2011-08-12, 11:51
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jätteskandal!! Vem har ansvaret för utredningen? Kommer något huvud att rulla, månne?

Kanske var det därför de bytte förundersökningsledare i april?
Citera
2011-08-12, 11:53
Medlem
rubbergirls avatar
Vitala moment saknas

Citat Bohusläningen: "– Mycket i åtalet bygger på antaganden, till exempel att ex-sambon skulle ha berövat kvinnan livet på ett visst sätt. Ingen pistol har ju hittats, säger den mordåtalades försvarare Michael Hansson."
Citera
2011-08-12, 12:09
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Där har vi förklaringen att de omhäktade honom. Är det inte klantigt att polisen missade det? Eller ställer jag för höga krav?
Även min spontana tanke. Om en kvinna som inte ens söker efter något hittar det, hur kan teknikerna, som ändå sökte aktivt, missa det?? Nej, det måste räknas som en riktigt pinsam miss.
Citera
2011-08-12, 12:12
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Grattis!

Just det det var du som hittade bilen, trodde i ett svagt ögonblick att det var polisen som hade hittat någonting själva.
Som sagt... varför har vi inga gilla-knappar här på flashback?
Citera
2011-08-12, 12:19
Medlem
essohasses avatar
Vad jag förstår är åklagarens bevisning:

En tillräckligt stor ansamling av Marinas blod har hittats i hennes sängs sängbotten som visar att hon inte levande kunde ha lämnat sängen. Detta blod hittades på den del av madrassen där hon brukade ha sitt huvud.
Man har även hittat ett litet hål i väggen ovanför sängen innehållande bly- och benrester.
Hålet är så pass litet att teknikerna antar att kulan gått genom något föremål, till exempel ett huvud, innan det träffat väggen.

Detta skulle ju då kunna bevisa att hon är mördad med ett skjutvapen, samt brottsplats.
Detta är också den bevisning som tillkommit (vad vi vet hittills) mellan häktningarna.

Var är bevisningen för att FS har begått mordet? Är det samma bevisning som föranledde den första häktningen, och varför har ingen av dessa journalister med tillgång till stämningsansökan hittat detta och redogjort för det?

Har jag missat något?

Edit: Läste nu Bohusläningens artikel Rubbergirl länkat till och försvarsadvokatens uttalande pekar ju på samma sak.

Vad fan binder FS till mordet, och på vilka grunder häktades han första gången?
Senast redigerad av essohasse 2011-08-12 kl. 12:30.
Citera
2011-08-12, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Även min spontana tanke. Om en kvinna som inte ens söker efter något hittar det, hur kan teknikerna, som ändå sökte aktivt, missa det?? Nej, det måste räknas som en riktigt pinsam miss.

Ännu svårare att förstå är hur likhundarna kunde missa två liter blod i ett relativt litet rum? Det måste vara höjden av otur att även hundarna hade en dålig dag.
Citera
2011-08-12, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av essohasse
Vad jag förstår är åklagarens bevisning:

En tillräckligt stor ansamling av Marinas blod har hittats i hennes sängs sängbotten som visar att hon inte levande kunde ha lämnat sängen. Detta blod hittades på den del av madrassen där hon brukade ha sitt huvud.
Man har även hittat ett litet hål i väggen ovanför sängen innehållande bly- och benrester.
Hålet är så pass litet att teknikerna antar att kulan gått genom något föremål, till exempel ett huvud, innan det träffat väggen.

Detta skulle ju då kunna bevisa att hon är mördad med ett skott, samt brottsplats.
Detta är också den bevisning som tillkommit (vad vi vet hittills) mellan häktningarna.

Var är bevisningen för att FS har begått mordet? Är det samma bevisning som föranledde den första häktningen, och varför har ingen av dessa journalister med tillgång till stämningsansökan hittat detta och redogjort för det?Har jag missat något?

Edit: Läste nu Bohusläningens artikel Rubbergirl länkat till och försvarsadvokaten uttalande pekar ju på samma sak.

Vad fan binder FS till mordet, och på vilka grunder häktades han första gången?

Det blir nog en lång kedja av indicier som journalisterna enbart tagit vissa stycken ifrån än så länge. Det kan absolut hålla i rätten, det har vi sett förr.
Citera
2011-08-12, 12:35
Medlem
RetroPixels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Med tanke på hur många timmar de lagt ned med teknisk undersökning av huset och omgivningen så är det skandal att de inte hittat vare sig kulhål och/eller blod. Hur mycket annat har de missat?

De har ju vänt på varenda tegelpanna i huset, men glömt sovrummet. Fanns det ingen hund som reagerade på allt blod i sängen, eller glömde de att låta hundarna genomsöka huset?

Jag är i chock

Vad ska man säga, Svensk polis briljerar återigen!
Förjävligt.
Citera
2011-08-12, 12:35
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Det blir nog en lång kedja av indicier som journalisterna enbart tagit vissa stycken ifrån än så länge. Det kan absolut hålla i rätten, det har vi sett förr.
Åklagaren ska tydligen, enligt egen utsago, kunna bevisa att det är FS som utfört mordet. Blir mycket intressant att få se vad det är för bevis, för fram till upptäckten av blodet torde det bara ha handlat om indicier baserade på motivbilden.

Alltså, jag antar att de DNA-bestämt blodet, men jag hittar ingenstans att det de facto är så? Bara det där med att de inte kunnat DNA-bestämma benresterna från kulhålet, men nog måste de ha DNA-bestämt blodet? Har jag missat det eller får man bara anta att så är fallet?
Citera
2011-08-12, 12:40
Bannlyst
Citat:
Åklagaren ska tydligen, enligt egen utsago, kunna bevisa att det är FS som utfört mordet. Blir mycket intressant att få se vad det är för bevis, för fram till upptäckten av blodet torde det bara ha handlat om indicier baserade på motivbilden.

Alltså, jag antar att de DNA-bestämt blodet, men jag hittar ingenstans att det de facto är så? Bara det där med att de inte kunnat DNA-bestämma benresterna från kulhålet, men nog måste de ha DNA-bestämt blodet? Har jag missat det eller får man bara anta att så är fallet?

De har absolut kunnat dna-bestämma blodet. Man kan se fläcken på Expressens förstasida.
Antagligen har de begärt hjälp ifrån utlandet angående benresterna men har av någon anledning inte fått positivt svar.
Citera
2011-08-12, 12:41
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Ja, möjligen i första instans där det sitter korkade lekmän till nämndemän som dömer känslomässigt.
Kommer det inte fram att åklagaren har bevis som som binder FS till brottet är jag rädd att han går loss om inte i TR så i HR.
Precis i linje med Lalajlaj's tidigare ståndpunkt.
Senast redigerad av essohasse 2011-08-12 kl. 12:44.
Citera
2011-08-12, 12:44
Medlem
essohasses avatar
Citat:
Jag har också reagerat på att det inte nämns att det är fastställt att det är Marinas blod.
Jag antar att det är så och att det endast är slarviga journalister, annars vore det minst sagt anmärkningsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in