2011-08-18, 17:38
Medlem
Showme1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Kolla sidan 213. De har provat med två personer som var 191cm respektive 171cm.

Bilen anträffades låst med backen ilagd och handbroms dragen.
· Bilens storlek och den höga sittställningen gör att förarsätesinställningar och spegelinställningar
inte är lika avgörande som hos en mindre bil. Provsittning gav att en
person på 191 cm satt ungefär lika bra som en person på 171 cm. Spegelinställningarna
(backspegel och sidospeglar) passade något bättre till personen på 171 cm.
· Bilen ser inte ut att nyligen ha blivit städad inuti.

Ja och det säger då att hon var 170 cm? Konstigt att man skickar ut en anmälan om en försvunnen kvinna och skriver 165 cm?

Jag kan vara ute och cykla, haha!
Citera
2011-08-18, 18:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
/.../ Det jag spånar om är ifall F pressat M på pengar men att hon vägrat och därav dräpte han henne på något sätt. Det kan finnas andra tillhyggen än en pistol, eftersom kropp saknas som bevisar vad som skett.
Ja, det kan ju ha funnits både kniv och pistol - och knytnävar, men jag tror inte FS sköt mot rörligt mål. Hans enda chans att komma åt pengar (och därmed mer narkotika) var nu att sno åt sig MJ:s bankomatkort och så mycket som möjligt av hennes övriga ägodelar. Tiden för hans vistelse hos MJ närmade sig sitt obevekliga slut, och han kände hur nätet drogs åt i takt med att MJ skaffade sig allt fler nätkontakter. Han kände sig övergiven och förfördelad - och helt inkapabel att hantera den uppkomna situationen som ju också skulle innebära att han ekonomiskt kom till korta. Allt detta kulminerade på kvällen den 27 juli. - Hans hand var fortfarande svullen den 4 augusti, och att han skulle ha stått och slagit på en sandsäck håller jag för mindre troligt; däremot kan han ha orsakat sig den svullna handen när han skulle gömma undan MJ:s blodiga kropp. Hade han dessförinnan drämt handen i en trävägg så lär ju i vart fall handen inte ha blivit bättre av att stuva undan ett tungt och lealöst lik.
Pengar (och prylar som ev. kan omsättas i pengar) är ett överskuggande intresse hos FS. Av bankomatuttagen; totalt 10 000 kr, hade han 4 060 kr kvar den 4 augusti. Han hade alltså bränt 6 000 kr på en vecka (se hans kontoutdrag, FUP, s. 327ff). - Men bankomatkameror lär han ha aktat sig för:
Citera
2011-08-18, 18:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Kan någon som är duktig på blod läsa analyssvaren från SKL i tilläggsfup 1 sid 4-5? Nu börjar jag bli fundersam. Det är visst "bara" blod från sydligaste kanten av den stora besudligen som talar extremt starkt för att det är MJ:s. Prover från den stora besudligen i övrigt, blodet mellan sängarna, på träregeln och blodet under sängen är inte alls så säkra? Vad kan det bero på?
Det var en bra fråga.

DNA:t jämfördes endast med F och M, ingen annan. Texten säger vid de flesta tester typ "För topsen erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas". Betyder det att inget DNA kunde påvisas alls? Eller kunde DNA påvisas, men det gick inte att jämföras mot M och F? Eller kunde det inte jämföras mot någon person alls, alltså DNA från ett djur?

Ett test talade i någon mån för att blodet/DNA kommer från Johansson (Grad +1). Kommer det från en släkting?
Citera
2011-08-18, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var en bra fråga.

DNA:t jämfördes endast med F och M, ingen annan. Texten säger vid de flesta tester typ "För topsen erhölls indikation på blodförekomst men DNA som kan jämföras mot person kunde inte påvisas". Betyder det att inget DNA kunde påvisas alls? Eller kunde DNA påvisas, men det gick inte att jämföras mot M och F? Eller kunde det inte jämföras mot någon person alls, alltså DNA från ett djur?

Ett test talade i någon mån för att blodet/DNA kommer från Johansson (Grad +1). Kommer det från en släkting?

Egentligen skulle någon som kan det här svara. +1 kan betyda att blodet kommer från en släkting. Men det behöver inte göra det. Det är så många faktorer som spelar in. Men om du jämför med provsvaren från FS:s kniv. +4 på både skaftet och bladet. Absolut ingen tvekan där att blodet var hans.

