2011-08-23, 15:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Då känns det å andra sidan inte som som den släpper igenom så bra heller?

Nej, men madrassen släppte väl inte igenom, eller, det hade väl runnit på sidan?

Vi vet ju inte alls hur blodet kommit igenom då vi inte har kunnat se madrassen, det blir mest spekulationer.
Citera
2011-08-23, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Försvarsadvokaten: "– Jag vill även peka på att Marina hade en god ekonomi och medel att hålla sig undan utomlands, säger Michael hansson."

Ska de försöka hävda att hon lever och håller sig undan alltså? Är inte det lite puckat?

Kanske inte..Marina blev väl aldrig efterlyst internationellt? I så fall kan det vara ännu en miss som gynnar försvaret?

Tror att polis har lyssnat lite för mycket på familjen? Det blir lite dubbelt när de påstår att MJ aldrig skulle åka någonstans utan att meddela sig, men samtidigt får systern i uppdrag att kolla med blomvattnaren (inte moderatorn ) utan grannen på Mallorca om MJ varit där..
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-23 kl. 16:09.
Citera
2011-08-23, 16:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Vad vill åklagaren ha sagt med polisvittnet, att de letat men inte har hittat något kan väl knappast FS skyllas för?
Citera
2011-08-23, 16:12
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Linda Hjertén, reporter: Vi fick inte se hela filmen.
Lagmannen avbröt med orden:
– Ska vi se blodet torka också?
Men av det jag läst i förundersökningen och av det jag såg på filmen så använde de sig av någon som vägde ungefär lika mycket som Marina för att se hur vikten fördelades på madrassen.
Sedan hällde de blod med en viss hastighet i håligheten med tyngden av ett huvud över.
Fläcken motsvarade cirka två liter blod. Drygt har åklagaren sagt, det kan vara mer

lite komiskt

Kära maskroos det finns inget komiskt i det här. Hoppas att du verkligen tänker dig för i denna relation oavsett vad rätten kommer fram till
Citera
2011-08-23, 16:15
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Kanske inte..Marina blev väl aldrig efterlyst internationellt? I så fall kan det vara ännu en miss som gynnar försvaret?

Tror att polis har lyssnat lite för mycket på familjen? Det blir lite dubbelt när de påstår att MJ aldrig skulle åka någonstans utan att meddela sig, men samtidigt får systern i uppdrag att kolla med blomvattnaren (inte moderatorn ) utan grannen på Mallorca om MJ varit där..
Jag tycker inte det är dubbelt, de har väl i panik tänkt på alla möjliga och omöjliga scenarier.
Systern Carina åkte ju t.o.m. till Mallis och kollade efter henne personligen.

Det visade sig ju också slutligen att Marina inte åkt bort utan att meddela sig.
Citera
2011-08-23, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Kära maskroos det finns inget komiskt i det här. Hoppas att du verkligen tänker dig för i denna relation oavsett vad rätten kommer fram till

Håller med helt...tycker det är uttalandet var respektlöst mot de anhöriga.
Citera
2011-08-23, 16:17
Medlem
jarlens avatar
Citat:
Försvarsadvokaten: "– Jag vill även peka på att Marina hade en god ekonomi och medel att hålla sig undan utomlands, säger Michael hansson."

Ska de försöka hävda att hon lever och håller sig undan alltså? Är inte det lite puckat?

Jag regerade också på det.

Om hon håller sig undan självmant, t.ex. utomlands så undrar man ju varför inga fler uttag har gjorts och hur länge klarar man sig på 10000kr? En flygbiljett och max några veckor på enkla boenden. Sen kan man förstås börjar jobba och betala för sig kontant.

Men det stämmer inte direkt med den bilden man fått av Marina (fotograf, tar alltid med sig datorn etc. etc.). Att hon skulle kastat sitt kontokort och gått underjorden är ju mer bortom rimligt tvivel än mord. Där skulle man behöva en rejäl bevisföring för den alternativa förklaringen
Citera
2011-08-23, 16:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Då känns det å andra sidan inte som som den släpper igenom så bra heller?
Helt korrekt; ju mer "mättad" bäddmadrassen är på damm och andra partiklar, desto mindre blod har förmått tränga ned i underliggande resårbotten. - Var det inte också så att fler inkontinensskydd saknades? - Enligt barnens mor så fick FS med sig 3-4 st (FUP, s. 874). Och enligt förhör med FS (FUP, s. 1069) så finns endast ett skydd kvar (äv. FUP, s. 240).

Det absorberingstyg som låg som ett läskpapper över resårbottnen har förmodligen inköpts av MJ (FUP, s. 668). Därmed skulle 2-3 inkontinensskydd ha använts av mördaren för att suga upp det värsta blodet på bäddmadrasserna.
Citera
2011-08-23, 16:19
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Håller med helt...tycker det är uttalandet var respektlöst mot de anhöriga.

Så är det men samtidigt så ger det även en bild över hur lagmannen har tolkat åklagarens framställan. Jag uppfattar inte att han verkar speciellt imponerad av dagen då han tidigare idag sagt att allt som åklagaren hittills har presenterat inte har varit besvärande för den åtalade samtidigt som han efterlyste de vassa bevisen.

När de kom så tröttnade han även fort på dessa filmer.

Filmerna är tradiga men de innehåller inget av värde. Det värde som filmerna ger är slutsatser man kan dra av det man har sett.
Citera
2011-08-23, 16:24
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarlen
Citat:

Jag regerade också på det.

Om hon håller sig undan självmant, t.ex. utomlands så undrar man ju varför inga fler uttag har gjorts och hur länge klarar man sig på 10000kr? En flygbiljett och max några veckor på enkla boenden. Sen kan man förstås börjar jobba och betala för sig kontant.

Men det stämmer inte direkt med den bilden man fått av Marina (fotograf, tar alltid med sig datorn etc. etc.). Att hon skulle kastat sitt kontokort och gått underjorden är ju mer bortom rimligt tvivel än mord. Där skulle man behöva en rejäl bevisföring för den alternativa förklaringen
Instämmer, lönen lär väl ha upphört att komma in på kontot tämligen omgående. Några fonder har inte sålts av, det hade framgått av utredningen. Några större kontanta medel har inte nämnts heller.
Detta var ett riktigt korkat uttalande av Hansson, kommer det fler?
Citera
2011-08-23, 16:27
Medlem
FetFulElaks avatar
Jaha... det verkar avgjort. Han blir inte dömd.

Citera
2011-08-23, 16:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Instämmer, lönen lär väl ha upphört att komma in på kontot tämligen omgående. Några fonder har inte sålts av, det hade framgått av utredningen. Några större kontanta medel har inte nämnts heller.
Detta var ett riktigt korkat uttalande av Hansson, kommer det fler?

Jag tror inte han ens själv tror på detta, men det handlar om att så tvivel.

Dessutom kan man fundera över varför ingen internationell efterlysning gått ut då man haft vetskap om att Marina haft flera kontakter i andra europeiska länder. Från början fanns det ingen indikation på att hon var död, annat än från anhörigas uttalanden, då det var först flera månader senare som man hittade blodet.

Jag tror att polisen redan från första dagen var övertygade om att hon var mördad och att FS var skyldig. Det har inneburit att de inte har aktivt letat efter andra scenarier eller alternativa gärningsmän.

De har förhört och även frågat om alibi för vissa av hennes nätkontakter, men känner de verkligen till alla nätkontakter samtidigt som hon även hade ett stort kontaktnät av män i den fysiska världen.

Efter dagens inledning så har jag vägt över igen till att det inte alls är lika säkert att han blir dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in