2013-03-12, 10:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Förklara det fetstilta. Varifrån kommer siffran 14,3 %?
Eftersom utgångspunkten är 7 möjliga tryckår så har jag 1/7 chans att få en 3:a: 1/7 = 0,1428; c:a 14,3%.
Citera
2013-03-12, 10:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursäkta mig, jag glömde en fråga. Stämmer det att den inledande studien alltid visade på samma nummerserie inom ett uttag, och att den fortsatta studien visade på olika nummerserier precis när det passade din sak? Så besynnerligt.
Det är inte det minsta besynnerligt. De - mycket begränsade - uttag jag gjort har utfallit med svaret att tryckåren man får är slumpartade, men att detta inte utesluter att man vid ett uttag på 4 x 500 kr kan erhålla samma tryckår beroende på vilka sedlar uttagsautomaten har laddats med.
Citat:
Vad för slags uttagsautomat provade du på, Bankomat, Kontanten eller annat?
Såväl bankomat som Kontanten - vilket också representerar FS:s uttagsställen.
Citera
2013-03-12, 10:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är inte det minsta besynnerligt. De - mycket begränsade - uttag jag gjort har utfallit med svaret att tryckåren man får är slumpartade, men att detta inte utesluter att man vid ett uttag på 4 x 500 kr kan erhålla samma tryckår beroende på vilka sedlar uttagsautomaten har laddats med.Såväl bankomat som Kontanten - vilket också representerar FS:s uttagsställen.
Men om tryckåren är slumpartade, vad ville du visa här? "v.s.b. "
Citat:
I väntan på resningsbeslutet kan man förslagsvis studera sedelnumren på de femhundringar som FS hade med sig till den andra förhörsomgången (men inte till Lilla Edet eftersom 2 pkt cigg; Bitter Taste, då bottenskrapade hans konto). - Ref. till en längre tids studier av egna bankomatuttag och mottagna sedlar, synes sedelnumren härröra från två uttag:
"Vilket också representerar FS:s uttagsställen", vill du visa att pengarna kommer från FS uttag?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-12 kl. 11:01.
Citera
2013-03-12, 10:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Om det inte var meningen att Marina skulle se kontoutdraget, varför då skriva "Flipper" på det?
Det finns väl andra som skulle ha sett utdraget?
Citat:
Jag har lämnat en rimlig förklaring till finansieringen av verktygen.
Nej, det hänger i luften - och FUP ger ingen vägledning.
Citat:
Vad skulle FS ha tjänat på att i demonstrativt syfte visa att inga andra kontanter fanns att tillgå?
Nej, det skulle han inte ha tjänat på, men det ser ut som om det vore så. - Det ser också ut som om han under just juni månad hade extraordinära utgifter - men dålig framförhållning eftersom inkomsterna under juli = 0, och saldot den 28/7 endast är 24 kr. Om han hade haft så många femhundringar på lager som han säger så hade han inte haft behov av att ta ut 1.900 kr 3, 5, 15 juli).
Senast redigerad av letsdoit 2013-03-12 kl. 11:05.
Citera
2013-03-12, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns väl andra som skulle ha sett utdraget?
Det är mycket långsökt att FS skulle skriva "Flipper" för att lura någon annan. Tvärtom, risken var överhängande att Marina gick in på kontot och såg ordet "Flipper" skrivet i neongrönt.
Citat:
Nej, det hänger i luften - och FUP ger ingen vägledning.
Jo, det är en rimlig förklaring att pappa L-R betalade verktygen som hans dotter skulle renovera kåken med, en kåk som hon senare skulle få.
Citat:
Nej, det skulle han inte ha tjänat på, men det ser ut som om det vore så. - Det ser också ut som om han under just juni månad hade extraordinära utgifter - men dålig framförhållning eftersom inkomsterna under juli = 0, och saldot den 28/7 endast är 24 kr. Om han hade haft så många femhundringar på lager som han säger så hade han inte haft behov av att ta ut 1.900 kr 3, 5, 15 juli).
Jo, han hade behov att ta ut pengar för att hålla saldot nere.
Citera
2013-03-12, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eftersom utgångspunkten är 7 möjliga tryckår så har jag 1/7 chans att få en 3:a: 1/7 = 0,1428; c:a 14,3%.
Vilka sju möjliga tryckår?
Citera
2013-03-12, 11:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men om tryckåren är slumpartade, vad ville du visa här? "v.s.b. "
Att sannolikheten för att plånbokspengarna härrör från blandade uttag (under tidigare redovisade premisser) är lika liten som att det där i Harrisburg aldrig har ägt rum.
Citera
2013-03-12, 11:19
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vilka sju möjliga tryckår?
De i exemplen antagna antalet tryckår. - Men jag tror att en mer korrekt siffra är fem möjliga tryckår: 2001, 2002, 2003, 2007 och 2009 (exkl. 2012).
Citera
2013-03-12, 13:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Att sannolikheten för att plånbokspengarna härrör från blandade uttag (under tidigare redovisade premisser) är lika liten som att det där i Harrisburg aldrig har ägt rum.
Om sedelnumren är slumpartade kan FS sedlar lika gärna komma från tio olika slumpmässigt utvalda uttagsautomater.

