Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Detta är en sak som jag tycker är så konstigt. Jag har inte plöjt igenom hela fupen än, så kanske har jag missat något i slutet.
Jag hade såklart förstått att polisen klassade försvinnandet som en mordutredning så fort, om de hittat blodet med en gång. Nu gjordes ju inte fyndet förrän i januari i år.
Vad var det alltså som gjorde dem så säkra på att det handlade om mord, redan i augusti 2010?
Jag hade fel om blodfyndet, men övriga parametrar talade för att hon knappast försvunnit självmant. Dels som jag sade, de omvittnade grälen och hur Marina berättat att hon skulle grävas ner i en djungelliknande skog. Sedan det faktum att hennes vänner och familj var öppet rädda för honom. Carina som till och med hade med sig ett bollträ, om något skulle gå fel. Polisen hade mycket på fötterna redan från början när man klassade fallet som en mordutredning.
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Om du nu tror att du sitter på information som inte polisen haft, varför har du inte kontaktat dom??...
Det har jag alltså redan gjort: "Tidigare bekant med Marina."
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Absolut. Jag tycker bara det är väldigt konstigt att båtspåret inte verkar vara utrett överhuvud taget. Existerar denna båt borde den använts om kroppen dumpats till havs.
Man har vad det verkar inte ens bemödat sig att ringa upp vittnet Fred och komplettera uppgiften om resväg till båtplatsen. Detta har han berättat i förhör men det har inte kommit med tydligt nog på förhörsbandet för att kunna återges på utskriften.
Det kan ju vara så att fruktlösa försök att finna denna båt står att läsa om i slasken.
Fred är dessutom kallad att vittna så man verkar ha tilltro för honom.
Även om det kan tyckas att Fred är överentusiastisk och "ständigt kommer nya fakta", så har jag en stor förståelse för att han faktiskt är på rätt väg. Att han inte pratar strunt någonstans. Nu när jag själv läser FUP så upptäcker jag flera nya detaljer som får mig att komma nya saker om Marina. Saker som jag har glömt. Som att hennes sovrum var som en smältdegel och att visst gillade att vara ute i skogen. Många har nämnt att hon INTE var någon naturmänniska, men det är helt fel enligt min uppfattning. Marina gillade absolut att vara ute på långa skogspromenader också. Däremot så var skogen i Svartedalen ingen plats som hon spontant gillade att vandra i. Vi var istället uppe en hel del i Skatås- och Delsjöområdet. Även Marstrand besökte vi vid ett par tillfällen. Jag har en liten kort videosekvens med henne därifrån som jag skulle kunna lägga upp om intresse finnes. Säg bara var jag ska lägga upp den, förutom YouTube eller Vimeo. Men tillbaka till Fred och hans trovärdighet. Jag tror att man kommer att ha nytta av honom i Tingsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av Medeasdotter
Tack för det! VEM säger detta? VEM har hon berättat det för? I brevet skriver hon ju till F.S att han vet mer om henne än någon annan.
Antagligen farsan hon ville puckla på
JAG - Disponenten - säger det! Vi hade alltså många intressanta och hypotetiska samtal om precis allt möjligt, och det var då Marina en gång berättade att hon haft en slags fascination över hur det skulle kännas att slå en annan människa i ansiktet med full kraft - vilket hon enligt egen utsago också har gjort. Tror att det genom Darkside som hon fått kontakt med en sådan person. För min del så kändes hela den grejen både skrämmande och sjuk, så det var väl också det som fick mig att dra mig tillbaka. Det och många andra saker som kändes destruktiva och tillräckligt svarta för att jag inte kände mig trygg med henne. Vi delade inga sådana intressen alls, utan vår bekantskap bestod bland annat av matlagning, filmtittande, skogspromenader, utflykter och så vidare. Det förekom aldrig några "avvikelser" eller liknande saker. Marina älskade pannkakor. Och jag hade som huvuduppgift att fixa det och en massa annan god mat. Vi var mycket goda vänner!
Om hennes pappa då. Hon respekterade honom absolut, men hon var ledsen över att han prioriterade alkoholen och andra saker före henne. Detta är hennes egna ord! Men det var Carina som var henne närmast, och på en tät andraplats så förstod jag att Laila kom. Hon älskade hela sin familj, men det var mamman och Carina som var mest tillgängliga när Marina behövde dem. Pappa och Helena var också älskade, men kontakten med dem var inte lika tät och stark enligt min uppfattning.
Till sist så förstår jag helt och hållet Quarells lilla "provokation" när han försöker punktera åklagarens åtalspunkter genom att försöka ifrågasätta framlagda fakta. Jag tror även att Quarell är av uppfattningen att Fredrik är GM, men det är lika bra att samtliga möjligheter att få honom friad kommer upp i ljuset. Finns det svaga punkter i åtalet så är det lika bra att dessa kommer upp till ytan nu. Hellre nu, än under själva rättegången. Lika bra att allt blir provat och ifrågasatt! Det är en ytterst intressant diskussion, och jag tror att många tyvärr missuppfattar Quarells sunda tes.