?
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-19 kl. 19:17.
Citera
2011-08-19, 19:10
Medlem
mercys avatar
Citat:
Bl.a. i FUP 810:

Tidigare arbetsgivaren berättar att FS bodde kvar i Sollebrunn och behövde ta sig till jobbet.I början körde han moppe för han hade inget körkort, men när han fick tillbaks körkortet skaffade han sig en Lupo. Arbetsgivaren förstod det som att MJ bekostat köpet av Lupon.

Det verkar som hon var snäll nog att köpa bil åt honom för att underlätta hans transport. Oavsett vad så har hon inte köpt Lupon för eget bruk.

Fast detta med bilen är egentligen off topic, men ändå ganska märkligt.

Jag förslog flakmoppe som transportmedel, detta var ingen flakmoppe förvisso, men en moppe likväl. Undrar om FS hade den kvar?

Citat:
Det verkar inte vara samma hjulspår som går från gården.

Det finns ingen åkgräsklippare i FUP:en, bara en handgräsklippare. Att döma av gårdens skick tycks inte gräsklippning vara prioriterat.

Undrar hur avståndet kan variera? Har Kling och Klang mätt från varsin ände av en tumstock på 210 cm?

Om en åkergräsklippare hade dugit som transportmedel borde väl en moppe duga minst lika bra
Verkar vara en äkta "naturtomt" som slås med lie 1 ggr per år
Senast redigerad av mercy 2011-08-19 kl. 19:13.
Citera
2011-08-19, 19:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag svarar även här om blodet. Jag kan inte komma på någon bättre teori än den jag hade att dnat blivit förstört. Vi får se om blodfläcken kommer ifrågasättas under rättegången.

Vi vet inte om sängkläderna som hittades har kollats. Verkar det troligt att FS skulle gömma kropp och bäddmadrasser så noga, men lägga deras gemensamma, blodiga? sängkläder på en välbesökt rastplats? Hur tänkte han då i så fall?

Edit: Polisen hämtade L redan på natten efter tipset. 00.15, bara timmar efter att han tipsat dem. Då såg platsen städad ut och de hittade ingenting. Det betyder väl att "skräpet"hunden hittade kommit dit efter detta?
När platsen såg städad ut, 2010-08-08 kl 00:15, var FS häktad. Han släpptes 2010-08-13 och fick besöka bostaden, men han fick inte med sig några sängkläder.
Citera
2011-08-19, 19:31
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JANNE.GILJOTIN
va kan en helikopter göra nu ett år senare? om hon flutit upp dårå förstås eller hittats alive and kickin

Vägleda personer på marken som letar efter något ???
Citera
2011-08-19, 20:14
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomensfar
Jag såg nu att lupon ligger ute på blocket till försäljning, jag letar efter en mindre bil, så det var en slump att jag såg den, pris 37000, men den bilen skulle jag inte vilja ha.

http://www.blocket.se/goteborg/Vw_lupo_33903251.htm?ca=16&w=2&last=1

Ett riktigt överpris! Och detta helt utan att ha använts som "transportfordon"..

Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Bilen verkar svårsåld, annonsen är från 28 juni.

Det betyder säkert inget men nackskydden till baksätet saknas, även på bilderna i FUP:en. Är det en sådan modell där de måste tas bort för att kunna fälla ryggstödet?

Det har talats om att anledningen till att X-Per bor i kåken är att den inte kan säljas förrän MJ är dödförklarad, hur kan då bilen säljas?

Information med ringa betydenhet: I annonsens fordonsfakta anges bilens färg som silver.

Dels är det ett saftigt överpris, men sedan så finns det flera stora frågetecken kring bilen som att det egentligen är en SDI-modell, och inte en TDI som det står i faktadelen. Sedan färgen som är illgrön, men som står som silverfärgad.

Nackstöden måste tas bort om baksätet ska kunna fällas. Hade själv en Lupo 3L TDI tidigare, så jag är helt hundra på bilmodellen och alla detaljer där. Jag har till och bilder på min Lupo utanför Marinas hus, när det begav sig..

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och om varken bil eller kärra använts; om han i stället släpat henne på en presenning; ut från sovrummet, vidare genom vardagsrummet... (redan här börjar han bli rejält trött). Vilken är sedan närmaste vägen ut på tomten, och vart/åt vilket håll är lämpligast att fortsätta släpandet med tanke på terrängen? - Västerut, t ex åt snickarboden till, är det en möjlig släpväg? - Norrut?

I FUP, s. 125ff, norra garaget, ses f.ö. en gammal rostig magasinkärra av något slag (som tycks sakna ett hjul; däck). - Helvete, så mycket skit det ligger överallt, både ute och inne.

Den där stålrampen som ligger i trappan ska man nog inte fästa alltför stort avseende vid. Det är nog som Fredrik säger, att han ville ha en ramp för att kunna köra sand och material från den övre delen av tomten. Sedan skaffar man nog inte en hel stålramp bara för att kunna köra iväg ett endaste kolli för ett enda tillfälle.

Som svar på din undran då: jag hade nog tagit ut henne genom köksdörren, den vid altanen, och sedan tagit direkt vänster och ner för rampen, oavsett om det funnits en ramp eller inte. Västerut mot snickarboden är nog ingen direkt lämplig väg, inte ens om man släpar något efter sig. Alldeles för brant och otillgängligt med buskage och sly. Sedan är det alldeles för högt ner till grusvägen, så den mest troliga transportvägen är nog trappan och sedan runda det där lilla korta garaget och fortsätta ner för grusvägen. Så, först norrut och sedan 160 grader västerut enligt min uppfattning.

Citat:
Gör man en bilvärdering med reg. numret så ligger privatpris på 10-15.000:- och hos bilhandlare 19.000:-

Med det priset + bilens tidigare historik så blir den nog ganska svårsåld.

Såg att fronten är fixad. Men undrar om oljeläckaget i växellådan är fixat.. Sedan var de gamla mögliga sätena kvar.. Ingen bil som jag ens skulle vilja ha för 10.000:-.. 37.000:- får man en riktigt fin Lupo 3L TDI med färre mil - utan mögel i framstolarna! SDI är snikmodellen av 3L TDI.. Alltså utan turbo eller den där sköna halvautomatiska växellådan som TDI har.
Senast redigerad av Disponenten 2011-08-19 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in