Jag gjorde ett experiment nyss. Jag gjorde två på varandra följande uttag på femtusen kronor. Se bild. Det finns inget samband mellan uttag och sedelnummer. Vi har diskuterat sedelnummer i fyra dagar helt i onödan.

Nu har jag bara ett problem kvar. Hur spenderar jag 10.000 kr i kontanter innan pengarna tar slut?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-12 kl. 13:28.
Citera
2013-03-12, 13:47
Bannlyst
Citat:
Om sedelnumren är slumpartade kan FS sedlar lika gärna komma från tio olika slumpmässigt utvalda uttagsautomater.

Jag gjorde ett experiment nyss. Jag gjorde två på varandra följande uttag på femtusen kronor. Se bild. Det finns inget samband mellan uttag och sedelnummer. Vi har diskuterat sedelnummer i fyra dagar helt i onödan.

Nu har jag bara ett problem kvar. Hur spenderar jag 10.000 kr i kontanter innan pengarna tar slut?

Den bankomaten du tog ut pengar från var inte laddad med sedlar från samma tryckår. Det var förmodligen bankomaten/bankomaterna FS tagit ut "sina" pengar från. När man under en längre tid tar ut mindre summor är chansen att få samma tryckår minimal, om den ens existerar.

Du kan sätta in pengarna på kontot igen. Gå till närmsta kontor..
Citera
2013-03-12, 13:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är mycket långsökt att FS skulle skriva "Flipper" för att lura någon annan. Tvärtom, risken var överhängande att Marina gick in på kontot och såg ordet "Flipper" skrivet i neongrönt.
Vem har sagt att hon skulle gå in på kontot? - Antag att mordet planerades äga rum i anslutning till båtfärden (dock ej under wakeboardingen), men att planerna gick om intet pga MJ:s resoluta beslut att åka hem igen.
Citat:
Jo, det är en rimlig förklaring att pappa L-R betalade verktygen som hans dotter skulle renovera kåken med, en kåk som hon senare skulle få.
Det finns ingenting som talar för detta, men kan inte uteslutas varför flera alternativ måste hållas öppna.
Citat:
Jo, han hade behov att ta ut pengar för att hålla saldot nere.
Ja, det kan jag naturligtvis förstå - men inte att det behövde hållas nere så mycket att bara en tjuga återstod efter inköp av 2 pkt cigg via kortbetalning:

Juli
Ingående saldo 2107,98
Inkomster 0
Utgifter 2 084 varav kontantuttag 1 900 (1x200, 1 x 300, 1x400, 2x500), bankavgift 87,50, cigg 96
Utgående saldo 24,48
Citera
2013-03-12, 14:00
Bannlyst
Citat:
Men om automaten FS tog ut pengarna från var laddad med sedlar från samma tryckår borde sedlarna han fick ut komma från samma tryckår. Det var de inte, de kom från 2002 och 2007.

Och varför skulle man ladda med sedlar från samma tryckår om de inte är nya? Sedlarna från 2002 var inte nya.

FS kan ha tagit ut en större summa både den 3 juli och den 28 juli. De olika bankomaterna var laddade med sedlar från olika år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in