Det jag tyckte var konstigt (om jag nu förstått rätt), det är att det blod som inte kunde testas för dna, ej heller kunde tidsbestämmas. Det blod som kunde tidsbestämmas kunde dock vara äldre än polisen hoppades på. Men som sagt, jag kan inte det här så bra.

Vi får vänta och se om de kommer ta upp det här i rätten. Är det något oklart med blodet lär det komma fram.

Det finns flera anledningar att det kan gå tokigt. kontamineringar och jag vet inte allt.
Senast redigerad av Mariooo 2011-08-18 kl. 18:33.
Citera
2011-08-18, 18:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Bilen ser inte ut att nyligen ha blivit städad inuti.
Nej, just det. - Alltså: Hur långt kom han med sin tunga, blodiga last? - Presenning, en skottkärra, rampen, och sedan nedförslut till ett skogsparti i närheten, eller..? Ska hans upplägg om MJ:s nattlige gäst stämma så bör han ha tänkt i banorna att sängen kunde upptäckas och att liket i så fall borde anträffas i närheten av huset. - I normalfallet skulle den blodiga sängen ha hittats på ett mycket tidigare stadium. Enligt hans eget resonerande så bodde han själv i källaren och ombads att hålla sig borta mordnatten. MJ hade själv låst sovrummet och han hade inte satt sin fot där efter att MJ "rest bort". Skulle liket återfinnas i huset så skulle detta bara verifiera att MJ:s nattlige besökare haft ont om tid. - Varför då riskera att vittnen såg honom åka omkring några längre sträckor i MJ:s bil, eller att spår efter en död MJ upptäcktes i bilen? Åkturen till pendelparkeringen torde bara den ha varit förenad med risker, men han vann ju på det sättet lite tid och kunde på ett säkert sätt hinna göra sig av med madrasserna och MJ:s tillhörigheter. - Och om han valde bort MJ:s bil som transportredskap, och bagaget i den lilla gröna Lupon var inte stort nog för att rymma MJ, vad återstår då för att i gryningen på ett så diskret sätt som möjligt forsla bort och gömma ett lik?
Citera
2011-08-18, 18:41
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och om han valde bort MJ:s bil som transportredskap, och bagaget i den lilla gröna Lupon var inte stort nog för att rymma MJ, vad återstår då för att i gryningen på ett så diskret sätt som möjligt forsla bort och gömma ett lik?
En magasinkärra.
Citera
2011-08-18, 18:45
Medlem
Motalas avatar
verkar MARINA vart en SYMPATISK person

Nu när fallet utvecklas ingen förtjänar att dö i förtid men....

Har själv ännu inte tagit ställning
Citera
2011-08-18, 18:51
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala

Tror jag fattar vad du menar.

Vad spelar det för roll?

Enligt vad som kommit fram i tråden så skulle hon varit, snudd på, för snäll för sitt eget bästa. Är det sympatiskt?
Citera
2011-08-18, 18:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala

Det finns nog lika många åsikter om det som det finns medlemmar på FB...

Jag tror att det beror på vilken relation man hade till henne. Hennes familj tycker säkert att hon var sympatisk, och det är nog troligt att arbetskompisarna tycker det. Men personligen skulle jag inte vilja ha henne som flickvän.
Citera
2011-08-18, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, just det. - Alltså: Hur långt kom han med sin tunga, blodiga last? - Presenning, en skottkärra, rampen, och sedan nedförslut till ett skogsparti i närheten, eller..? Ska hans upplägg om MJ:s nattlige gäst stämma så bör han ha tänkt i banorna att sängen kunde upptäckas och att liket i så fall borde anträffas i närheten av huset. - I normalfallet skulle den blodiga sängen ha hittats på ett mycket tidigare stadium. Enligt hans eget resonerande så bodde han själv i källaren och ombads att hålla sig borta mordnatten. MJ hade själv låst sovrummet och han hade inte satt sin fot där efter att MJ "rest bort". Skulle liket återfinnas i huset så skulle detta bara verifiera att MJ:s nattlige besökare haft ont om tid. - Varför då riskera att vittnen såg honom åka omkring några längre sträckor i MJ:s bil, eller att spår efter en död MJ upptäcktes i bilen? Åkturen till pendelparkeringen torde bara den ha varit förenad med risker, men han vann ju på det sättet lite tid och kunde på ett säkert sätt hinna göra sig av med madrasserna och MJ:s tillhörigheter. - Och om han valde bort MJ:s bil som transportredskap, och bagaget i den lilla gröna Lupon var inte stort nog för att rymma MJ, vad återstår då för att i gryningen på ett så diskret sätt som möjligt forsla bort och gömma ett lik?

