2013-03-26, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är det faktum att utdraget gjordes mellan förhandlingarna som får mig att dra den slutsatsen.

Du glömde några frågor. Varför anhölls inte FB efter första förhöret, där han visade sexuellt intresse för Marina? Hur skulle FB:s mobiltrafik kunna fria FB?

Vad har du för källa på att utdraget begärdes ut av polis från Telia mellan förhandlingarna? Det har du inte.
Varför skulle FB anhållas om han inte ens varit i Spekeröd när Marina dödades?

Hur såg FB:s mobiltrafik ut runt den 28-29? Tror du att polisen bad om att få slippa se just de dagarnas mastningar eller var hans mobil mastad på annan ort?
Senast redigerad av Mariooo 2013-03-26 kl. 08:52.
Citera
2013-03-26, 08:48
Medlem
Citat:
En modernare mobil än Marinas visade att det saknas täckning utefter Svartedalsvägen mellan cellerna Stora Höga N och Kode N. Tror du att täckningen har försämrats sedan 2010? Eller att en modernare mobil har sämre känslighet?
Jag skulle vilja lägga ner detta resonemang med mobilerna då okunskapen gör att frågeställningen blir minst sakt påfrestande. Men jag svarar ändå på din sista fråga. Ja täckningen har avsevärt förbättrats men dock inte på alla ställen, förtätning har skett, om det skett i det aktuella området har jag inte skaffat någon kunskap om. Mobilerna har blivit sämre vad avser täckningsförmåga på långa avstånd. Man behöver inte längre ha stora mobiler med stora antenner och batterier. Vinsten i dagens mobiler är litenheten, mindre vikt, mindre batteriförbrukning. Och detta tack vare systemets förtätning och utbyggnad av senare generationers system som har betydligt kortare räckvidd. På landsbygden är 2G oftast dominerande på grund av att man inte kan nerlusa hela landskapet med antenner och att behovet inte finns.
Citera
2013-03-26, 08:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Vad har du för källa på att utdraget begärdes ut av polis från Telia mellan förhandlingarna?
Varför skulle FB anhållas om han inte ens varit i Spekeröd när Marina dödades?

Hur såg FB:s mobiltrafik ut runt den 28-29? Tror du att polisen bad om att få slippa se just de dagarnas mastningar eller var hans mobil mastad på annan ort?
Jag har källa på att utdraget tillverkades av polis mellan förhandlingarna, och det är datumet på utdraget.

Det var i första förhöret polisen fick veta hans sexuella intresse för Marina. Polisen kunde inte veta var han befann sig då.

Polisen gjorde ett utdrag från telefonlistan för att stärka åtalet. Någon annan nytta av listan hade polisen inte då.

Hur skulle FB:s mobiltrafik kunna fria FB?
Citera
2013-03-26, 08:57
Bannlyst
Citat:
Jag har källa på att utdraget tillverkades av polis mellan förhandlingarna, och det är datumet på utdraget.

Det var i första förhöret polisen fick veta hans sexuella intresse för Marina. Polisen kunde inte veta var han befann sig då.

Polisen gjorde ett utdrag från telefonlistan för att stärka åtalet. Någon annan nytta av listan hade polisen inte då.

Hur skulle FB:s mobiltrafik kunna fria FB?

Ja, det är klart att du har det. Varför skulle de lämna in FB:s mobillista till rätten innan dess? Polis lämnade in de uppgifter som var intressanta för åtalet. De utelämnade FB:s i övrigt privata uppgifter som vilka han pratat med och var han mastats.

Du har fortfarande inte den blekaste aning om NÄR polis ifrån Telia begärde ut FB:s mobiltrafik samt mastningar.
Citera
2013-03-26, 08:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag skulle vilja lägga ner detta resonemang med mobilerna då okunskapen gör att frågeställningen blir minst sakt påfrestande. Men jag svarar ändå på din sista fråga. Ja täckningen har avsevärt förbättrats men dock inte på alla ställen, förtätning har skett, om det skett i det aktuella området har jag inte skaffat någon kunskap om. Mobilerna har blivit sämre vad avser täckningsförmåga på långa avstånd. Man behöver inte längre ha stora mobiler med stora antenner och batterier. Vinsten i dagens mobiler är litenheten, mindre vikt, mindre batteriförbrukning. Och detta tack vare systemets förtätning och utbyggnad av senare generationers system som har betydligt kortare räckvidd. På landsbygden är 2G oftast dominerande på grund av att man inte kan nerlusa hela landskapet med antenner och att behovet inte finns.
Du skriver att täckningen har förbättrats, men frågan var om det har försämrats. Om det finns ett glapp i täckningen idag, skulle det inte ha funnits 2010?

Tror du att skillnaderna i mobilernas känslighet skulle förklara det stora glappet som jag uppmätte, alltså att glappet var obefintligt med Marinas stenålderstelefon 2010?
Citera
2013-03-26, 09:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ja, det är klart att du har det. Varför skulle de lämna in FB:s mobillista till rätten innan dess? Polis lämnade in de uppgifter som var intressanta för åtalet. De utelämnade FB:s i övrigt privata uppgifter som vilka han pratat med och var han mastats.

Du har fortfarande inte den blekaste aning om NÄR polis ifrån Telia begärde ut FB:s mobiltrafik samt mastningar.
Du har också belägget, eftersom du har utdraget och kan läsa datum på det. Kollen av hans telefon gjordes inte förrän han kom in i utredningen, vilket var vid första förhör. Varför anhölls han inte? Hur skulle FB:s mobiltrafik kunna fria FB?
Citera
2013-03-26, 09:08
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Kan inte FS lika gärna ha sått ett annat villospår genom att placera Marinas mobil i närheten av FB:s hus, eller för den delen på annan plats som täcker denna mast när han skickade smset?