Nu tror inte jag att han i så fall lastade MJ:s bil så full. Skulle presenningen mot all förmodan läcka lite blod kunde det förklaras med att det var hennes bil. Hon kan ha skadat sig på något tidigare.
Jag tror inte att han direkt upptäckte de blodiga madrasserna. Det kom kanske som en chock när han väl gjort sig av med kroppen och återvände hem och lyfte på bäddmadrasserna?

En annan sak jag tänkt på är att han setts köra Lupon väldigt sakta en dag. (tung last?) Sen har också en granne reagerat på att bilen lät väldgt..trasigt avgassystem som också noterades vid undersökningen av bilen. Har det var trasigt hela tiden? Eller körde han på en sten eller något på en skogsstig med en tyngre last än vanligt?
Citera
2011-08-18, 19:21
Avslutad
Jag funderar lite på de olika uppgifter som cirkulerar ang om Marina och FS hade sex med varandra efter att de gjort slut.

FS själv hävdar att de hade ett väldigt aktivt sexliv:
FUP s 934:
Citat:
Har ni haft något sexuellt förhållande efter det att ni gjorde slut?
Ja, det har vi. Det var några månader i vintras som det inte var något alls. På sista tiden, de
senaste 2-3 månaderna har det varit relativt ofta.
Vad innebär det?
Jaa… det beror på vad man ställer det i relation till… jag får försöka räkna på något snitt…
2-4 gånger i veckan. Lite varierande, någon vecka mera och någon vecka mindre. Nu bör det
komma en följdfråga på det.
Ja?
När var det senast?
Ja, när var det senast?
På tisdag förmiddag.

Alla andra vittnar om att den fasen av deras förhållande var över.

Vittnet Fred, t ex, FUP s 63:
Citat:
För Fred har Marina berättat att hon och Fredrik gjort slut och är
vänner sedan ett halvår tillbaka. Marina har sagt att hon och Fredrik inte haft /ord saknas i förhöret: "sex"?/ sedan ett halvår-1 år tillbaka. Fred har fått uppfattningen att hon har tillfredställt sig själv med sexredskap istället.

Systern Carina, som kände henne bäst av alla, FUP s 513:

Citat:
Marina har sistlidna tiden varit ledsen över att Fredrik inte kan ställa upp på hennes sexbehov
varför hon har onanerat sig själv…
---
Marina har inte sagt när hon hade senaste sex med Fredrik utan det är ett antagande från
Carinas sida deras gemensamma sexliv är avslutat.

Kan det vara så att FS förlägger tiden för deras senaste samlag till dagen innan hon mördas (dvs tisdag 27/7) för att han ska kunna förklara ev DNA-spår från sig själv på Marinas kropp, om den hittas? Kan han ha fått ett tokryck och våldtagit Marina i hennes säng och därefter varit tvungen att mörda henne för att hon inte skulle anmäla honom. O genom att förlägga tiden för ett samlag med samtycke till samma tid kunde han förklara ev sperma på/i henne om kroppen skulle hittas? Han har ju våldtagit tidigare flickvänner/fruar. Tyckte han att det var ett bra sätt att förklara ev hudceller, avskrapningar av hud från honom under hennes naglar, hår från honom på hennes kropp etc om hennes kropp skulle hittas?

Edit: rätta lite felskrivningar i inlägget
Senast redigerad av Zurfarn08 2011-08-18 kl. 19:31.
Citera
2011-08-18, 19:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Ja men det står kraftigt våld mot huvud och överkropp, vart kommer överkroppen in i bilden om hon har blivit skjuten i huvudet??

Vad jag vet är huvudet inte detsamma som överkropp....

Kan GM ha hämnats på henne genom att använda en kniv för att sticka i hennes bröst och resten av överkroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in