Var FB ens hemma de här dagarna? Eller var han på annan ort?

Jag skulle gärna vilja veta var FB var vid de aktuella tidpunkterna. Vem vet? Han har så vitt jag vet inte blivit tillfrågad om var han hållit hus?
Citera
2013-03-26, 09:08
Bannlyst
Citat:
Du har också belägget, eftersom du har utdraget och kan läsa datum på det. Kollen av hans telefon gjordes inte förrän han kom in i utredningen, vilket var vid första förhör. Varför anhölls han inte? Hur skulle FB:s mobiltrafik kunna fria FB?

Jag kan liksom du enbart se när polisen sände utdraget till rätten, inte NÄR polis begärde ut det från Telia. Vilket datum begärde polis ut listan från Telia? För jag antar att du menar att FB kom in i utredningen den 4/8 och de första förhöret hölls 5/8.

Svar på de övriga frågorna finns redan. Läs hela inläggen.
Citera
2013-03-26, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag skulle gärna vilja veta var FB var vid de aktuella tidpunkterna. Vem vet? Han har så vitt jag vet inte blivit tillfrågad om var han hållit hus?

Det är naivt att tro att polis inte kollat var han befann sig. Lika naivt är det att tro att man vet vad som har sagts i förhör enbart genom en innehållsförteckning. FB kan ha hamnat i kategorin "sexkontakter" (som absolut inte innebär att de haft sex med Marina). och enligt Lalajlaj (tror jag det var) finns inte den kategorin med i slasken. De är förmodligen sekretessade.
Senast redigerad av Mariooo 2013-03-26 kl. 09:20.
Citera
2013-03-26, 09:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag kan liksom du enbart se när polisen sände utdraget till rätten, inte NÄR polis begärde ut det från Telia. Vilket datum begärde polis ut listan från Telia? För jag antar att du menar att FB kom in i utredningen den 4/8 och de första förhöret hölls 5/8.

Svar på de övriga frågorna finns redan. Läs hela inläggen.
Jag kan se när listan skapades, 18 november 2011, och när den inkom till HR, 21 november samma år. Om FB:s telefonlista hade något som helst intresse före TR hade den, eller utdraget, lämnats till TR. Men det var efter förlusten som polisen insåg att listan kunde vara intressant och begärde ut den från Tele2. Och av den listan gjordes ett utdrag som lämnades till HR. Polisen var bara intresserad av att styrka åtalet, den letade naturligtvis inte efter annan GM då.

Jag har inte fått svar på hur FB:s telefontrafik skulle kunna fria FB.
Citera
2013-03-26, 09:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det är naivt att tro att polis inte kollat var han befann sig. Lika naivt är det att tro att man vet vad som har sagts i förhör enbart genom en innehållsförteckning. FB kan ha hamnat i kategorin "sexkontakter" (som absolut inte innebär att de haft sex med Marina). och enligt Lalajlaj (tror jag det var) finns inte den kategorin med i slasken. De är förmodligen sekretessade.
Det är naivt att tro att polisen inte har kollat var han befann sig när inget tyder på det. Har du frågat FB? Om jag frågar FB kommer FS behandling av Aftonbladet i telefon att verka som en kärleksbetygelse i jämförelse. Men du kanske får svar.
Citera
2013-03-26, 09:23
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är naivt att tro att polis inte kollat var han befann sig. Lika naivt är det att tro att man vet vad som har sagts i förhör enbart genom en innehållsförteckning. FB kan ha hamnat i kategorin "sexkontakter" och enligt Lalajlaj (tror jag det var) finns inte den kategorin med i slasken. De är förmodligen sekretessade.

Jag har förstått att du vill göra intryck av att veta allt om precis allting, men så fungerar ju inte verkligheten som du vet. Alla är bra på något men ingen är bra (eller bäst) på allt.

Att anta och tro är det samma som att inte veta. Förmodligen betyder kanske. Kanske är ett ord som inte bekräftar något. Det är som att säga att man inte har en susning. Alltså VET vi inte. Varken du, jag eller någon annan huruvida FB är kollad eller inte. Varför skulle ett förhör med frågan om alibi med FB isåfall vara sekretessbelagt? Är han omyndigförklarad? Har han ett förståndshandikapp? Är han omyndig? Har han skyddad identitet? Nej.

Vad som är naivt i mina ögon, är att blunda för att det polisen misslyckats med i sin utredning (dvs att fälla FS för mordet på Marina) kan innebära att det finns en annan historia med en annan GM till detta hemska dåd.

Dom bestämde sig med en gång, med hänvisning till magkänslor bland annat, vem som låg bakom det som då var "Marinas försvinnande". Hela utrednigen är gärningsmanna styrd. Man frågar om man sett FS vid bankomaten vid uttagen vi diskuterat. Men inte många får frågan om dom sett Marina. Det ÄR fullt möjligt att det VAR Marina som tog ut pengar. Det ÄR möjligt att det var FS. Det kan vara vem som helst av dom som jag ser det.

Jag hade gärna sett FB lite mer utredd. Då kunde man utesluta honom i hela diskussionen om det visade sig att han hade ett kontrollerat alibi.
Jag sätter mina slantar på att dom inte kollat honom alls. För han har inte samma bakgrund som FS. Dom bestämde sig för FS efter hans tidigare misstag i livet samt att han var inneboende med Marina.

Du vet väl att det förekommer våld, drogmissbruk och mord i även familjer som av omgivningen ses som välbärgade, sociala, välutbildade också? Det är inte bara folk som lever på socialbidrag som utför brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in